Naar aanleiding van… kamerbrief open en online onderwijs HO

open onderwijsDe kamerbrief van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (dd 8 januari 2014) heeft de nodige media-aandacht gekregen. Een greep uit de media.

De kamerbrief: Open en Online onderwijs

10 januari 2014: Weblog Pierre Gorissen over NOS op 3 over MOOCS
9 januari 2014: Studiepunten voor online colleges (NOS)
9 januari 2014: Scienceguide: wel faciliteren, geen nieuwe regels
9 januari: Spits
9 januari: Volkskrant
9 januari: Trouw
8 januari 2014 Weblog Pierre Gorissen: DWDD over online Onderwijs en MOOCs
8 januari 2014: DWDD (selectie stuk met minister Jet Bussemaker)

Ook in Trouw en het ANP zijn stukken verschenen, maar die waren niet toegankelijk.

Ik ga niet herhalen wat er allemaal is geschreven. Wat mij opviel dat de aandacht meteen uitgaat naar die ‘studiepunten krijgen’. Terwijl het accent in de brief juist uitgaan naar de kans die open en online onderwijs heeft. Jet Bussemaker meent dat hogescholen en universiteiten kunnen profiteren van online onderwijs.
– Ze kunnen hun onderwijs ermee verbeteren, hun profiel ermee versterken en hun bereik vergroten (denk aan versterken van blended learning; studiekeuze; bijscholen leraren; content voor basisvakken zoals wiskunde delen);
– De docent blijft cruciaal, interactie docent-student blijft belangrijk;
– Online en open onderwijs is geen vervanging (in plaats van) maar een aanvulling;
– De mogelijkheid ligt er voor het faciliteren van leven lang leren;
– Het stimuleren van samenwerking tussen Nederlandse  hoger onderwijsinstellingen op verbetering van het onderwijs;
– Het stimuleren van de internationale reputatie.

Het toekomstbeeld wordt niet geschets (1 van de kopjes is ‘naar het perspectief’.. dat perspectief blijft uit). Maar wel wordt het belang van open en online onderwijs benadrukt. We staan aan het begin. In open en online onderwijs ligt veel potentie.

In de Open Education Week in maart 2014 komt een hogeronderwijsconferentie die gaat over de betekenis van open en online leren en doceren voor kwaliteit, verscheidenheid en internationalisering van het onderwijs.
In die week komt de Trendrapportage vand e SIG OER, over Open en Online Onderwijs, ook uit.

Ik lees in deze kamerbrief meer dan alleen die ‘studiepunten verdienen met online colleges’. Met de brief wordt een stap gezet in het denken over innovatie in het HO. Een discussie waar we in het HO op zaten te wachten. Dus, aan de slag.

Over Ria Jacobi

Als ervaren onderwijskundig ontwerper, -adviseur en projectmanager houd ik mij bezig met het ontwikkelen en verbeteren van onderwijs. Mijn ambitie is goed doordacht onderwijs te realiseren, dat aansluit bij de behoefte van individuen en hun organisaties en daarmee een stimulerend effect heeft.
Dit bericht werd geplaatst in onderwijsinnovatie, Open Online Onderwijs, Rapporten, Trends en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Plaats een reactie