Feedback voor impact: betekenisvolle informatie & informatie betekenisvol maken  

Hoofdgedachte van David Boud is dat het gerichte informatie geven aan studenten over leer-inhoud en -gedrag van groot belang is voor de ontwikkeling. Door de verkregen informatie kunnen studenten richting en betekenis geven aan hun eigen ontwikkeling(srichting). Het gaat om nieuwe vragen stellen en reflecteren. Leren loslaten wat je dacht en deed (het bekende) en daar voor in de plaats iets nieuws adopteren en integreren (onbekende). Leren is continue veranderen. Feedback geletterdheid (gelinked aan formatief handelen) versterkt het leren, volgens David Boud, en is een actief proces van de student. David Boud gaf afgelopen 16 januari een keynote (slides hier) op het congres ‘leren van toetsen’.

Ik neem een paar associaties mee naar aanleiding van de keynote van 16 januari (duur: 1,5 uur) en een eerdere presentatie in 2019 (opname hier: 1,5 uur).

1. Feedback Geletterdheid gaat over andere overtuiging over onderwijs en leren: van telling naar asking. Feedback: versterken van betrokkenheid bij leren.
David Boud stelt (vast) dat lerenden nauwelijks de feedback lezen (take no notice)(min 13.42/slide 10). Feedback geven is vaak ‘telling’ en bevat weinig strategieën voor verbetering en vervolg taken. Studenten nemen de feedback over in plaats van het waarom te doorgronden. De activiteit ligt bij de docent en, bij wijze van spreke, niet bij de student (waar het wel zou moeten liggen).
Door het accent te leggen op ‘asking’ in plaats van ‘telling’ komt de nadruk te liggen op betekenis geven (sense making). Dit is meteen ook de kern van formatief handelen: betekenis geven aan verkregen feedback: het waarom begrijpen en er naar kunnen en weten te handelen.
Hiermee krijgt de student een andere rol: die van (betrokken) initiator in plaats van consumer van feedback. Vooral door de mogelijkheden (en kansen) door digitalisering zal die rol versterken: je kunt direct van meerdere betrokkenen bij jouw leerproces feedback opvragen.


2. Feedback Geletterdheid is informatie ontvangen van een ander en verwerken om beslissingen te nemen over vervolgstappen. Feedback: informatie verzamelen en betekenis-(waarde)-vol maken.
Feedback Geletterdheid: het (bewust en kunnen) gebruiken van diverse ontvangen informatie via verschillende bronnen om zicht te krijgen op het eigen leerproces. Van belang is dat de informatie betekenisvol is of wordt (transfer) voor hun leren, want op basis van die informatie maken lerenden beslissingen over de vervolgstappen in het leerproces. Feedback voor impact.
De informatie krijgt de lerende vanuit diverse bronnen. Niet geeft de docent (als begeleider, coach, beoordelaar) (feedback)informatie of begeleiders (praktijk(stage) of afstuderen), ook peers zijn een bron. En vergeet de mogelijkheden (en kansen) door digitalisering niet: dashboards en automated feedback (met AI), learning analytics, (en wie weet tzt chatbots op basis van een e-portfolio), geven diverse (feedback)informatie over het handelen van de student (*+**).
Ikzelf gebruik feedback geletterdheid, in relatie met formatie handelen, wel een de term geïnformeerd handelen: omdat het over informatie verzamelen gaat, er betekenis aan geven voor het maken van keuzes in leren. Ik kom dat gelukkig tegen in dit model tegen: proces van formatief handelen.   
((*) n.b. Dit vraagt iets van onze infrastructuur, de kwaliteit van de data van studenten (digitale voetstappen, de digitale geletterdheid zodat studenten betekenis kunnen geven aan de data, en wellicht ook de mindset dat digitale bronnen ook van feedback informatie kunnen geven.)
((**) Zie slide 44-47 waar Boud ingaat op GenAI)


3. Feedback Geletterdheid gaat over bewustwording en veranderen van gedrag. Feedback: slow thinking
Leren is een verandering in het lange geheugentermijn: dus routines veranderen en niet-routines optimaliseren. Dat vergt effort en moeite. Lees William over storage strenght en retrieval strenght.  Bij het verhaal van Boud komt de beschrijving van de werking van het brein door Khaneman: hoe we informatie verwerken en beslissingen maken (en feedback ging over informatie&beslissen). Hij onderscheidt twee systemen (min 0.58-3.14). Systeem 1 zijn onze routinematige en intuïtieve handeling en beslissingen. Deze kosten ons geen moeite, het gaat automatisch want routines zijn ‘ingesleten’ en ervaren (thinking fast). Systeem 2 doet appél zelf het probleem of de vraag oplossen, het integreren van nieuwe informatie of bewust handelen of kritisch (be)oordelen. Dit kost tijd en moeite (thinking slow).
Hoe Boud feedback Geletterdheid uiteenzet doet direct een appél op bewust en kritisch handelen door de student. De student zien als de initiator, het stimuleren van peerfeedback zet de student in een actieve, bewuste en betrokken rol. Het start al met de bewustwording van omgaan met feedback door studenten en het betekenisvol maken voor de eigen (ontwikkelings)doelen. Snelle (gemak) feedbackvragen zijn (min 0.41-050): ‘is dit goed; wat moet ik doen; ik weet het niet meer’ legt de activiteit (en verantwoordelijkheid) bij de begeleider terwijl (ook voor de impact en internaliseren van geleerde) de student de actieve rol heeft in het feedbackproces. Feedbackproces als ‘de plek der moeite’: nodig om gegeven en ontvangen informatie betekenisvol te maken voor doordachte beslissingen in het leerproces.


Meer bronnen
(*) Vanuit LerenvanToetsen: Blog 1 naar aanleiding van de Keynote van David Boud  op 16 januari 2024:  Feedback revisited: blog Martje Köhlen ; Blog 2: Wanneer is de docent feedback geletterd? En de blog ter voorbereiding van de keynote van Boud: Ook van docenten (en teams)  wordt feedbackgeletterdheid gevraagd.
(*) Webiste David Boud: feedbackforlearning
(*) Lessen van William (altijd goed om weer even te lezen)
(*) Vijf basisprincipes van formatief handelen.
(*) Tips voor feedback vragen

n.b. Bovenstaande plaatje is gemaakt met co-pilot.

Over Ria Jacobi

Als ervaren onderwijskundig ontwerper, -adviseur en projectmanager houd ik mij bezig met het ontwikkelen en verbeteren van onderwijs. Mijn ambitie is goed doordacht onderwijs te realiseren, dat aansluit bij de behoefte van individuen en hun organisaties en daarmee een stimulerend effect heeft.
Dit bericht werd geplaatst in data&informatie, Digitale Geletterdheid, leren en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Plaats een reactie