Toekomst bestendig onderwijs….

blendedAfgelopen donderdag 30 januari mocht ik (samen met mijn HvA-collega Emil Diephuis) een inleiding geven bij de HvA-opleiding Commerciële Economie. Zij willen hun opleiding toekomstig-bestendig inrichten. En dan kun je niet om de ondersteuning van onderwijs met ICT bij. Op naar een (zie onze presentatie) blended leeromgeving!

In deze blog gaat het daar niet over. Wel gaat het over de eindpresentatie van Maurice de Hond op 30 januari, die ook over dat toekomstig-bestendig onderwijs ging. Vol gedrevenheid verkondigde hij zijn missie. Deze wil ik een ieder niet onthouden.

Een paar gedachten uit zijn betoog (wat mij betreft geldend voor BO-VO-HO).

  • We leiden onze jeugd eerder op voor de geschiedenis dan voor de toekomst (de maatschappij is enorm veranderd, de inrichting van onderwijs onderwijs niet);
  • We bereiden onze kinderen voor op vaardigheden en kennis van 2025, met hulpmiddelen van vandaag,  gebaseerd op individueel talent;
  • Is ons systeem van onderwijs voor de kinderen, of moet de kinderen zich conformeren aan ons ingerichte systeem gebaseerd op wat wij goed vinden? Laat je insteek niet bepalen door wat jouw normen zijn (vaak liggen die in het verleden omdat je zo bent opgevoed/onderwezen): ze zijn generatie bepaald.
  • Onze onderwijs is toch in wezen ingericht op standaardisatie (massa), en niet op differentiatie (het individu) . Degene die dan in het systeem uitvallen definiëren wij als: niet intrinsiek gemotiveerd, twijfelend, gedragsproblemen hebbend etc.. Is dat eigenlijk niet ons probleem, i.p.v. de hunne.
  • Gebruik de virtuele ruimte om de virtuele dingen te doen; en gebruik de fysieke ruimte om dat te doen waar f2f het meest geschikt voor is (namelijk het sociale aspect)
  • Begin bij de student! Vraag wat de student wil? Hoe wil je daar naar toe? Wat heb je nodig? Nodig ze uit. Maak ze eigenaar van hun eigen (ontwikkel/leer)proces. Geef hun verantwoordelijkheid. Zet ze in hun kracht. De docent is en-able-er.
  • Leerlingen kunnen zenders worden (i.p.v. dat de docent dat veelal toch wel is). De docent zou meer de gebruik kunnen maken de individuen die in de klas zitten en wat ze meebrengen: talent, belangstelling, content e.a.. En hen stimuleren van en met elkaar te leren (interactie proces). Daar kun je de kracht uit halen. Delen van kennis, stimuleren van elkaar. Bij elkaar zijn is heel belangrijk. Tijd en plaatsonafhankelijk zit daar ook bij.
  • De Steve Job scholen gaat naast alle basisvakken ook over: flexibiliteit aanpassingsvermogen, creativiteit,  problemen oplossen, samenwerken.
  • Het is belangrijk alles open te houden (dus wat er leerlingen meenemen en meemaken ook op internet) maar praat er wel over. Je ontwijkt de nadelen niet internet door ze van de kinderen weg te houden. Praat erover! (Mediawijsheid)
  • Het is  onaanvaardbaar dat de docent zegt dat hij studenten heeft die niet intrinsiek gemotiveerd zouden zijn.

Wat mij betreft is het kerngedachte: vertrek vanuit het individuele talent; leren is een kans en geef daar de ruimte voor. Vertrouw de student en maak hem/haar eigenaar van het eigen leerproces. Leg hun niet ‘ons’ systeem op (of onze eigen normen) maar sta open voor wat hij/zij aangeeft aan motivatie/talent/interesse en neem dat als uitgangspunt.

Toevalligerwijs las ik, voor een voorbereiding op een discussie over een toekomstbestendig HO,  van  dit weekend weer eens het recent uitgekomen WRRrapport. Een paar gedachten van Maurice raken toch ook uitspraken die daarin worden beschreven:

De kernopdracht is om onderwijs te transformeren naar een postindustriële opzet. Vertrekpunt vormen dan de individuele mogelijkheden, niet het klassikale lesmodel. In plaats van een industriële oriëntatie geldt een individueel gericht dienstverleningsconcept. Het halen van doelstellingen staat dan centraal, niet het uitgangspunt dat iedereen per se even lang op school moet zijn. En als dat laatste wel gewenst is, is een betere differentiatie naar niveau een minimale vereiste. Tijd- en plaatsonafhankelijk onderwijs zou realiseerbaar moeten zijn. Onderwijs moet geen grote disciplineringsoefening zijn om mensen geschikt te maken om te werken in grote bedrijven. In een kennis- en dienstensamenleving zijn differentiatie en creativiteit veel belangrijker. Vanuit het perspectief van innovatie valt zelfs goed te verdedigen dat het primaire doel van onderwijs zou moeten liggen in het leren zien van kansen. Innovatief vermogen is in essentie immers het vermogen om te zien hoe iets beter, sneller of goedkoper kan. Het stimuleren van creativiteit is in dat opzicht een van de belangrijkste vaardigheden die een onderwijsinstelling over kan dragen. Onderwijs moet – in de woorden van Van den Boom (2013) – ‘competente rebellen’ afleveren.’ (Uit: WRR: Een lerende economie, 2013, p. 265, Van een emanciperende naar een economische functie van onderwijs)

Is het niet nodig tijd om eens goed te kijken of we daadwerkelijk ‘leren zien als een kans‘ voor iedereen! Of sluiten we door onze inrichting van ons systeem toch kinderen-leerlingen-studenten uit?

n.b. Nog een toevoeging: Anant Agarwal TEDtalk over Blended Learning. Bovenstaande hoofdlijn van verhaal maar met mogelijkheden hoe dit met ondersteuning van ICT te realiseren.
n.b. Bekijk voor de grap ook nog dit volgende filmpje van Maurice de Hond waarop hij vertelt over de ICT-ontwikkelingen voor de toekomst in 1995. Toen onvoorstelbaar, nu realistisch.

Advertenties

Over Ria Jacobi

Als ervaren onderwijskundig ontwerper, -adviseur en projectmanager houd ik mij bezig met het ontwikkelen en verbeteren van onderwijs. Mijn ambitie is goed doordacht onderwijs te realiseren, dat aansluit bij de behoefte van individuen en hun organisaties en daarmee een stimulerend effect heeft.
Dit bericht werd geplaatst in conferentie, e-learning, onderwijsinnovatie, seminar en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s