Onderwijs: leren zien van kansen

kans“Hoger onderwijsinstellingen dienen een eigen visie en strategie op open en online onderwijs te ontwikkelen of de bestaande te herijken in het licht van recente ontwikkelingen”: stellen de schrijvers van het rapport ‘Open en Online Onderwijs en de toekomst van het Nederlands hoger onderwijs’ (nov 2013; SURF). En de schrijvers zijn Timo Kos en Remco van der Dussen. In opdracht van SURF deden zij in de afgelopen maanden een verkenning van de mogelijke impact van open en online onderwijs in vier scenario’s. Daarnaast bieden zij handvatten aan onderwijsinstellingen om zo goed mogelijk daarop in te springen en in te leren spelen op de veranderingen.
De impact van MOOCs is gedaan aan de hand van het concept unbundling en de theorie van disruptive innovation. Vandaar uit zijn vier scenario’s beschreven: is er sprake van een evolutie of een revolutie  of is er sprake van ‘business as usual’ of zal er een marginale verandering plaatsvinden (Hst 4).

Vier adviezen uit het rapport om mee te nemen naar 2014:
Advies 1: Ontwikkel een instellingsbrede visie en strategie ten aanzien van open en online onderwijs;
Advies 2: Verbind deze met een internationaliseringsstrategie voor online onderwijs;
Advies 3: Stimuleer innovatie (ruimte voor experimenteren);
Advies 4: Zoek de juiste samenwerkingspartners.

De scenario’s zijn een interessante kapstok om een dialoog te voeren over de ontwikkeling van het HO: blijft het HO zoals we dat nu kennen? Ontwikkelt het HO zich gestaag naar meer online en hybride onderwijs waar zowel publiek als private HO-instellingen genoodzaakt zijn efficiënter te werken? Of zullen er in de komende 20 jaren de nodige flinke verschuivingen plaatsvinden (HO is privaat; MOOCs zijn online opleidingen geworden; volledige unbundling heeft plaatsgevonden etc)? Welke kansen zijn ervoor het onderwijs? En welke pakken we als HO op?

Laten we die dialoog vooral gaan voeren (mijn goed voornemen in 2014; o.a. bij de SIG OER) in de komende tijd. Want ik denk dat we niet in het scenario van ‘business as usual’ moeten blijven zitten. Afgelopen week ook het WRR-rapport ‘Naar een lerende economie’ gelezen en daarin wordt toch zwart op wit aangegeven dat er een noodzaak is tot onderwijsvernieuwing (advies 3): ‘Moderne ICT kan aan deze ontwikkeling veel bijdragen’. Want hoe je het went of keert: we zullen ons NL-onderwijs moeten innoveren: ‘’kernopdracht is om het onderwijs te transformeren naar een postindustriële opzet. Vertrekpunt vormen de individuele mogelijkheden, niet het klassikale lesmodel’’ (blz 265). De vraag is dan hoe snel we dit oppakken: als evolutie of als revolutie?
En iets verder op (op blz 265): ‘’vanuit het perspectief van innovatie valt zelfs goed te verdedigen dat het primaire doel van onderwijs zou moeten liggen in het leren zien van kansen’’.

Nu hoop ik dat we, in 2014, ten aanzien van Open Onderwijs de kansen zien en oppakken. Ik zal daar in ieder geval mijn best voor doen (in ieder geval in visievorming en/of de discussie rondom innovatie van onderwijs) in 2014.

n.b. Pierre Gorissen heeft al een goede suggestie gedaan op zijn blog. En in de trendrapportage van de SIG OER in 2014 doen o.a. Martijn Ouwehand (TUD) en ik ook een aantal suggesties ten aanzien van hoe je als docent/instelling Open Education in het formele onderwijs kunt inzetten.

Advertenties

Over Ria Jacobi

Als ervaren onderwijskundig ontwerper, -adviseur en projectmanager houd ik mij bezig met het ontwikkelen en verbeteren van onderwijs. Mijn ambitie is goed doordacht onderwijs te realiseren, dat aansluit bij de behoefte van individuen en hun organisaties en daarmee een stimulerend effect heeft.
Dit bericht werd geplaatst in onderwijsinnovatie, Open Course Ware, Open Online Onderwijs, Rapporten en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s