Hernieuwde aandacht voor e-portfolio in HO

eportfoliosurfrapportNaarmate je je langer in het vak zit, zie je dat onderwerpen aandacht krijgen en aandacht verliezen. Dat geldt bijvoorbeeld voor het onderwerp: e-portfolio. Afgelopen week kreeg ik het rapport ‘Inventarisatie e-portfolio in het hoger onderwijs (Lianne van Elk en Ronald Ham; SURF) in mijn mailbox.
In mijn gesprekken binnen de hogeschool over een portfolio gaat het vaak over drie functies van een portfolio (ook genoemd in het rapport): (1) Ontwikkelen: obv verzamelde materialen inzicht geven in de ontwikkelingsproces),; (2) Bewijzen (assessment); (3) Etaleren (showcase). Mijn collega Bas Bakker heeft daar een mooi overzicht van gemaakt (Poster ePortfolio Bas Bakker_def ).

eportfoliofuncties
Wat het onderwerp (en tool) e-portfolio zo lastig maakte is dat verschillende stakeholders verschillende doelen nastreven met het portfolio. Bovendien past het werken met een portfolio niet bij elk onderwijsconcept. Een aanbod gericht programma leent zich minder voor het inzetten van een portfolio dan een vraag (ontwikkelings-) programma. En ook: wie is de eigenaar: de student of de opleiding? Of verschilt dat weer per functie. En dan kunnen de e-portfolio tools nogal verschillen qua functionaliteiten die niet matchen met de wensen/eisen van de opleiding of de visie die zij hebben op onderwijs.
Het rapport doorlezend, valt me op dat die aandachtspunten nu nog steeds gelden: relatie visie op onderwijs en inzet portfolio; de toepassing, wat is de functie in en de meerwaarde voor het onderwijs, de meerwaarde voor de student, eigenaarschap (inhoud en bewijslast), exporteerbaarheid, relatie met het werkveld.

Goed dit rapport te hebben in het kader van de Versnellingsagenda Onderwijsinnovatie. In deze agenda is bijvoorbeeld ‘flexibilisering van het Onderwijs’ één van de acties en daarbij specifiek het onderzoeken van mogelijkheden rondom microcredentialing. Gezien de ontwikkelingen is het makkelijker de de inhoud van een e-portfolio te valideren (hst 4). Daarnaast is het rapport handig in de discussies rondom levenlang leren, het werken met leeruitkomsten en opleidingsoverstijgende onderwijsprogramma’s. Dit beschrijven Lianne van Elk en Ronald Ham in hoofdstuk 2.

Het rapport beschrijft, naast de al beschreven aspecten, ook:

  • De toepassing van het e-portfolio in de praktijk (hst 2). Onderwijskundige inbeddding is bijvoorbeeld een belangrijk aspect.
  • De e-portfolio tools (hst 3). Bijvoorbeeld moodle, mahara. Zie ook bijlage 1 voor een totaaloverzicht van de tools.
  • E-portfolio en de gerelateerde producten aan het e-portfolio (hst 4). Bijvoorbeeld het ontwikkelen van een persoonlijke data locker of badge-systeem.

In de conclusie geven Lianne van Elke en Ronald Ham aan dat er geen brede implementatie van e-portfolio’s zijn geweest. Wel zijn er mooie voorbeeld van succesvolle implementaties van e-portfolio’s bij opleidingen. Vaak zijn dit opleidingen met duidelijke beroepsprofielen.

Verder stellen zij dat ‘Het inzetten van een e-portfolio lijkt dan het meeste kans van slagen te hebben, indien het gekoppeld wordt aan specifieke werkwijzen en competenties vanuit een beroepsgroep.’ (blz 13)

Kortom een interessant rapport om door te lezen. Ook gezien de huidige trends. Opnieuw aandacht geven aan het onderwerp e-portfolio kan de discussie rondom levenlang leren, gepersonaliseerd leren, de persoonlijke leeromgeving, adaptieve leeromgeving opnieuw input geven. En ook de recente ontwikkelingen zoals microcredentialling, personal data lockers en blockchaintechnologie zullen de ontwikkeling e-portfolio’s gaan raken. En wellicht zullen nieuwe vormen van e-portfolio’s ontstaan of dat huidige ontwikkelingen het e-portfolio-idee vervangen. Ik ben benieuwd.

SURFpagina: Inventarisatie e-portfolio in het hoger onderwijs

Ter inspiratie
(*) Blog over e-portfolio van Lianne van Elk
(*) e-portfolios: what institutes really need to know.
(*) Documenten van weleer: knelpunten en uitdagingen Portfolio (Rubens&Oost)  functies portfolio (Kösters, Ritzen)
(*) The sticky e-portfolio

(n.b bron plaatje Belangrijke Thema’s: presentatie Bas Bakker 2016)

ccbysa

Advertenties

Over Ria Jacobi

Als ervaren onderwijskundig ontwerper, -adviseur en projectmanager houd ik mij bezig met het ontwikkelen en verbeteren van onderwijs. Mijn ambitie is goed doordacht onderwijs te realiseren, dat aansluit bij de behoefte van individuen en hun organisaties en daarmee een stimulerend effect heeft.
Dit bericht werd geplaatst in e-portfolio, Rapporten en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s