Innovating Pedagogies 2017

innovatingpeda2017

Beter laat dan niet aandacht voor een nieuwe editie van ‘Innovating Pedagogies’. De Britse Open Universiteit geeft elk jaar daarover een rapport uit. Ik heb al eens eerder hier aandacht aan besteed. Die van ‘Innovating Pedagogies 2017’ mag niet ontbreken. Dit jaar is het rapport geschreven samen met het Learning In a NetworKed Society (LINKS) Israeli Center of Research Excellence (I-CORE).

De 10 trends in didactiek samengevat.

  • Gespreid leren (spaced learning)
    Onderzoek naar spaced learning laat zien 90 minuten gespreid en intensief hetzelfde resultaat kan hebben als maanden studeren. Ontwikkel dus onderwijs in korte blokken met pauzes tussendoor.
  • Lerenden participeren en creëren in onderzoek
    Leerlingen/Studenten deel laten nemen aan onderzoeksactiviteiten. De intentie is gezamenlijk (maatschappelijke) vraagstukken op te lossen en daarmee bij te dragen aan de samenleving. Dit bevordert het versterken van kritisch denken en reflectie van lerenden en de persoonlijke groei, maar ook het denken en handelen in relatie tot de verandering van je omgeving.
  • Open tekstboeken
    Open Tekstboeken zijn een vorm van open educational resources. Studenten kunnen content delen, aanpassen, verrijken c.q. toevoegen. Open textboeken zijn een aspect van Open Pedagogy.
  • Informatie op waarde schatten in een post-waarheid maatschappij
    Er is steeds meer en diverser informatie beschikbaar. Hoe en waar is deze informatie te verkrijgen en zijn de bronnen te vertrouwen. Aandacht hiervoor binnen curricula helpt mensen om informatie te evalueren, te reflecteren op hun eigen aannames en te zoeken naar een diversiteit aan kennis om ‘nep nieuws’ te kunnen identificeren.
  • Empathie in communities/netwerken
    Hoe interacteer je met mensen met verschillende culturele achtergronden in online groepen of netwerken? Ook online kunnen conflicten tussen mensen ontstaan. Nieuwe benaderingen gebruiken technologie en gaming om onderlinge empathie te ontwikkelen in online omgevingen.
  • “Immersive” leren
    Virtual reality en augmented reality zijn technologiën die lerenden de mogelijkheid bieden vaardigheden te oefenen of eigen reactief vermogen te ontwikkelen in dagelijkse situaties die moeilijk, gevaarlijk of onmogelijk zijn. Leren op deze manier kan boeiend, stimulerend en leerzaam zijn voor lerenden. Oefenen in een veilige ‘werkelijkheid’.
  • Student-led analytics
    Learning analytics wordt vaak door instellingen of docenten ingezet om het leren te versterken. De focus is op feedback. Student-led analytics ondersteunt lerenden bij het specificeren van de eigen doelen en ambities. Zij hebben hiermee de controle het leren en zijn in staat om bijvoorbeeld hun doelen en prioriteiten te veranderen of feedback te vragen. Het helpt effectief en efficient leren.
  • Denk vanuit data. Big-data ‘inquiry’
    In een maatschappij die steeds meer data-gedreven is, is het belangrijk dat je data pro-actief benadert. Dat wil zeggen: al op jonge leeftijd beginnen met leren werken en denken met data. En daarmee mogelijkheden creëren om actief te zijn in het verkennen, beheren en analyseren van gegevens. Op die manier zijn lerenden voorbereid op de vaardigheden die de samenleving van morgen nodig heeft.
  • Leren vanuit intrinsieke waarden
    Wanneer leren wordt gekoppeld aan doelen die veel waarde en betekenis hebben voor lerenden, dan nemen zij de verantwoordelijkheid voor hun werk en plegen zij de nodige inspanningen. Een uitdaging is vraaggerichte programma’s te ontwikkelen die aan deze behoefte voldoet.
  • Menselijke gemeenschappen die kennis creëren
    Centraal staat het benutten van de collectieve kennis in een (leer)gemeenschap. Lerenden worden aangemoedigd om creatief te zijn en open te staan voor nieuwe ervaringen en om samen te werken aan het ontwikkelen van nieuwe ideeën en kennis.

Ter inspiratie:
Innovating Pedagogies 2015
Innovating Pedagogies 2016

ccbysa

Advertenties

Over Ria Jacobi

Als ervaren onderwijskundig ontwerper, -adviseur en projectmanager houd ik mij bezig met het ontwikkelen en verbeteren van onderwijs. Mijn ambitie is goed doordacht onderwijs te realiseren, dat aansluit bij de behoefte van individuen en hun organisaties en daarmee een stimulerend effect heeft.
Dit bericht werd geplaatst in didactiek, Rapporten, Trends en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s