Naar studentmobiliteit

Afgelopen weken waren ‘beelden over de toekomst van onderwijs’ een thema voor mij. Het kwam allemaal samen in het filmpje dat ik naar aanleiding van de webinar op vrijdag 22 april jl. heb mogen volgen: #hoe leer jij? Een toekomstvisie op digitale leermaterialen. De titel van het filmpje gaat misschien wel over digitale leermaterialen maar daarachter ligt eerder het thema flexibel onderwijs met studentmobiliteit (de titel van het webinar). Het verslag van het webinar is hier te lezen, of opname te bekijken. Naast dit webinar las ik enkele rapporten die recentelijk zijn uitgekomen.

(*) Het jaarlijkse trendrapport van Educause: 2022 Educause Horizon Report; Teaching and Learning Edition . Een publicatie van het New Media Consortium en EDUCAUSE Learning Initiative. Het rapport gaat in op diverse trends waaronder de technologische trends en ontwikkelingen op het gebied van leertechnologie. Lees blog van Wilfred Rubens voor een samenvatting; lees de samenvattende slides. Ik noem hier één beschreven trend: AI voor learning analytics en AI voor leertechnologie. Leertechnologieën zullen in toenemende mate gebruik maken van AI. Dit voor het beter ondersteunen van leren of de leerervaring van studenten verbeteren: op maat geven van feedback en interventies.

(*) Het gehonoreerde project ‘Digitaliseringsimpuls NL’ vanuit het Nationaal Groeifonds. Ik noem dit project omdat de thema’s, de opzet en aanpak en de taal een weergave zijn van hoe over de toekomst van onderwijs wordt gedacht: wendbaar en effectief en vooral als (gekoppelde, flexibele) (infra)structuren om de snelle verandering in de arbeidsmarkt en de maatschappij te kunnen ‘bijbenen’. De basis is al gelegd via het Versnellingsplan: we gaan door op thema’s: docentprofessionalisering, open leermaterialen, data en innovatieve technologie (VR). Zie filmpje voor korte uitleg: Digitaliseringsimpuls Onderwijs: wat willen we bereiken?

(*) Het rapport trendverkenning Studiedata met 10 trends, gekoppeld aan studiedata maar ook breder op te vatten. Ik noem één van de trends hyper personalisatie: ‘Advies is maatwerk en data kunnen je tot op individueel niveau aanbevelingen en tips geven. Personalisatie tot op de millimeter lijkt de norm.’ Of frictieloos leren: Data helpen om een frictieloos leven te leiden door on demand en real-time tot je beschikking te staan en je te ontzorgen.


Bij mij blijven nav deze rapporten en het webinar twee bewegingen in mijn gedachten bleven hangen: studentmobiliteit en leeromgeving.

Studentmobiliteit. De beweging van vaste leerpaden naar gedifferentieerde leerpaden. De student die kiest op basis van persoonlijke ambities, leerwensen, achtergrondkennis en -vaardigheden, persoonlijke situatie. Mobiliteit als doel, flexibiliteit in organiseren. En vanuit een ander perspectief ontwerpen (programma en module). Van een resort (alles geregeld, standaard programma, 1 cohort/groep) naar individueel zelf samengestelde reis (zelfregie, route op maat, diverse settings).
Dus niet voor niets dat we dan opnieuw gaan nadenken over de Kennisinfrastructuur, om kennis (producten en expertise (mensen)) toegankelijk te maken en te delen voor continue kennisontwikkeling (gedurende de reis wordt veel geleerd en gemaakt); en de ICT-infrastructuur: niet alleen een goede en veilige infrastructuur maar ook afspraken. Afspraken tbv een infrastructuur waarmee we flexibilisering kunnen realiseren: inschrijfproces, planning van modules, gekoppelde informatie uit de studiegids, financiering (Digitaliseringsimpuls_NL: Zie infographic) (tijdens de reis wil je veilig reizen maar ook zo frictieloos (grenzeloos) mogelijk).

Leeromgeving.
De beweging naar een steeds diffusere leeromgeving. In het Horizon Report gaat het hybride leren om het vormgeven van “learning spaces” die geschikt zijn gelijktijdig fysiek als online lesgeven: simultaan leren. Voorbeeld daarvan is bijvoorbeeld de hybride virtual classroom: de hybride leerruimte Volgens de panelleden van het Horizon Report worden het simultaan leren, het blended leren en het leren op afstand “mainstream”. Ik zou dat zelf nog iets sterker in een bredere context willen plaatsten namelijk: het leren in nieuwe contexten (zie rede Nynke Bos). Hybride leren is niet alleen fysiek-online (1 seam), er zijn meerdere seams: samenwerken-individueel leren; fysiek-online; school-stage. Waar het leren plaatsvindt, de context-de setting, wordt steeds diffuser. Van belang is de student een continue leerervaring te bieden: vloeiend leren met technologie die de seams overbrugt. Bijvoorbeeld de inzet van portfolio maar denk ook aan de ontwikkeling van ‘De nieuwe digitale leeromgeving: NDGLE’ waarbij de leeromgeving wordt ingericht en ontworpen als een leerecosysteem: gekoppelde applicaties (lees bijv de blog van Esther van Popta of ook de architectuurprincipes).

Wellicht staat deze beweging ten dienste van de hiervoor beschreven beweging: de studentmobiliteit. Een toekomstbeeld?

Over Ria Jacobi

Als ervaren onderwijskundig ontwerper, -adviseur en projectmanager houd ik mij bezig met het ontwikkelen en verbeteren van onderwijs. Mijn ambitie is goed doordacht onderwijs te realiseren, dat aansluit bij de behoefte van individuen en hun organisaties en daarmee een stimulerend effect heeft.
Dit bericht werd geplaatst in digitale transformatie, onderwijsinnovatie, Rapporten, Trends en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s