Proefschrift Designing the Learning Analytics Capability Model (Justian Knobbout)

Hoe succesvol learning analytics ontwerpen
Wat kunnen we ermee? wat moeten we ermee? wat willen we ermee? Waarmee? Learning Analytics. Steeds meer instellingen houden zich bezig met die vraag. Want er zit veel data in onze (onderwijs) systemen (denk aan: de DLO zoals Moodle of Brightspace, toetssystemen, studentinformatie systemen, educatieve applicaties zoals Kahoot, etc.). Studenten laten digitale sporen achter: kunnen we dit niet benutten bij het verbeteren van ons onderwijs. Want dat is, geeft Justian Knobbout, toch uiteindelijk het doel van de inzet van LA.
Vandaag promoveerde Knobbout op zijn onderzoek rondom learning analytics. Je kon er online bij aanwezig zijn. En aangezien we binnen Inholland een white paper aan het schrijven zijn, sluit ik graag aan.

De titel van het proefschrift is: Designing the Learning Analytics Capability Model (te downloaden). Zijn onderzoek geeft een antwoord op hoe kun je succesvol learning analytics ontwerpen. De hoofdvraag van het onderzoek is: “Welke aan informatiesystemen gerelateerde organisatorische vaardigheden voor learning analytics bevoordelen docenten en studenten binnen Nederlandse instellingen in het hoger onderwijs?”

Learning analytics en het doel
Zoals al aangegeven geeft Knobbout aan dat de inzet van learning analytics het onderwijs kan verbeteren. Maar wat betekent dat ‘verbeteren van onderwijs’? De eerste deelstudie in het onderzoek ging daarover. Learning analytics staat ten dienste van het verbeteren van de leeromgeving, het leerproces en de leeruitkomsten.

Knobbout definieert learning analytics als: het meten, verzamelen, analyseren en rapporteren van studentdata om het leren te begrijpen en te optimaliseren, evenals de leeromgeving waarin dit leren plaatsvindt. (Knobbouts, 2021)

Het Learning Analytics Capability Model
Om adoptie te ondersteunen zijn verschillende learning analytics modellen ontwikkeld. Knobbout wil in zijn onderzoek deze modellen niet vervangen maar het werk voortzetten en verschillende tekortkomingen in die bestaande modellen verbeteren. Zodoende komt hij tot het Learning Analytics Capability Model.
Het model beschrijft  hoe de capabilities die onderwijsinstellingen moeten ontwikkelen voor het sucessesvol in de praktijk inbrengen van learning analytics. Onder capabilities zijn processen, acties, routines .
In het LA-Capability model onderscheidt Knobbout 30 capabilities, opgedeeld in 5 kritische categoriën: data, management, mensen, technologie en privacy&ethiek.

Een concrete uitwerking van data (categorie) en kwaliteit (capability) is bijvoorbeeld: zorg voor standaardisering, zorg voor ondubbelzinnige labels, zorg voor tijdsnoteringen, zorg voor tijdige input. Zo heeft elke capability een concrete uitwerking.

Wanneer welke capability
Uit het onderzoek haalt Knobbout ook een concrete fasering: welke capability wanneer. Hij onderscheidt drie fases: initiatiefase, prototype- en pilotfase en opschalingsfase.

Het effect van de inzet van learning analytics
Knobbouts geeft aan dat het efffect nog niet is vastgesteld. Hij refereert daar ook naar.
To date, the effectiveness of learning analytics remains unclear. Although research indicates positive results (Foster & Francis, 2019), there is also research that is more cautious about the effects on learning (Francis et al., 2020).” (Knobbout, 2021; p. 20).

Mogelijke effecten ziet hij wel:

  • meer interactie tussen de docent en student (door de snelheid van de terugkoppeling)
  • meer gebruik van metacognitieve tools
  • langere studie- en oefentijd
  • meer gebruik van leermaterialen (en meer informatie over de bruikbaarheid)
  • minder afwezigheid en uitval

    Meer onderzoek is dus nodig om de effecten vast te stellen. En dat is door te doen: experimenten opzetten en onderzoeken.

Alle foto’s komen uit een webinar die Justian Knobbout heeft gegeven op 14 okt 2021 jl.. In dit webinar gaf Knobbout aan dat er wordt gewerkt aan een praktische tool maar dat je het model wel alvast als checklist kunt gebruiken.

En dat gaan we zeker doen gezien de white paper die we aan het schrijven zijn binnen Inholland. Oftewel een stap in de initiatiefase: een aanzet tot bewustwording.
Daarin nemen de Human Factor mee (een vraag tijdens de verdediging). Deze factor zit wel impliciet in enkele capabilities zoals culture maar verdient wellicht extra aandacht: wat is de houding van docent en student t.a.v. de inzet van studentdata en wat is de sociale norm binnen en team of opleiding.

Vanuit deze plek: gefeliciteerd Justian Knobbout!

Meer bronnen
(*) Knobbout en van der Stappen: A capability Model for Learning Analytics adoption
(*) Verslag op webinar over Learning Analytics (Justian Knobbout en Marcel Schmitzs): succesvol inzetten van LA.

Over Ria Jacobi

Als ervaren onderwijskundig ontwerper, -adviseur en projectmanager houd ik mij bezig met het ontwikkelen en verbeteren van onderwijs. Mijn ambitie is goed doordacht onderwijs te realiseren, dat aansluit bij de behoefte van individuen en hun organisaties en daarmee een stimulerend effect heeft.
Dit bericht werd geplaatst in learning analytics, Rapporten en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s