Corona en Voorbereiding ‘nieuwe’ normaal

oogNadenken over toekomstscenario’s en plannen doen we meestal niet in een urgentie-fase. Dit vraagt tijd voor reflectie en verbeelding. Nodig is die tijd vrij te maken in de fase waar we nu langzamer in komen: de sustain-fase. Zo wees een collega mij op een artikel van Bates: what should we be doing about online learning when social distancing ends. Bates reikt de volgende stappen aan.

1. Ontwikkel of update je digitaal onderwijsstrategie
Geen plan, dat is te statisch volgens Bates. Beter is het een strategie te ontwikkelen die je, de ontwikkelingen volgend, constant bijstelt. Bates vermoedt, dit n.a.v. een onderzoek bij post-secondary instelling in Canada, dat er wel plannen zijn maar dat weinig hiervan zijn geïmplementeerd. Advies van Bates: bereid je volgende collegejaar voor door nu je strategie voor digitaal onderwijs (online learning) te ontwikkelen c.q. bij te stellen.

2. Zorg voor een betekenisvolle digitaal onderwijsstrategie
Uitgangspunt is, bij het opstellen van een strategie, dat deze waardevol en van betekenis is (werkzaam): een gids die richting geeft. Het maken van korte termijn besluiten zijn dan makkelijker te maken. Elementen die Bates o.a. noemt om op te nemen in de strategie:

  • de rationale voor verandering;
  • de gewenste uitkomsten als het resultaat van de verandering (meer toegang, benodige vaardigheden);
  • acties en initiatieven om de verandering tot stand te kunnen brengen;
  • beschreven verantwoordelijkheden op diverse niveaus in de instelling om de implementatie te kunnen uitvoeren (opleidingsdirecteuren, docenten, studenten, IT, bibliotheek e.a.);
  • benodigde planning, deadlines en targets;
  • een financiële strategie;
  • een monitoring of evaluatie strategie;
  • een strategie voor continue aanpassing.

3. Verzamelen van data
Voor continue aanpassingen, zijn data nodig. Van belang is, schrijft Bates, met goed gedefinieerde data te gaan werken. Instellingen kunnen dan de resultaten van hun digitale leerstrategieën nauwkeuriger volgen en dienovereenkomstig aanpassen. Daarvoor is o.a. nodig heldere definities te hanteren binnen je instelling zoals: blended, online, en remote onderwijs?

4. Zorg voor het aanstellen van mensen met kennis en kunde
Je ziet dat vele instellingen deze periode zien als kans voor het versterken van digitaal onderwijs (online, remote, blended). Welke mensen heb je nodig om, wat nu is ontwikkeld, door te kunnen ontwikkelen. Of misschien moeten er mensen worden opgeleid.

5. Start met een instellingsbreed programma voor digitaal onderwijs
Online onderwijs ontwerpen vraagt een andere manier van denken en doen: een andere manier van ontwerpen. Zie ook laatste alinea: hoe maak je online onderwijs sociaal?
Bates houdt een pleidooi dat er een online course wordt ontwikkeld, voor docenten, over ontwerpen van online onderwijs.
Zoals: Althabasca University Mooc over professional learning. Voor Nederland zou dit bijv. de OU-sessie (c.q. cursussen) kunnen zijn?

Slot
Bates doet aan verwachtingsmanagement. We zullen waarschijnlijk veel meer online onderwijs gaan geven in het komende collegejaar. Wat is/wordt het komende jaar de ‘normale’ situatie? Wat is dan nodig om online onderwijs effectief en efficiënt en vooral betekenisvol vorm te geven? Zouden we bij het updaten van de strategie online onderwijs als uitgangspunt kunnen nemen (als denk/scenariostap) omdat we dan bewuste (ontwerp)keuzes gaan maken voor de f2f-momenten? Of toch naar wat we gewend ‘waren’: f2f-onderwijs als uitgangspunt nemen en die versterken en ondersteunen (ontwerp)keuzes met inzet van technologie. Beide zullen richting blended onderwijs, als uitkomst, gaan maar dan vanuit een verschillend perspectief. Lijkt me wel een interessant scenario om uit te werken in het kader van strategievorming. En daarmee onszelf voor te bereiden op het ‘nieuwe’ normaal met veel mogelijke alternatieven. Want wat is eigenlijk normaal?

ccbysa

Over Ria Jacobi

Als ervaren onderwijskundig ontwerper, -adviseur en projectmanager houd ik mij bezig met het ontwikkelen en verbeteren van onderwijs. Mijn ambitie is goed doordacht onderwijs te realiseren, dat aansluit bij de behoefte van individuen en hun organisaties en daarmee een stimulerend effect heeft.
Dit bericht werd geplaatst in Online Onderwijs, Uncategorized en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s