Corona en Ondersteuning van docenten

everyday learningWe zijn inmiddels een aantal weken (online) onderweg sinds de landelijke intelligente lockdown. De techniek voor online onderwijs zijn we iets meer gewend en meestal werkt het. De basistechnieken krijgen we steeds meer onder de knie. Alleen online toetsen is nog, zie ik hier en daar, een vraagstuk. Nu de eerste paniek en hectiek wat naar de achtergrond raakt, beginnen sommigen van ons al met het nadenken over de toekomst. Zo zit ik in een werkgroep die naast ook nog acute vraagstukken ook begint met de grotere vraagtukken zoals de kwaliteit van het online onderwijs (digitale didactiek) en vraagstukken rondom een andere kijk op toetsen (Tool/Doelgericht). Want, maar misschien heb ik een beperkt perspectief, zie en lees ik toch wel veel dat de manier door de urgente situatie min of meer manieren die we gewend waren bij f2f-onderwijs zijn omgezet naar online onderwijs: een college geven wordt online college geven. En dat geldt ook voor toetsen.

Met het zicht op de toekomst komen vragen aan de orde als: wat gaat er gebeuren als we weer contact onderwijs mogen verzorgen? Of: hoe voorkom je dat het dadelijk “back to usual” is? Wat leren we van waar het goed ging ‘best practices’ en ook waar het niet goed ging, de “best failures”? Zijn er docenten die hun weerstand of handelingsverlegenheid ten opzichte van technologie in onderwijs versterken of overwinnen? Hoe en waar kunnen we de impact van de huidige ontwikkelingen versterken? Want dat is zeker te constateren: docenten zetten kleine en grote stappen op de online-onderwijs-weg. Er zijn vele experimenten en vele ervaringen.

De vraag die ik en mijn collega’s deze week veel hebben besproken, is: hoe we de docenten bereiken met de ondersteuning. Gisteren verzuchtte een directeur dat docenten niet op nog meer informatie zitten te wachten. Er wordt veel geproduceerd aan handleidingen, websites, magazines: maar sluit dat aan bij de vraag van de docent?  Zie overzicht instellingsondersteuning aan docenten (vraagbaak SURF). Is dit de informatie die docenten nodig hebben? Zijn dit de stappenplannen en tips die docenten direct, bij het ontwikkelen van hun onderwijs, kunnen gebruiken?

Bovendien zien we in de statistiek, bij onze supportsite, dat gebruik van de vraagbaak op ons intranet (ingesteld 4 weken geleden) door docenten afneemt. Zijn er dan geen vragen meer of is er geen behoefte aan ondersteuning? Jawel! Uit gesprekken komt naar voren dat docenten de nabije ondersteuning opzoeken.  De eerste week werd de informatie op de supportsite over bijvoorbeeld Teams veel bekeken. De support wordt nu gezocht in de opleiding en het eigen docententeam en niet zozeer ‘centraal’. Dat las ik ook uit de informatie uit de webinar van 9 april over docentprofessionalisering jl. (gekregen van een collega):

hans
Ik vind dat best wel een urgente vraag: hoe faciliteren we docenten vanuit onderwijskundige (ondersteunings- en expert-) diensten optimaal in de huidige situatie maar ook voor de toekomst. En vooral daarbij ook hoe we de ondersteuning/support die nu (vanuit de urgentie) is opgezet als basis kunnen gebruiken voor vervolgstappen.

Vanuit een werkgroep, waar ik aan deelneem, zijn we op zoek naar hoe we de docent het beste kunnen faciliteren.

  • Zit het in het structureren en cureren van informatie: kan de docent direct de informatie vinden bij zijn/haar vraag. Je ziet bij alle sites en magazines dat dit zeer verschillend is: de ene start vanuit de tool (Bijv. HAN) de ander vanuit de werkvorm (bijv. HRO) of vanuit de vraag van de docent (bijv. UM). Bij Inholland hebben we een intranetpagina opgezet met een vraagbaak, instructies (didactische en technisch gebruik teams, Moodle, video, screencast), aanbod webinars, FAQ., etc..
  • Zit het in de (centrale) vraagbaak zelf: is dit wel het instrument om snel docenten antwoord te geven op hun vraag? Vooral docenten die handelingsverlegen zijn ten aanzien van technologie en geen beeld hebben hoe die technologie in onderwijs in te zetten zijn niet direct geholpen met een antwoord, een instructie. Die willen iemand die hen helpt.
  • Of zit het in het tijd nemen voor reflecteren. Ook al zitten we nu in een urgentie situatie waar het ontwikkelen van onderwijs opeens in een ander perspectief staat: alles online. En na de paasdagen begint (bij ons) al weer een nieuw semester. We experimenteren veel, we zoeken en maken keuzes. Maken we tijd, juist in deze periode, voor reflectie? Wat leren we van dit (gedwongen) experimenteren?

Of (denk ik dan) is het misschien nodig opnieuw te kijken wat we onder docentprofessionalisering verstaan. Ook hier vervallen we misschien in vertrouwde aanpakken: het leren naast ons dagelijks werk organiseren in plaats van te incorporeren in het werk (we gaan naar een cursus). Kunnen we anders tegen (docent)professionaliseren aankijken? Moeten we nog wel spreken over (docent)professionaliseren? Zou leren en ontwikkelen niet veel meer een deel van ons dagelijks werk moeten zijn? Is het denken in termen van een leergemeenschap/community dan bijvoorbeeld een alternatief? Dat instrumenten in die leergemeenschap elkaar versterken: de practices, de online plek met o.a. alle gecureerde informatie, de nabije f2f (onderwijskundige) ondersteuning, de (micro)workshops, en dat iedereen elkaars vraagbaak is op bepaalde terreinen. Ik heb dat niet van mezelf. Deze inspiratie komt van Josh Bersin. Beluisteren eens: learning in the flow of work. Het is meer een bottom-up-leren. Lijkt me in deze tijd zeer actueel. De vraag daarbij is ook: hebben we die onderzoekende experimenterende houding, zijn we deze manier van leren gewend, staan we open voor andere manieren om daar zelf voortdurend van te leren? En nemen we hier tijd voor?

‘’ Learning in the flow of work is a new idea: it recognizes that for learning to really happen, it must fit around and align itself to working days and working lives. Rather than think of corporate learning as a destination, it’s now becoming something that comes to us. Through good design thinking and cutting-edge technology, we can build solutions and experiences that make learning almost invisible in our jobs.’’ Uit: making learning a part of everyday work.

Meer bronnen
(*) Coronasite van HsZuyd
(*) Versnellingsplan Faciliteren en Professionaliseren van docenten
(*) Kwaliteitsvol evalueren in het Hoger Onderwijs(over toetsen)

ccbysa

Plaatje van: https://oeb.global/oeb-insights/jane-hart-oeb/

Over Ria Jacobi

Als ervaren onderwijskundig ontwerper, -adviseur en projectmanager houd ik mij bezig met het ontwikkelen en verbeteren van onderwijs. Mijn ambitie is goed doordacht onderwijs te realiseren, dat aansluit bij de behoefte van individuen en hun organisaties en daarmee een stimulerend effect heeft.
Dit bericht werd geplaatst in Online Onderwijs en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s