Corona en Innovatie

kaft turner‘Waarom kan het nu wel?’, verzuchte Judith Hooijdonk (HSZuyd) op haar blog ‘lesgevenintijdenvancorona’. Tijd, geld, mensen, aandacht voor digitale onderwijs, wat daarvoor soms heel lastig was. Voor mij een herkenbare gedachte! Is die urgentie&noodzaak nodig voor meer slagkracht en tempo binnen hoger onderwijsinstellingen?
Bestuurders waren in ieder geval tevreden over het tempo van innovatie, waaronder digitaal onderwijs, blijkt uit een rapport van Turner ‘Hogescholen, waar blijft de echte innovatie’. Tja, als dat zo is, kun je je een roepende in de woestijn voelen (tot een maand geleden).

Het rapport is voor de coronacrisis geschreven. Ik vond het wel interessant te lezen hoe er in dit rapport over dilemma’s rondom innovatie wordt gedacht. En dit dan tegen de tijd van nu af te zetten. Martijn Babeliowsky, Jessica van Deurzen, Marga Severs hebben onderzoek gedaan naar onderwijsinnovatie onder directeuren en bestuurders van hogescholen. De scope is breder dan alleen digitaal onderwijs. De hoofdlijnen zijn interessant.

Ambitie
Het blijkt dat de innovatie-ambities er wel zijn bij hogescholen, de richting is beschreven. Het tempo waarin de innovatie wordt opgepakt en gestimuleerd niet.

Bij veel hogescholen is onvoldoende duidelijk hoe hoog de innovatie-lat ligt. Bovendien zijn onderwijsprofessionals allemaal razend druk met de dagelijkse praktijk. Het gevolg: het gevoel van urgentie wordt niet gevoeld, of in elk geval slechts bij een beperkt deel van de organisatie. Onderwijsinnovatie krijgt daardoor niet de aandacht die het verdient.’ (blz 9)

Het rapport beschrijft ook dat de hogescholen hard bezig zijn met het verbeteren en vernieuwen van onderwijs. Dit is dan vaak: het doorvoeren van aanpassingen in de huidige manier van werken binnen het bestaande bedrijfsmodel. Een echte fundamentele (digitale) innovatie, waarbij een geheel nieuw verdien- en bedrijfsmodel, werd niet beschreven.
Hoe gaat dat nu? In een tijd van online onderwijs geven. Doen we dingen anders, of doen we andere dingen? Zo mijn oor te luister leg, ligt het accent op onderwijs geven zoals we gewend waren maar dan online. Is dit innoverend? Er is urgentie, en daarmee aandacht, maar waarvoor? En, hierbij besef ik ook dat een vraag is: voor wie is het innoverend? Voor de ene docent is het geven van online college in MS-Teams een enorm stap: een enorme innovatie. De ander vindt het een uitdaging de colleges los te laten en manieren van online activerend onderwijs aan te bieden. En die voorbeelden zijn er ook!

De strategie
In het rapport worden drie strategieën beschreven van innovatieaanpak: organische, gefaseerd en alles-in-1x of apart. De organische aanpak werd door de meeste hogescholen gehanteerd (tot 16 maart). En het blijkt dat dit een onbewuste keuze is. In deze tijd is het een ‘alles in 1x’-aanpak: een grootschalige manier van werken op één moment. Zo voelt deze periode wel: in 1x online ons (hoger) onderwijs. Nu een gedwongen keuze. Onderwijs moet door.

Tempo van innovatie: de slagkracht
De slagkracht van onderwijsinnovatie vereist sturen en leren. Het rapport beschrijft dat instellingen moeite hebben de vereiste slagkracht te realiseren. Echte voortgang in innovatie bereik je als er voldoende (gezamenlijk) geleerd én gestuurd wordt. Te weinig sturing en te weinig leren dan is dan ‘dobberen’ docenten (en ook studenten). Te veel sturing zonder (gezamenlijk) leren leidt tot excelleren ‘ieder in eigen hokje’. Te weinig sturing wel met leren is hobbyisme.

hokje
Ik denk dat juist in deze periode dat ‘sturen en leren’ niet moet worden vergeten. Voortgang is niet alleen doen en ontwikkelen: wat is ons kompas en de reflectie op onze genomen acties. In de hectiek voelt het aan alsof we daar geen tijd voor heben en dus nemen. Dingen moeten nu. Vandaag was ik in een (online) overleg bij een domein. Men is zoekende in hoe het onderwijs opnieuw te organiseren en te geven. De druk is hoog. Soms is er sturing, soms ook niet. In ieder geval was de conclusie wel dat er geen rustpunten ingebouwd werden: tijd voor reflecteren en leren. Zijn we goed op weg? Is er voortgang?  Dat gaan de collega’s nu doen!

Als aanvulling op het rapport heeft Turner nog drie tips geschreven op hun geactualiseerde website: hoe kun je blijvend innoveren na de Corona-crisis?
1. Definieer wat je in deze crisis wilt leren. Experimenten overal: wat willen we leren?
2. Verzamel bewijsmateriaal. Registreren van uitkomsten van die experimenten: wat werkt en wat niet?
3. Organiseer reflectie- en evaluatieproces. Wat zijn ervaringen? Wat hebben we geleerd? Wat willen en kunnen we verduurzamen?

Mooi tips voor de sustainfase.

ccbysa

Over Ria Jacobi

Als ervaren onderwijskundig ontwerper, -adviseur en projectmanager houd ik mij bezig met het ontwikkelen en verbeteren van onderwijs. Mijn ambitie is goed doordacht onderwijs te realiseren, dat aansluit bij de behoefte van individuen en hun organisaties en daarmee een stimulerend effect heeft.
Dit bericht werd geplaatst in onderwijsinnovatie, Online Onderwijs, Rapporten en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s