Corona en Reflectie

thuiswerkenZo aan het einde van deze tweede ‘thuiswerkweek’ is het tijd voor even ‘stilstaan’. Deze drie aspecten kwamen in mij op: wat ik heb geleerd op basis van wat ik heb ervaren, gelezen. Beseffend dat ik dit vanuit een thuiswerksituatie zit te observeren met input uit de online, op afstand zijnde, (werk)wereld . De fysieke (werk)wereld voelt aan als ‘ontbrekend’.

Structureer oftewel doelgerichte communicatie en informatie
Op donderdag 26 maart heb ik de OU-sessie over efficient, effectief en plezierig online studeren gevolgd. Eén van de boodschappen was het geven van structuur, regelmaat en plannen voor studenten. Dit geeft studenten houvast, duidelijkheid en focus bij het leren. Dit met het oog op de informatieverwerking door het brein. Teveel informatie in 1 keer (f2f, ook online) bevorderd het leren niet. Zie ook wijze lessen.
Ik moest hier ook aan denken toen ik het stuk van Toolgericht of Doelgericht las van Sluijsmans et al.. In tijden van hectiek, onrust, onzekerheid: breng focus aan, structuur en doelgerichtheid geven houvast. Lees ook punt 2 die NRO benoemt met betrekking tot afstandsleren. Niet alleen voor de student. Ook voor docenten (red. en voor mij). Hoe breng je een goede logische zoekstructuur in de informatieberg die op hen afkomt (zodat hij/zij kan vinden wat hij/zij zoekt? Hoe bieden wij houvast in het in al overdaad van (verschillende) adviezen&tips&kennisclips e.a.: wat is nu goed, zinvol, effectief, toepasbaar voor mij als docent? Hoe organiseer je een effectieve interactie tussen docent en student? Stoppen we niet alle webinars, trainingen, tips in 1 week? En denken we wel goed na over de structuur van de pagina’s waarop we alle content zetten? Een aantal aspecten zie ik weer terug in het volgende kader m.b.t. communication overload van Stephens (2017) (via blog Wilfred Rubens).

Formative-model-of-communication-overload

Motiveer oftewel aansluiten waar de energie en aandacht is
MS Teams is ‘hot’ bij onze instelling. Het onderwijs zoals dat wordt gegeven kan heel gemakkelijk in teams worden gegeven. Een docent aan de lijn: ik doe alles in Teams: documenten delen, opdrachten geven, begeleiden van studenten. Wat docenten niet kenden, wordt nu volop gebruikt. En Moodle (ons LMS) dan? Is het nodig om aan te geven dat Moodle de startplaats is voor alle documenten en vandaaruit kun je voor synchrone leeractiviteiten Teams inzetten? Raken de studenten straks niet helemaal ‘lost’ in hoe docenten op verschillende manieren de applicaties in hun onderwijs inzetten? Moet je dit proces sterker sturen, bijvoorbeeld vanuit het oogpunt van veiligheid?
Samen met collega’s heb ik een overzicht (voor een infographic; nog niet af) gemaakt van alle applicaties die Inholland ondersteunt, gekoppeld aan de (verschillende) docentactiviteiten. Hierbij hebben we aangegeven welke applicatie voor welke activiteit het handigst kan worden ingezet. Geen sturing, wel advies. Met tips en risico’s bij bijv. gebruik van social media applicaties. Zie ook tips door Wilfred Rubens opgesteld t.a.v. de selectie van tools. Aansluiten dus bij wat docenten nu meteen oppakken rondom inzet technologie in onderwijs. Blijkbaar is bijv. in onze situatie MS Teams op dit moment het meeste gebruikersvriendelijk, snel in te zetten en de tool waar docenten mee experimenteren. Want dat is volop in beweging: docenten (eigenlijk iedereen van de organisatie) proberen (noodgedwongen) nieuwe technologie uit en doen ervaring op. Hopelijk ontdekken en waarderen docenten (iedereen) de mogelijkheden van de digitale tools, wat enorm motiveert. In ieder geval ervaren veel docenten dat ze hun onderwijs kunnen blijven geven aan studenten. Om vandaar uit de volgende stap te kunnen nemen.

Reflecteer oftewel niet rennen maar creëren van rustpunten
Een (mijn) reflectiemoment. Iedereen ‘rent’, zit in de doe-maak-ontwikkel-advies-antwoorden-stand. Mijn neiging is mee te rennen met vak- en functiegenoten. Ik vroeg mezelf opeens af of ik, op die manier, ook bijdraag aan de informatieoverload. Dus terug naar mijn rol, kracht, doel, voor en in de organisatie (zelfs als die online is).
Wat ik bij mezelf ook merk dat ik inzicht probeer te krijgen in alle online werkgroepen, projectgroepen, adviesgroepen die nu spontaan ontstaan. En dit soms naast de structuren in de staande organisatie. Ik ben daar niet te enige hierin: ik heb wat schema’s langs zien komen (en ikzelf was ook al begonnen met wie doet wat in welke groep). Ik vroeg me opeens af hoe hier mee om te gaan. Is dit erg vanwege ‘de bomen en het bos’. Of is deze beweging juist interessant voor nieuwe manieren van werken en organiseren met nieuwe mensen uit de organisatie. Verandering ontstaat, nu, spontaan op plekken in de organisatie. Beweeg ik mee?
Tijd voor bespiegeling dus: wat zien we hoe online onderwijs zich ontwikkelt? Hoe hebben we de ondersteuning geregeld: welke basis is dat voor de langere termijn? Maar ook wat is mijn rol daar in gezien de structuren die nu ontstaan? Hoe verander ik mee in gedrag? Ik zeg/schrijf wel zo gemakkelijk dat online onderwijs, onderwijskundig bekeken, nieuwe manieren van denken en doen vergt. Maar verander ik (mijn denken en doen) zelf ook mee?  Creëer ik mijn eigen ideaalbeeld over de online onderwijs werkelijkheid of sluit ik aan bij er nu ontstaat? Dus zo af en toe maar eens stilstaan en reflecteren bij bovenstaande vragen: dat geeft focus en ruimte en niet het rennen.

Hierbij nog een oogst aan bronnen (deze afgelopen week) rondom online onderwijs die ik in deze blog wil ‘bewaren’:
(*) Overzicht ondersteuning door instellingen aan docenten
(*) Magazine van Hogeschool Rotterdam met tips over het maken van online onderwijs  
(*) Een oproep van een student ‘Please do a bad job of putting your courses online (over ervaring o.a. t.a.v. communicatie en informatie).
(*) HAN-bericht: online onderwijs schiet in de allerhoogste versnelling
(*) Wijze lessen (Engels): 12 building blocks to use learning technologies:
(*) Online Onderwijs vraagt om Open Pedagogy: een webinar gegeven (door o.a. Robert Schuwer) op de Open Education Week.

ccbysa

Over Ria Jacobi

Als ervaren onderwijskundig ontwerper, -adviseur en projectmanager houd ik mij bezig met het ontwikkelen en verbeteren van onderwijs. Mijn ambitie is goed doordacht onderwijs te realiseren, dat aansluit bij de behoefte van individuen en hun organisaties en daarmee een stimulerend effect heeft.
Dit bericht werd geplaatst in Online Onderwijs en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s