Corona en reflexen

vierentwintigzevenNieuwe werkelijkheid, oude reflexen. Daar ging het gisteren en vandaag vooral over. Ik zag het in de manier van onderwijsgeven: hoe we gewend zijn onderwijs te geven doen we nu online. We ‘plakken’ er technologie tegen aan . Bijvoorbeeld men is ingeroosterd om 1,5 uur een les te geven (waar studenten denk ik ook op rekenen); dat wil men dan ook zo invullen via MS Teams in ons geval. Je kunt je natuurlijk afvragen of dat handig en verstandig is. Of een docent die de powerpoint gewoon opstuurt naar studenten: dit is mijn instructie. Ik kreeg dat beeld ook bij bijvoorbeeld iets als een Open Dag: het programma blijft hetzelfde alleen online. En het is ook lastig: hoe organiseer je zo’n dag in deze tijd. Of vanuit studentenperspectief kwamen opmerkingen mijn kant op: studenten die geheel niet gemotiveerd raken met al dat online lesgeven van een uur, hun vragen niet kwijt kunnen in MS Teams, niet meer weten hoe ze hun studeren moeten op- of aanpakken. En natuurlijk veel vragen over het toetsen. Natuurlijk ontstaan er ook hele goede voorbeelden en initiatieven. Iedereen is wat ‘lost’ in deze tijd. Ook ik heb oude reflexen in de nieuwe online werkelijkheid. Waarom stuur ik een document op voor feedback aan een collega als we er ook online samen aan kunnen werken via MS teams?

Inzet van technologie vraagt een andere manier van denken en doen: voor docenten en ook voor studenten. Het vraagt om opnieuw jezelf af te vragen: wat is het doel waarvoor ik de les, de instructie, de open dag organiseerde. En hoe geef ik dat online vorm (met welke tool). En het vraagt nieuw gedrag. Ik en velen met mij vinden dat lastig.

Deze tijd zijn we heel hard bezig docenten (en ook studenten), een collega zei dit heel erg beeldend, een reddingsboei. En dat is nodig in deze urgentie-fase. Maar het vraagt ook om alvast na te denken hoe gaan we docenten (en studenten) leren zwemmen.

Mooie voorbeelden die ik tegen kwam voor de urgentie en ter inspiratie voor het leren zwemmen:
(*) Deze week interessante thema’s bij de online sessies van de OU: o.a. hoe motiveer je studenten online.
(*) Remote Teaching website van Universiteit Leiden.
(*) Beter Online Ontmoeten; website SURF.
(*) Vanuit het Lectoraat Studiesucces: 10 tips voor succesvol thuis studeren (en misschien ook wel werken?).
(*) Quarantaine colleges met aanwijzing: Hoe maak ik een videocollege.
(*) Overpeinzingen (met tips) van Wilfred Rubens

ccbysa

Over Ria Jacobi

Als ervaren onderwijskundig ontwerper, -adviseur en projectmanager houd ik mij bezig met het ontwikkelen en verbeteren van onderwijs. Mijn ambitie is goed doordacht onderwijs te realiseren, dat aansluit bij de behoefte van individuen en hun organisaties en daarmee een stimulerend effect heeft.
Dit bericht werd geplaatst in Online Onderwijs en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s