Corona en structuur

thuisplan-1Vandaag is de dag van de ‘structuur’. Na drie dagen denderend van online overleg naar overleg te gaan, online afstemmen en online informatie zoeken en verwerken, besefte ik: ik wil grip op mijn dag en beweging inbouwen. Ik zit uren achter mijn scherm. Zelfs als ik van plan ben even in beweging te komen dan is wel weer een tweet, mail, chatbericht of sessie die mijn aandacht vraagt. Je bent zo een uur verder, sterker voordat je het weet zit je de hele dag achter je PC/laptop. Ik realiseer dat ik mijn beweging (helaas) moet plannen. Ik ga mijn dag structureren voor mijn welzijn.

En ik ben niet de enige die structuur op een dag wil: menig ouder, las ik, heeft een dagplanning opgesteld voor de kinderen. Een collega vertelde dat zij 2 uur online was en daarna 2 uur offline voor haar kinderen. En die 2 uur offline voor haar was 2 uren online voor haar man. Een planning van een puber:

tweet

En dan de structuur in de overleggen zelf. Die overleggen lopen lang niet altijd ‘lekker’. Hoe overleg je online? Vraagt wat ander proces dan f2f? Vraagt een ander gedrag? Besproken aspecten: stel een gespreksleider aan en een moderator; gebruik de chat voor vragen stellen; deze vragen worden door de moderator doorgegeven aan de gespreksleider; maak een korte en strakke agenda; laat vragen of opmerkingen van te voren al inleveren bij de stukken. Dit alles om te voorkomen (ik heb het meegemaakt) dat iedereen door elkaar heen zit te praten. Ook hier: structuur organiseren.

Dat zal een docent ook meemaken in het online lesgeven. Hoe moet je een vragenuurtje of interactieve les goed effectief en efficiënt opzetten. Ook hier structuur. Hoe zorg ik ervoor dat studenten al hun vragen kunnen stellen? Maar ook hoe structureer ik de informatie zodat studenten snappen wat de bedoelding is en wat ze moeten doen. Adviezen die ik zie: hoe het kort (geen lange teksten of instructievideo’s), hou het eenvoudig en simpel voor de student en daarmee ook voor jezelf, doe aan verwachtingsmanagement zodat studenten weten welke acties ze moeten doen wanneer. Bijvoorbeeld enkele tips op Vernieuwenderwijs.

En worden er misschien instellingsroutines, -procedures en -structuren doorbroken? Notities die eerst in een formele route worden gebracht, vinden nu online alternatieve wegen. Bijvoorbeeld gaat een onderzoekje, die we doen onder docenten, meteen viraal. Voor 16 maart werd voor zo’n initiatief altijd toestemming gevraagd via de formele lijn. Ik ben benieuwd of dit nieuwe gedrag, ontstaan door ons online handelen, impact heeft op bepaalde organisatieprocessen? Ontstaan nieuwe informatiestructuren?

En verder: de EUR die advies en materiaal heeft ontwikkeld, gestructureerd en toegankelijk gemaakt: advice for online education

Over Ria Jacobi

Als ervaren onderwijskundig ontwerper, -adviseur en projectmanager houd ik mij bezig met het ontwikkelen en verbeteren van onderwijs. Mijn ambitie is goed doordacht onderwijs te realiseren, dat aansluit bij de behoefte van individuen en hun organisaties en daarmee een stimulerend effect heeft.
Dit bericht werd geplaatst in Online Onderwijs, Uncategorized en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s