Corona en de bomen en het bos

Vele experts die een bijdrage leveren: ook een tweet van Paul Kirschner.

twitter paul kirschner

Na de ‘ontploffing’ rondom online onderwijs dwarrelt er vandaag wat rust naar beneden. En dat in de vorm van lange termijn vragen. Wat we nu allemaal aan het ontwikkelen zijn en op de landingspagina (het platform of de website) neerzetten: hoe kunnen we dat zo organiseren dat het een basis is voor de toekomst? Kunnen we door het alle ‘bomen’ die nu worden ontwikkelt en geplaatst ‘het bos’ nog wel zien? Het is niet alleen een kwestie van inhoudelijke materialen maar ook van structuur en communicatie en, denk ik ook, een kwestie van curatie. Hoeveel tijd kost het de docent wel niet om alle materialen door te spitten om te beoordelen of de webinar, de kennisclip, de handleiding ‘how to…’ iets voor hem/haar is. Een collega gaf aan we zitten nu nog in de fase van urgentie maar denken ook al alvast een beetje na over de ‘sustain-fase’.

En dit geldt natuurlijk ook voor de docent. In de snelheid worden ook in de leeromgevingen allerlei links, webinars, kennisclips geplaatst die studenten moeten bekijken. Wordt hier wel bij gezet waar dat clipje over gaat. Hoe zorg je ervoor dat studenten direct aan de slag kunnen gaan in plaats van tijd kwijt te zijn met zoeken naar de juiste informatie. Naast didactiek is ook hier wellicht communicatie, structuur in informatievoorziening en cureren van belang.

Dat bos zag ik vandaag ook terug in de opmerking van andere collega. Er zijn nu zoveel online overlegjes in zeer veel verschillende kanalen (teams, chat, mail, app, mobiel, skype), en er gaat zoveel informatie rond op allerlei lagen (werkvloer tot OCW) zodat: (a) lang niet alle informatie iedereen bereikt; (b) lang niet alle informatie helder is gestroomlijnd en soms ad hoc aanvoelt. Je krijgt constant het idee dat je (soms) besluiten moet nemen op 50% aan informatie. Zijn dit normale processen in zo’n crisis of kun je dit toch effectiever oppakken. Kijken hoe het volgende week gaat.

Gelukkig zijn er rustpunten vandaag:
(*) Overzichtje te lezen op Scienceguide (door SURF) over online onderwijs: wat kan SURF doen om te helpen.
Met de webinar van de SIG Media&Education (van collega Zac Woolfitt)
(*) En vanavond 18 maart de (tweede) online sessie van de OU (19 uur-20 uur).
Tevens hebben ze een zeer informatieve informatiepagina over digitale didactiek. Die wij als inspiratie gebruiken voor de community die we willen opzetten. Een stap in de ‘sustain-fase’.

ccbysa

Over Ria Jacobi

Als ervaren onderwijskundig ontwerper, -adviseur en projectmanager houd ik mij bezig met het ontwikkelen en verbeteren van onderwijs. Mijn ambitie is goed doordacht onderwijs te realiseren, dat aansluit bij de behoefte van individuen en hun organisaties en daarmee een stimulerend effect heeft.
Dit bericht werd geplaatst in Online Onderwijs en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s