Blended Learning (3). Faciliteren van Effectief leren: leerstrategie

blended-learningHoe het leren van studenten zo goed mogelijk ondersteunen met de inzet van blended learning? Kernresultaat is dat alle leeractiviteiten leiden tot betekenisvol leren. Effectief leren is daar een onderdeel van. De focus van dit blog is de leerstrategie. Er zijn leerstrategieën die bewezen effectief zijn, strategieën die voor iedereen werken.  Zoals:

  1. Het spreidingseffect: spreiden van leermomenten is beter voor het opnemen van informatie in het langetermijngeheugen
    Via blended learning bijv.: door elke dag een nieuwe kennisclip met verwerkingsopdracht ter beschikking te stellen.
  2. Het feedback effect: studenten krijgen inzicht in eigen kennis en kunde en krijgen grip op hun leerproces; docenten krijgen inzicht in wat hun studenten wel/niet kennen en wat extra aandacht behoeft.
    Via blended learning bijv.: door formatief toetsen; inzetten van games of augmented reality zodat studenten directe feedback krijgen; online samenwerken; peerfeedback organiseren.
  3. Het oefeneffect: studenten laten (in)oefenen, laten zelf oefenen en checken of ze het begrijpen/beheersen; bewust ophalen van informatie uit je geheugen (retrieval practice).
    Via blended learning bijv.: online diagnostisch toetsen; simulatie; gaming; casuïstiek uitwerken.
  4. Het voorbeeldeffect: geef voorbeelden om abstracte ideeën, concepten te begrijpen.
    Via blended learning bijv.: werken met (online) cases; voorbeeld op film; Augmented Reality.
  5. Het interleaving effect: switchen c.q. afwisselen van onderwerp. Het switchen van perspectief of volgorde. Associëren bij 1 onderwerp.
    Via blended learning bijv.: mindmapping ; stapelen van onderwerpen in de diagnostische toets.
  6. Het effect van dual coding: het combineren van plaatjes en tekst. Zie meer inspiratie hieronder (*)
    Via blended learning bijv.: video-annotaties; de kennisclips met tekening en audio-uitleg.

Bij leren gaat het met name om nieuwe informatie te koppelen aan reeds bestaande informatie. Zoals Gino Camp (kennisclip Universiteit van Nederland) aangeeft: het leren dient aan te sluiten bij de eigen architectuur van het geheugen wil er sprake zijn van effectief leren. Het gaat over transfer van geleerde in diverse situaties en contexten. Dan is nodig dat informatie wordt geconstrueerd in schema’s voor hechte connecties.
De bovenstaande principes komen ook weer terug in het overzicht die ik vond op de website van leervlak en dan gekoppeld aan schema’s maken voor hechte connecties. Daar voeg ik nog het faciliteren met onderwijstechnologie aan toe.

  1. Schemaconstructie: schema’s activeren en uitbreiden
Voor het proces van constructie Multimediale leertaken principes Inzet onderwijstechnologie
Inductie
Het schema gestructureerd opbouwen, voorkennis 
(*) Voorkennisactivatieprincipe (Ausubel)
(*) Variatieprincipe: variatie tussen leertaken en op structurele kenmerken van die leertaak.
(*) Multimediaprincipe: aanbieden van informatie via combinatie van tekst en beeld
Voorkennis activeren via een online toets of via quizzes

Vragen in discussieforum

 

Elaboratie
Het uitbreiden van het schema, informatie toevoegen aan de voorkennis; voorbeelden geven; helder en beeldend beschrijven
(*) Dynamische visualisatieprincipe: uitbreiden van schema’s door video en animaties
(*) Zelf-verklaringsprincipe: zelf laten uitleggen, samenvatten
Kennisclips
Animaties
Studenten maken clips
Blogs schrijven; vlogs maken; (peer)feedback via (verrijkte) video
  1. Schema-automatisering: schema’s vastleggen
Voor automatisering van schema’s Multimediale leertaken principes Inzet onderwijstechnologie
Kenniscompilatie 
Het vormen van procedures, stappenplannen
(*) Just-in-time principe: how-to informatie
(*) Samenvoegen, integreren van informatie
Discussieforum
Whatsapp groep
Augmented reality (directe uitleg bij een vaardigheid)
Blog, vlog
Mindmaps maken
Deeltaakoefening
Herhalen en oefenen en evalueren (leren van fouten)
(*) Inoefen-principe
(*) Testen; experimenteren
Zelftest; online oefentoetsen; online formatief toetsen; simulatie

Meer inspiratie

BLplaatjes_voor het blog3


Serie blogs
Blog: Blended Learning 1. het leren optimaal faciliteren
Blog: Blended Learning 2. Faciliteren van Interactief leren

ccbysa

Over Ria Jacobi

Als ervaren onderwijskundig ontwerper, -adviseur en projectmanager houd ik mij bezig met het ontwikkelen en verbeteren van onderwijs. Mijn ambitie is goed doordacht onderwijs te realiseren, dat aansluit bij de behoefte van individuen en hun organisaties en daarmee een stimulerend effect heeft.
Dit bericht werd geplaatst in blended learning, didactiek, Ontwerpen, Uncategorized en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s