Innovating Pedagogies 2019

innovating pedagogy2019Een nieuwe editie van ‘Innovating Pedagogies’: 2019. De Britse Open Universiteit geeft elk jaar daarover een rapport uit. Dit jaar is het rapport geschreven samen met het Norway’s Centre for the Science of Learning & Technology (SLATE). Enkele trends in didactiek samengevat hieronder.
Uitgangspunt voor het rapport is, wat ik zo las, de volgende alinea:

 

’Technology can help us to do new things, rooted in our understanding of how teaching and learning take place. Learning can be playful, wonderful, a way of understanding and making sense of the world. Pedagogies change and develop in response to changes in society. They open up new possibilities rather than reproducing what happened in the past.’’(blz 6/7)

(1)    Ontdekkend (playful) leren: Deze vorm van leren legt de focus op het leerproces dan de (leer)uitkomst. Het biedt de mogelijkheid om verschillende problemen te onderzoeken vanuit verschillende perspectieven. Het gaat om actief onderzoeken en leren. Denk aan gamification.
(2)    Leren met robots: Gesprekken die het leren faciliteren en mogelijk maken is een essentieel onderdeel van het onderwijs. Deze interacties nemen tijd in beslag. Er zijn en worden steeds meer intelligente software-assistenten en robots ontwikkeld die docenten ondersteunen in hun onderwijs.
(3)    ‘Dekoloniaseren’ van leren: Een curriculum biedt een manier om de kennis te ‘waarderen’. Hoe we onderwijs hebben gekregen heeft mede ons denken en spreken over de wereld bepaalt. Dekoloniaseren van leren betekent dat we onderwerpen vanuit een nieuw perspectief kunnen beschouwen. Het gaat niet om onderwerpen of artikelen vervangen, het gaat om opnieuw (nieuwe) perspectieven overwegen en ‘waarderen’. Een voorbeeld: storytelling.
(4)    Drone-based leren: Door de inzet van drones hebben studenten toegang tot ontoegankelijk plaatsen of de mogelijkheid een ​​landschap of gebouw vanuit verschillende hoeken te bestuderen. Ook geeft het de mogelijkheid met data om te gaan. De inzet versterkt onderzoek en de discussie erover.
(5)    Leren door verwondering: hier gaat het over visualisaties en verbeelding. Ook ter versterking van onderzoek, verbeelden van resultaten, bevragen en verschillende perspectieven bieden.
(6)    Action-learning: Het gaat bij action learning om een teamgerichte benadering ter versterking van professionele ontwikkeling via aanpak van authentieke problemen. Reflecteren op acties, delen van ervaring zijn belangrijke aspecten.
(7)    Virtuele studio’s: de virtuele studio is niet het digitaliseren van de fysieke studio. Nieuwe vormen zijn studio’s waarmee je online en met mensen vanuit diverse plaatsen ontwerpen maakt. Het gaat over met elkaar (op afstand) ontwerpen.
(8)    Het denken zichtbaar maken: nadenken zichtbaar maken is een constructieve activiteit. Studenten creëren kennis door interactie via tools of kennisbronnen. Via deze activiteiten laten studenten (digitale) sporen achter van hun denken: bijv. door tekst toevoegen aan document of video, (online) discussiebijdrage, peer-feedback, online mindmap. Naar aanleiding van die ‘inhoudelijke bijdragen’ kan automatische (klaargezette) feedback worden gegeven. Docenten kunnen tevens de verzamelde data, o.b.v. de digitale sporen, inzetten voor een gesprek met de student over bijv. de voortgang of misconcepties.

Voor mij geen nieuwe vormen van didactiek (ondersteunt door technologie). Bij sommige vroeg ik mij zelfs af: wat is de trend? Wel altijd interessant te lezen over voorbeelden en benaderingen. Vooral de trend  ‘dekolonialiseren’ van leren vond ik een nieuwe benadering.
Het aspect van ‘bieden van nieuwe perspectieven’ liep wat mij betreft als rode draad door de trends. En als we naar het ‘stimuleren van leren’ kijken, is dat een belangrijk aspect: variatie bieden en nieuwe informatie. Oftewel: blikverruiming. Inzet van technologie biedt een (extra) mogelijkheid.

De andere rapporten:
Rapport van 2017 beschreven in deze blog: https://mobiliteitenopenonderwijs.wordpress.com/2018/04/04/innovating-pedagogies-2017/
Startpagina van alle rapporten (die van 2018 mistte ik op de pagina van de OU): Innovating Pedagogies.

ccbysa

Over Ria Jacobi

Als ervaren onderwijskundig ontwerper, -adviseur en projectmanager houd ik mij bezig met het ontwikkelen en verbeteren van onderwijs. Mijn ambitie is goed doordacht onderwijs te realiseren, dat aansluit bij de behoefte van individuen en hun organisaties en daarmee een stimulerend effect heeft.
Dit bericht werd geplaatst in Rapporten, Trends en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s