Learning Analytics bijeenkomst HvA

LA_voor blog hvaWat weten we eigenlijk over hoe de studenten leren? Dat is een vraag die me bij blijft van een bijeenkomst over Learning Analytics (LA) bij de Hogeschool van Amsterdam (HvA), gisterochtend 4 april.

Waar hebben we het over bij ‘Learning’ Analytics?? Wat meten we van ‘leren’ m.b.t. de verzamelde data? Wat is leren? Of meten we (studeer)gedrag? Kunnen we het ‘leren’ van de student wel meten? En vanuit welk onderwijsconcept heeft de docent het onderwijs ingericht dit dit leren en/of studiegedrag stimuleert? En hoe de verzamelde data te duiden: wat zegt het ‘ons’? Niet voor niets dat bij de studiereis van SURF over studiedata zo de nadruk werd gelegd op de WHY.

Gaat het over studiesucces stimuleren in de betekenis van uitval reduceren, studenten stimuleren tot studeren (studiegedrag) zodat ze hun vak (kunnen) halen. Oftewel, de focus ligt op de prestaties van de student en met name om de toets te halen. LA wordt ingezet om het studiegedrag van de student te monitoren. De student die wil weten hoe hij/zij er voorstaat om het vak te halen. In de discussie viel het woord: nudging (‘sturings-/stimulerings-duwtjes’ krijgen; lees nieuwsbrief  5-blz 5). Sommige studenten willen dit niet, sommige wel. Bijbehorende discussievragen zijn dan: wie heeft toegang tot de data (wat ziet een docent van de student) maar ook wie heeft belang erbij toegang te hebben tot de data? En toegang tot welke data; wat wil je meten en hoe ga je de data duiden? Of, welke input heb je in gesprek zijn met studenten naar aanleiding van de data.
Of gaat het over studiesucces in de betekenis van de doelen van de module/vak te halen. De focus ligt op het leerproces en daarmee op (zelf)reflecteren en (zelf)monitoren voor bijsturing in en van dit leerproces. Het faciliteren van leren van de student is het vertrekpunt. Dit kan inhoudelijk zijn maar ook het plannen van (leer)activiteiten. In die bijsturing zit een proces van keuzes maken. Daarvoor heb je data en daarmee informatie nodig. LA is één van de instrumenten om informatie over je leerproces te krijgen. Bovenstaande discussievragen kunnen ook hier worden gesteld, alleen vanuit een ander vertrekpunt. De student heeft (zelf) die de informatie nodig heeft om de keuzes te kunnen maken voor vervolgstappen in het leerproces. Hoe staat hij/zij ervoor om de (eigen) gestelde doelen te halen.

Een interessante ochtend waar Geleyn Meijer de aftrap deed. Hij had deelgenomen aan de studiereis over studiedata van SURF. Vanuit deze reis nam hij twee benaderingen van LA mee: LA als instrument en het gebruik van LA.
(1) LA als instrument richt zich op wat we met de data, die we hebben, doen. Zetten we die in voor het voorspellen? Bijv. als een student één keer niet in de les is geweest dat een mogelijke ‘voorspelling’ is dat hij/zij het vak niet haalt. Of hanteren we een model (met criteria) van leren en je checkt a.h.v. data hoe die criteria zijn gehaald. Meijer gaf aan, ook n.a.v. bevindingen bij enkele UK-instellingen, dat deze twee perspectieven een beperkte waarde bleken te hebben. Beter is LA in te zetten vanuit een meer beschrijvend perspectief, dus als input voor gesprek met de student over de studievoortgang.
(2) LA in gebruik richt zich op de variatiemogelijkheden van LA: waar zet je het in? Niet alleen het meten van studiegedrag, maar ook de onderwijsacties van de docent, of de opleiding en de instelling. Dit gesprek vind wel plaats, maar is lastig c.q. gevoelig. Want zet je LA in bij functioneringsgesprekken of arbeidsvoorwaardengesprek?
Meijer attendeerde in deze discussie over gebruik van LA op en OU-circle (zie ook hieronder) waar rondom de LA-frame een ethisch framework is opgesteld: aan welke regels houden we ons als we LA willen inzetten? Want dat is zeker een dingetje: de ethische aspecten rondom LA.

Tot slot gaf Meijer samenvattend o.a. mee:

  • LA voor studenten: helpen bij verbeteren van keuzes maken in je leerproces/leerroute;
  • LA voor de docent en studenten: evidence based onderwijs op basis van data (data-informed);
  • LA voor de organisatie: data als ondersteuning voor studeerbaarheid;
  • LA voor medewerker: free-up-time voor efficiëntere gesprekken voeren door dashboard informatie.

Bert Bredeweg vervolgde de inleiding van de ochtend door te wijzen op o.a. de nieuwe mogelijkheden: meer evidence based (informed) werken en de beschikking over nieuwe (meer) data over het studiegedrag. Huidige manier is met name indirect informatie krijgen over de student via vragenlijsten, evaluaties e.a.. LA geeft de mogelijkheid directer te werken: monitoring-in-action als het ware. Hij heeft het dan met name over sec Learning Analytics (het studiegedrag van studenten direct meten). Daarnaast beschreef Bredeweg ook de Teaching Analytics (docenten analyseren naderhand en gedurende het vak inzet van materialen, tools en studiegedrag) en de Academics Analytics: analyse (naderhand) van gegevens op instellingsniveau (cohort, programma, staf). De uitdaging volgens Bredeweg ligt met name bij de studenten en docenten: hoe gaan we met LA werken?

Wat ik als take-away meeneem van deze ochtend is, ook terugkerend naar waar ik deze blog mee startte: wat willen we met het gebruik van studiedata bereiken? Een visie daarop is nodig. En dat raakt ook de vraag welke waarde je als instelling wilt toevoegen met en door het gebruik van studiedata. Dan gaat het niet alleen over de technologie maar ook over cultuur, de studenten, de medewerkers (docenten, OBP) en (wat Meijer ook benadrukte aan het eind van zijn inleiding) het onderliggend onderwijskundig concept. Vanuit welke visie en concept benaderen we leren en hoe leren studenten? Want als je je niks weet over het onderliggend onderwijsconcept: wat meet je dan en vanuit welk vertrekpunt (met bijbehorende waarden en normen) meet je? Interessante vragen en gedachten om verder op door te denken en te bespreken!

ethical framework OU UK
(bron: https://www.surf.nl/files/2019-03/Presentatie%20Kevin%20Mayles%20OU%20SA%233.pdf)

ccbysa

Over Ria Jacobi

Als ervaren onderwijskundig ontwerper, -adviseur en projectmanager houd ik mij bezig met het ontwikkelen en verbeteren van onderwijs. Mijn ambitie is goed doordacht onderwijs te realiseren, dat aansluit bij de behoefte van individuen en hun organisaties en daarmee een stimulerend effect heeft.
Dit bericht werd geplaatst in HvA, learning analytics, Uncategorized en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s