Blockchain in het onderwijs

blockchian
Stel: we zijn in 2035 en levenlang leren is gemeengoed. Je volgt een module bij opleiding A en doet een praktijkopdracht bij bedrijf B. Beide rond je af met een (erkent) certificaat. Beide certificaten plaats je in de blockchain. Vanaf dat moment kan iedereen daar zien welke certificaten met welke expertise: een soort openbaar register. Je kunt het bijvoorbeeld koppelen aan je Linkedin-profiel (of ander portfolio). Dit betekent dat je zelf kunt laten zien wat je aan expertise (kennis, ervaring) hebt opgedaan. Is een diploma nog nodig?

Een idee dat opkwam tijdens een masterclass over Blockchain&Logistiek dat ik gisteren volgende (n.b. georganiseerd door studenten>erg leuk!). Ik adviseer de HvA-opleiding logistiek en vond deze masterclass interessant. Bij logistiek is blockchain, net als in andere sectoren een ontwikkeling die nauw wordt gevolgd en waarmeee wordt geëxperimenteerd. In deze blog wil ik voor mezelf recapituleren wat ik gisteren in deze masterclass over Blockchain hoorde. De toepassing was dus in het logistieke veld. Ik vertaal het naar onderwijs. Inspiratie kreeg ik in de dialoog na afloop van de masterclass. Wederzijds vertrouwen is een kernwoord in deze discussie.

Waar gaat blockchain over? Een korte uitleg vanuit de masterclass. De blockchainsoftware werd aanvankelijk ontwikkelt voor de Bitcoin en het doen van financiële transacties. Maar al gauw is men gaan nadenken over andere toepassingen. De blockchain is een netwerk van een reeks computers, de blokken, waarin transacties zijn vastgelegd. Er is geen tussenkomst van derden (bijv. de bank bij geldtransactie, de notaris bij koopcontracten). Bij elke transactie wordt informatie versleuteld. Tegelijkertijd staat het op verschillende plaatsen.Niemand is eigenaar. Blockchain is een (decentraal) peer-to-peer-netwerk dat kan bestaan uit enkele tot duizenden computers. Op iedere computer wordt een identieke kopie bewaard van een transactie of een document. Op die manier kun je niets veranderen aan het document. Alle transacties in een blockchain netwerk zijn transparant en daardoor veiliger en betrouwbaarder. Mocht iemand iets veranderen aan het certificaat op een computer, dan zou je dat ook moeten doen op al die andere computers.
Terug naar het voorbeeld: het afronden van een cursus bij docent van opleiding A met een certificaat is het brokje informatie. Of de verklaring van de begeleider van bedrijf B. Je krijgt steeds inzicht in wie het bewijs (certificaat,verklaring) heeft getekend en op basis waarvan het bewijs is gegeven. Zoiets als smart contracts zoals die tijdens de masterclass werden genoemd. Versleuteling dus van diploma’s, certificaten, badges, getuigschriften. Lees artikel in Scienceguide.

Vorige jaar tijdens de SURF Onderwijsdagen werd in een presentatie, die ik hoordem verwezen naar een toepassing bij MIT: BlockCerts. Alumni-studenten krijgen hun certificaat krijgen op papier en online. Ze zetten hun certificaat in een ‘BlockCert-wallet’. Op deze manier kunnen ze hun certificaat downloaden en bijv. laten zien aan een opdracht-/werkgever. In het kader van levenlang leren is het behalen van certificaten (en online vastleggen) bij verschillende opleidingen en/of bedrijven interessant. Of het behalen van MOOCS of andersoortige online onderwijs. Of het vastleggen van vrijstellingen. Of het verrekenen van studie-credits.

Zowel tijdens de masterclass (en de discussie daarna) als via de presentatie op de SURFdagen 2017 en het lezen van artikelen, werd het mij wel duidelijk dat de technologie rondom blockchain nog sterk in ontwikkeling. Er zijn nog vele vragen. Van een vriend kreeg ik meteen de verwijzing naar het correspondent-artikel van Jesse Frederik (n.b. de blog van Wilfred Rubens verwijst daar ook naar). Frederik stelt nog enkele zeer kritische kanttekeningen: leidt blockchain wel ergens toe? Je leest o.a. in het artikel dat blockchain op gespannen voet staat met de privacywetgeving in de EU: eenmaal jouw informatie erin/erop en je bent versleuteld en kunt er niet meer af. Wat in de discussie in de masterclass naar voren kwam is dat het blockchain-systeem gebaseerd moet zijn op vertrouwen: is dat er niet, werkt het ook niet. Het is lang niet altijd veilig. Hoe het werkt is nog ondoorgrondelijk. Wat ik ook een puntje vind is dat blockchain veel energie kost. Maar wat mij ook opvalt bij het lezen van de artikelen en het beluisteren van de masterclass: welk probleem zijn we aan het oplossen?

Meer informatie
(*) De onstuitbare opmars van de blockchain. Broerstraat nr 5|oktober 2017
(*) Blockchain eenvoudig uitgelegd zie NOSop3
(*) Wat kan blockchain betekenen voor onderwijs (Scienceguide okt 2017)
(*) Blockchain in Education (JRC Science and Policy Report; 2017)

ccbysa

Over Ria Jacobi

Als ervaren onderwijskundig ontwerper, -adviseur en projectmanager houd ik mij bezig met het ontwikkelen en verbeteren van onderwijs. Mijn ambitie is goed doordacht onderwijs te realiseren, dat aansluit bij de behoefte van individuen en hun organisaties en daarmee een stimulerend effect heeft.
Dit bericht werd geplaatst in data&informatie, Trends en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s