Deborah Nas. Onderwijsdagen 2018. Disruptieve technologieën in onderwijs.

owd2018De onderwijsdagen zijn voor mij altijd een moment in het jaar dat je bekende en nieuwe ontwikkelingen hoort van bekende en nieuwe collega’s. Ook dit jaar weer. Ik was woensdag 7 november jl. van de partij.

De keynote van Deborah Nas (Disruptieve Technologiën in het Onderwijs) was meteen een goede binnenkomer. Haar verhaal was in drie onderdelen opgebouwd: onze reacties op verandering; trends en welke nieuwe kennis en vaardigheden nodig zijn.

 


Reactie op verandering
Ze stelde allereerst de vraag waarom innovaties zo langzaam worden opgepakt. Er zijn drie soort reacties op verandering gaf Nas aan:

1. Angst voor vernieuwing
Als mens is angst altijd een krachtiger emotie dan vreugde. Daarom staan we vaak huiverig ten opzichte van nieuwe technologie. Nas benoemde onze reactie op robots: zorg-robots kan nog wel maar als robots onze banen overnemen is dat toch wat anders.

2. Referentiekader en Framing
Je referentiekader bepaalt wat je ziet en dus hoe je oordeelt over innovatie. Wat je kent is wat je ziet. Nas gaf aan dat dit leeftijd gebonden is. Tussen je 15e en 35ste jaar is alles nieuw en spannend. Na je 35ste voelt wat wordt uitgevonden wat meer tegennatuurlijk. Een voorbeeld dat Nas noemde is het spelen met lego: dat voelt als ‘natuurlijk’ als we ouder dan 35 zijn. Mindcraft (een soort online lego) voelt dan als ‘onnatuurlijk’, terwijl dit voor kinderen ‘natuurlijk’ voelt. Wat van belang is om mensen te helpen met het reframen en uit dit referentiekader te stappen.

3. Als we het nieuwe niet begrijpen, onderschatten we het.
We herhalen vaak wat bekend is en laten ons bevestigen door kritiek of negatieve commentaren.

slecht voor geheugen
(foto van 1 slide presentatie Deborah Nas: uitvinden>schrift, boekdrukkunst, krant, school, telefoon, TV, internet)

Deze drie reacties gelden door de eeuwen heen. Bijvoorbeeld de reactie van Plato op het schrift: slecht idee dat schrift!

Trends
Nas benadrukte dat deze trends al gaande zijn, dus niet abstract. Er zijn al concrete voorbeelden.

1. Digitalisering
In het onderwijs heeft digitalisering jaren gaande: digitaal toetsen (testvision), nakijken van scripties (turnit-in); feedback (feedbackfruits). Tools gaan het werk van docenten vergemakkelijk: maar dan moeten we de mogelijkheden wel oppakken. Want studenten, leerlingen doen dit al. Bijvoorbeeld het leren van een taal. Studenten, leerlingen zoeken zelf naar online instructie-feedback mogelijkheden in plaats van op de uitleg van een docent te wachten of een moment dat een opleiding begint. Denk ook aan de MOOCs.

2. Platforms
Platforms brengen aanbod en vraag bij elkaar. Voor onderwijs zou dit betekenen dat studenten in contact worden gebracht met experts. Nas noemde bijvoorbeeld: bijles krijgen via Nimbles of Quizlet waar je als docent vele vele lessen kunt vinden (en kopen) om in je eigen onderwijs te kunnen gebruiken. Maar je zou dit ook als student/leerling kunnen gebruiken bij het leren. Topper is een platform waar ‘lerenden’ en uitdaging kunnen aangaan. Bekent is natuurlijk ook de Khanacademy met allerlei lessen/instructie voor de bèta-vakken.

3. Artificial Intelligence
Nas ging hier wat summier op in. Maar het is zeker een trend. Ze noemde het voorbeeld Grammerly een online hulptool bij grammatica. Je krijgt op maat begeleiding, oefeningen e.a. op basis van jouw profiel.
Of het werken met online personal coaches oftewel de virtual assistence. Coaches die dag en nacht ter beschikking staan. Voorbeeld van Pearson: Revel (zag ik in surfspace blog van Christien Bok nav Educause-congres). Dit staat nu nog in de beginfase maar neemt een vlucht. Vooral door de mogelijkheden van spraak-interactie.

4. VR/AR/3D
Nas gaf aan dat de toepassing zich nu nog in de niche-markt bevindt maar er komen meer en meer toepassingen. Virtual Reality is een afgesloten realiteit: je stapt in een ‘andere’ wereld. Ik maak de toepassing mee bij het je voorstellen van een nog te bouwen huis: je loopt er doorheen. Bij augmented reality leg je een laagje op de realiteit. De hololens is een AR-voorbeeld. Maar ook instructies bij het repareren van een apparaat.
Voor 3D liet Nas een filmpje zien hoe 3D-print nu al wordt toegepast: vormgeving op maat (Vocativ).
Nas gaf aan dat we studenten nog te veel opleiden vanuit nog oude concepten qua projectmanagement en maakaanpak. Nodig is een leeromgeving vorm te geven vanuit design thinking of ‘lean’ projecten  uitvoeren. Want studenten gaan werken in digitale fabrieken of organisaties waar digitaal wordt geprint.

Nieuwe Kennis en Vaardigheden
We begeven ons in de industriële revolutie 4.0: Industrie 4.0. Een periode die zich kenmerkt door flexibiliteit en snelheid. Als onderwijs, geeft Nas aan, lopen we nog wat achter de praktijk aan. In alles zullen we straks onze digitale twin hebben. Een fysiek object heeft ook een virtuele representatie. En fysiek en virtueel integreert. Vooral door de data is dit mogelijk: producten worden op maat gemaakt (zoals hierboven dat filmpje van Vocativ).

Als onderwijs kun je dan bijna niet meer bijblijven met je curriculum. De ontwikkelingen gaan snel zodat wat je leert al snel achterhaalt is. Nas adviseert de nadruk te leggen op ‘leren leren’: bijblijven bij de ontwikkelingen. En dit door experimenteren!
Helaas ging Nas niet verder op dat leren leren in, terwijl dat naar mijn idee ook een belangrijk aspect is: welk beeld heeft Nas  bij ‘leren leren’? Ligt het accent daarbij op de cognitie of ook emotie. Ben je bewust van de hoe je leert (om dit te verbeteren) of ook wie je bent (hoe je reageert op wat het leerproces met je doet). Op deze laatste hamert bijv Harari : ken je zelf. Misschien is dan leren leren veel meer leren reflecteren en zelfreguleren.

Reactie van Plato op het schrift:
’Toen zij aan het schrift toekwamen, zei Theuth: ‘Dit, o Koning, is de wetenschap die zal maken dat de Egyptenaren wijzer worden en dat hun geheugen gescherpt wordt, want deze uitvinding is een tovermiddel voor het geheugen en wijsheid”. Maar koning Thamos antwoordde: ‘O vindingrijke Theuth, de een is in staat uitvindingen te doen, maar de ander moet beoordelen hoe schadelijk of nuttig deze zijn voor hen, die er gebruik van zullen maken. Zo is het ook in uw geval als vader van het schrift; uit genegenheid voor uw vinding schrijft ge er een kwaliteit aan toe die deze niet heeft. Uw vinding zal immers vergetelheid brengen in de geest van hen die er gebruik van leren maken, omdat zij hun geheugen niet meer zullen gebruiken. Want door hun vertrouwen in het schrift zoeken zij door middel van vreemde tekens hun geheugen buiten zichzelf en niet, door het oefenen van hun eigen geheugen binnen zichzelf. Gij hebt dus niet een middel tot herinneren gevonden maar tot onthouden. Gij verschaft uw leerlingen de schijn van wijsheid, maar niet de waarheid, want als zij veel gelezen hebben zonder onderricht, zullen zij  de indruk maken veel te weten, terwijl zij over het geheel genomen onwetend zijn en lastig in de omgang, omdat zij in plaats van wijs, waanwijs geworden zijn.”

Ook voor de gedachtevorming legde Nas nog een volgend voorbeeld voor. Stel het boek volgde de online game op: was dus een noviteit. Hoe hadden we op die uitvinding gereageerd? Net als Plato op het schrift: een boek is niet interactief, je leest alleen, statisch, niet flexibel aan te passen, zwaar. We blijven bij de online games want die zijn veel beter voor ons brein: interactief, verschillende situaties te bespelen, dynamisch.

En bekijk nog eens de reactie op de opkomst mobiel telefoneren 1998?

ccbysa

Advertenties

Over Ria Jacobi

Als ervaren onderwijskundig ontwerper, -adviseur en projectmanager houd ik mij bezig met het ontwikkelen en verbeteren van onderwijs. Mijn ambitie is goed doordacht onderwijs te realiseren, dat aansluit bij de behoefte van individuen en hun organisaties en daarmee een stimulerend effect heeft.
Dit bericht werd geplaatst in conferentie, Trends en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s