Alternatief platform onderwijscontent

trendsDonderdag 23 november heb ik de NRClivedag bezocht over ‘De toekomst van het Leren’. Een inspirerende dag. Wel zat ik na te denken over de titel want gaat de toekomst van het leren niet veel meer over de toekomst van de context waarin we leren en wat we weten over hoe we leren? Hoe we leren zal op zich niet veranderen.

Wat mij triggerde was de presentatie van Kees Versteeg. Hij is bezig met het opzetten en verder ontwikkelen van ZuluConnect: een platform voor onderwijscontent. Kees Versteeg liet zich inspireren door platforms als Uber of Blendle of Airbnb. Platforms waar de vraag en leverancier samen komen. Uber is een platform die zelf geen auto heeft. Uber laat de klant (die van A naar B wil) direct in contact komen met iemand die een auto heeft (en die iemand van A naar B wil brengen). Blendle is een platform zonder zelf artikelen te schrijven. Blendle zorgt voor dat de klant alleen die artikelen (uit bestaande kranten en tijdschriften) op maat kunnen worden geleverd. Het gaat dus over de platform-gedachte.

ZuluConnect stoelt ook op die platform-gedachte: een ontmoetingsplaats van de klant (de docent die op maat onderwijscontent wil gebruiken in de les) en de leverancier ( de docent/de uitgever die specifieke onderwijscontent heeft). Dus, ontmoeten en interactie en goedkope uitwisseling van producten. Zuluconnect is een soort uitgeverij van onderwijscontent, zonder het zelf te produceren.

Kees noemt het de spotify voor het onderwijscontent.

Er zijn heel veel websites met onderwijscontent. De bekenste is Wikiwijs. Maar er zijn ook: Elerna of Lessonup. Of individuele websites zoals die van Meester Gijs. Het verschil van ZuluConnect met wikiwijs e.a. sites is dat platform-principe: nieuwe content maken; content verrijken en direct plaatsen; content delen. En, er is een verdienmodel: per gedeeld (voor de docent/student benodigd) kennisobject betaalt de gebruiker een klein bedrag (n.b. dit hoeft niet persé). En tot slot connectiviteit&interactiviteit: tools om opdrachten te maken, vragen e.a.. Het verdienmodel zorgt voor een zekere een kwaliteitscontrole. Is de geplaatste content na een tijd nog niet hergebruikt dat wordt deze verwijderd.

Het deed me denken aan het gedachtengoed van Cor Molenaar, hoogleraar bedrijfskunde Erasmus Universiteit. Eén van zijn vlogs gaat over ‘Klanten willen ontmoetingsplaatsen’. Zijn boodschap is: mensen willen elkaar ontmoeten en interacteren. Dat doen ze op dit moment via platforms.

Het deed me ook denken aan de oratie van Peter van Baalen. Gaat ZuluConnect zo’n voorbeeld van worden van een generatief platform?

Er zullen heel wat kanttekeningen zijn bij ZuluConnect. Bijvoorbeeld de noodzaak om te delen; docenten organiseren zich op vakken; de tijd die het kost voor een docent om content te cureren. En de posities die de platforms innemen (zie Zembla over Uber). Toch vind ik het een interessante poging om de platform-gedachte concreet te maken. Een open infrastructuur waarin klanten en producenten direct met elkaar in contact staan. Wie weet worden studenten ook nog producent. In ieder geval is het uiteindelijke idee dat studenten niet met dure boeken blijven zitten waar de helft (of soms minder) uit wordt geleerd.

Advertenties

Over Ria Jacobi

Als ervaren onderwijskundig ontwerper, -adviseur en projectmanager houd ik mij bezig met het ontwikkelen en verbeteren van onderwijs. Mijn ambitie is goed doordacht onderwijs te realiseren, dat aansluit bij de behoefte van individuen en hun organisaties en daarmee een stimulerend effect heeft.
Dit bericht werd geplaatst in conferentie, etextbook en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s