Blockchain voor levenlang leren: wie weet?

blockchainDe SURFonderwijsdagen zijn altijd weer inspirerend. Iets horen over nieuwe ontwikkelingen die gaande zijn, vind ik interessant. Eén van de ontwikkelingen is bijvoorbeeld blockchain. Een presentatie van Osiris ( Informatie op maat voor iedere type student (wel even doorklikken) ging hier o.a. over. Deze blog gebruik ik voor mezelf om iets meer helder te krijgen wat blockchain is en kan betekenen in onderwijs.

Stel: we zijn in 2025 en levenlang leren is gemeengoed. Je volgt een module bij opleiding A en doet een groot project bij bedrijf B. Beide rond je af met een (erkent) certificaat. Beide certificaten plaats je in de blockchain. Vanaf dat moment kan iedereen daar zien welke certificaten met welke expertise: een soort openbaar register. Je kunt het bijvoorbeeld koppelen aan je Linkedin-profiel (of ander portfolio). Dit betekent dat je zelf kunt laten zien wat je aan expertise (kennis, ervaring) hebt opgedaan. Is een diploma nog nodig?

De blockchainsoftware werd aanvankelijk ontwikkelt voor de Bitcoin en het doen van financiële transacties. Maar al gauw is men gaan nadenken over andere toepassingen.
De blockchain is een netwerk van een reeks computers, de blokken, waarin transacties zijn vastgelegd. Er is geen tussenkomst van derden (bijv de bank bij geldtransactie, de notaris bij koopcontracten). Bij elke transactie wordt informatie versleuteld. Niemand is eigenaar, het is een peer-to-peer-netwerk dat kan bestaan uit enkele tot duizenden computers. Op iedere computer wordt een identieke kopie bewaard van een transactie of een document. Op die manier kun je niets veranderen aan het document. Mocht iemand iets veranderen aan het certificaat op een computer, dan zou je dat ook moeten doen op al die andere computers.
Terug naar het voorbeeld: het afronden van een cursus bij docent van opleiding A met een certificaat is het brokje informatie. Of de verklaring van de begeleider van bedrijf B. Je krijgt steeds inzicht in wie het bewijs (certificaat,verklaring) heeft afgegeven en waarop het bewijs is gebaseerd.

In de presentatie van Osiris werden een aantal toepassingen genoemd. Allereerst wordt het al concreet toegepast bij MIT: BlockCerts. Alumni-studenten krijgen hun certificaat krijgen op papier en online. Ze zetten hun certificaat in een ‘BlockCerts-wallet’. Op deze manier kunnen ze hun certificaat downloaden en bijv. laten zien aan een opdracht-/werkgever. In het kader van levenlang leren is het behalen van certificaten (en online vastleggen) bij verschillende opleidingen en/of bedrijven interessant. Of het behalen van MOOCS of andersoortige online onderwijs. Of het vastleggen van vrijstellingen. Of het verrekenen van studie-credits.

Grech&Camilleri beschrijven enkele scenario’s voor gebruik van blockchain in onderwijs (in de Europese context):
1. voor het beveiligen van certificaten;
2. voor het inzetten bij multi-step accreditatie;
3. voor het automatisch erkennen  van transfer van credits;
4. als een soort paspoort bij levenlang leren;
5. voor het achterhalen van intellectueel eigendom;
6. of voor het betalen van collegegeld door studenten;
7. of voor het uitbetalen van beurzen aan studenten (voucher systeem);
8. of ook voor het achterhalen van ID’s van studenten.

De technologie rondom blockchain is nog sterk in ontwikkeling maar gaat snel. En er zijn nog voldoende kritische kanttekeningen te maken. Het blockchain-systeem is gebaseerd op vertrouwen. Hoe het werkt is nog ondoorgrondelijk. Natuurlijk speelt privacy ook een belangrijke rol en de kans op hacking.

Meer informatie
(*) Impressie blockchain conferentie RuG door Fontys Educational Designers
(*) De onstuitbare opmars van de blockchain. Broerstraat nr 5|oktober 2017
(*) Blog Wilfred Rubens over blockchain (met drie links naar eerder blogs)
(*) Blockchain eenvoudig uitgelegd zie NOSop3
ccbysa

Advertenties

Over Ria Jacobi

Als ervaren onderwijskundig ontwerper, -adviseur en projectmanager houd ik mij bezig met het ontwikkelen en verbeteren van onderwijs. Mijn ambitie is goed doordacht onderwijs te realiseren, dat aansluit bij de behoefte van individuen en hun organisaties en daarmee een stimulerend effect heeft.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s