Accenten flexibel onderwijs

vierentwintigzevenFlexibel onderwijs staat in de belangstelling. Van flexstuderen tot flexstudent ( (de flexstudent LSVB; flexstuderen ISO). De strategische agenda van het ministerie OCW zet flexibel onderwijs in het licht van ‘kansen creëren voor elk talent’ en het toegankelijk maken van onderwijs (par. 3.1.).

Bij het inrichten van flexibel onderwijs ligt vaak focus op het versnellen van de studie. Bij deeltijd onderwijs kan dit deel worden verklaard dat werknemers niet te lang ‘deeltijd’ werken. In het rapport dat ik in de vorige blogpost besprak, geven sommige studenten aan dat zij hun studie willen verbreden of vertragen. Bijvoorbeeld door neven activiteiten op te pakken zoals bestuurswerk.

Als we het hebben over flexibel onderwijs uit welke accenten bestaat dat dan?

Wat ik met een aantal collega’s al eens heb geschreven (visie learning tomorrow) is dat het accent van flexibel onderwijs komt te liggen op het mogelijk maken dat studenten zelf (mede) vorm kunnen geven aan hun eigen onderwijs (1). In de betekenis van: de student heeft invloed op hoe en wat hij/zij wil leren maar ook wanneer, waar en met wie. De student stelt bijvoorbeeld zelf het vakkenpakket (invloed op het programma) samen of heeft keuzes in een module (opdrachten, te lezen studiestof, toetsmoment en zelfs toetswijze).
Als we als onderwijs studenten ruimte geven om zelf vorm te geven gaat het ook om o.a.: verantwoordelijkheid (leren) dragen, zelf-ontplooiing, zelf-reflectie (leren), stimuleren van creativiteit en inititiatief (leren) nemen; keuzes (leren) maken.

Een tweede accent bij flexibel onderwijs is de nadruk op netwerkleren (2). Samen werken en leren in (online; multidisciplinaire) teams c.q. community’s. Niet alleen als studenten maar docenten samen met studenten en werkveld. Personaliseren is daarmee niet individualiseren maar leren van en met elkaar. Het leren in leergemeenschappen.
Als we als onderwijs studenten het netwerkleren stimuleren betekent dit o.a.: (leren) luisteren; co-creatief (leren) werken; dialoog ipv discussie (leren) voeren; (online) samen (leren) werken; verbinden.

Naast het ‘zelf vormgeven’ en ‘netwerkleren’ gaat flexibilisering ook over interdisciplinairiteit  (3). Bij actuele praktijkgerichte vraagstukken of complexe innovatieve vraagstukken (vernieuwende) oplossingen vinden. Dit vraagt om het vermogen vanuit verschillende perspectieven c.q.disciplines een bijdrage te leveren aan de oplossing van een vraagstuk (interdisciplinariteit). Dit betekent dat je de gehanteerde taal en concepten vanuit verschillende disciplines wilt begrijpen en vandaar uit gezamenlijk (discipline)overstijgend aan oplossingen werkt.
Als we studenten stimuleren interdisciplinair te gaan werken betekent dit o.a.: kritisch en analytisch (leren) denken en doen; wendbaar (leren) zijn in denken en doen; (leren) omgaan met onzekerheid; creativiteit; dialoog ipv discussie (leren) voeren; (leren) luisteren; openheid.

In de studie Future of Learning (2011) werd dit, met iets andere termen, beschreven: het personaliseren van, co-creëren in en informaliseren (over grenzen heen) van onderwijs (conceptual map of the Future of Learning (zie blz 9):
future of learning

Andere inspiratiebronnen voor de accenten flexibel onderwijs zijn ook:
* Future Proof Onderwijs (film voor de HvA conferentie 2015)
* Horizonreports e.a. trendartikelen (bijv. kennisnet; ecbo)
* Fullan
* Onderwijs2032
* Gert Biesta

Advertenties

Over Ria Jacobi

Als ervaren onderwijskundig ontwerper, -adviseur en projectmanager houd ik mij bezig met het ontwikkelen en verbeteren van onderwijs. Mijn ambitie is goed doordacht onderwijs te realiseren, dat aansluit bij de behoefte van individuen en hun organisaties en daarmee een stimulerend effect heeft.
Dit bericht werd geplaatst in flexibilisering, gepersonaliseerd-onderwijs, onderwijsinnovatie en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s