Studenten en flexibel onderwijs

vierentwintigzevenStudenten krijgen gedurende hun studie steeds meer behoefte aan flexibel(er) onderwijs’ dat is één van de conclusies uit een recent uitgekomen rapport binnen de HvA over ‘Flexibilisering van het Onderwijs’ (maart 2016)(*). Het rapport is gebaseerd op 413 student-meningen.
De behoefte van studenten verandert naarmate ze verder met hun studie zijn. Studenten hebben een beter beeld van de studie, van hun interesses en daarmee samenhangend ook een beeld over hun beroepskeuze. Hoe verder ze met hun studie zijn des te meer behoefte hebben studenten aan keuzevrijheid (= vakken naar eigen keuze), eigen verantwoordelijkheid en ruimte voor eigen activiteiten. Accent in de eerste jaren ligt meer op de basiskennis en structuur.

Dus er is verschuiving van behoefte (in hoofdlijnen):

  • Temporiseren
    – Versnellen: Eerstejaars willen uitrollen van de mogelijkheden; Ouderejaars willen de mogelijkheid hun studie te versnellen.
    – Invloed tempo: Studenten willen invloed op tempo van de studie: bijvoorbeeld (tijdelijk) versnellen of vertragen, verschillende startmomenten of verschillende volgorde.
  • Kiezen vakkenpakket
    -Eerstejaars willen een vast pakket (met iets vrijheid); Ouderejaars willen vrijheid in samenstellen van hun vakkenpakket.
    -Eerstejaars willen basiskennis; Ouderejaars willen meer inhoudelijke flexibiliteit.
  • Minder plaatsgebonden 
    Naarmate de studie vordert willen studenten ruimte voor nevenactiviteiten en/of (extra) stages. Minder plaatsgebonden kunnen studeren spreekt studenten aan.

Eén van de conclusies is dan ook dat ouderejaars juist minder flexibiliteit ervaren in ons huidige onderwijssysteem terwijl ze daar wel steeds meer behoefte aan hebben. Daarnaast worden andere mogelijkheden van flexibiliseren van het onderwijs niet te volle benut: minder plaatsgebonden onderwijs volgen, zelf bepalen van toetsmomenten, studiepunten ontvangen voor relevant bestuurswerk etc..

Nog een paar mooie quotes van studenten:
Een vierdejaars:‘’Ik heb niet per se behoefte aan minder ‘ouderwets’ les. Ik heb echter wel behoefte aan meer kwalitatief online studiemateriaal’’.
Of dat 29% van de respondenten zelf hun toetswijze kunnen kiezen: ‘’Zo kun je altijd het beste uit de verf komen, op jouw beste manier je vaardigheden en kennis laten zien: een heel goed idee .’’
Of dat 39% van de respondenten aangeeft hun eigen tentamenmoment kunnen kiezen: ‘’Dit zou geweldig zijn. Ik zou bijvoorbeeld meerdere op 1 dag willen doen zodat ik niet zo vaak op en neer hoef naar Amsterdam.’’
Of een derdejaars: ‘Ieders interesses verschillen, dus naast een aantal basisvakken zou keuze vanzelfsprekend moeten zijn‘.

(*) Dit rapport is in opdracht van de HvA-beleidsafdeling Onderzoek&Onderwijs uitgevoerd.

Advertenties

Over Ria Jacobi

Als ervaren onderwijskundig ontwerper, -adviseur en projectmanager houd ik mij bezig met het ontwikkelen en verbeteren van onderwijs. Mijn ambitie is goed doordacht onderwijs te realiseren, dat aansluit bij de behoefte van individuen en hun organisaties en daarmee een stimulerend effect heeft.
Dit bericht werd geplaatst in flexibilisering, gepersonaliseerd-onderwijs, Rapporten, Uncategorized en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Studenten en flexibel onderwijs

  1. Pingback: Accenten flexibel onderwijs | Mobiliteit&OpenOnderwijs

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s