Horizon report 2016

nmc_itunesu.HRHiEd161Ook dit jaar weer een Horizon report, uitgave van het New Media Consortium en EDUCAUSE Learning Initiative . De lancering van de 2016-editie mocht ik live meemaken tijdens de ELI-conferentie in San Antonio (Texas).

Hieronder een overzicht van de trends door de jaren heen. Het volgende filmpje vat het rapport samen: 2016 Horizon Report. De blogs van het Horizon Report van de voorgaande jaren: 2012 en 2013 en 2014 en 2015.

Tijds

horizon

2013 2014 2015 2016
Nu-1 jaar Tablet Computing Flipped Classroom Bring Your Own Device (BYOD) Bring Your Own Device (BYOD)
Nu-1 jaar MOOC Learning Analytics Flipped Classroom Learning Analytics and Adaptive Learning
2-3 jr Game based Learning 3D Printing Makerspaces
(bijv fablabs)
Augmented and Virtual Reality
2-3 jr Big Data & Learning Analytics Games en Gamification Wearable Technology Makerspaces
         
4-5 jr 3D printing Qualified Self (*) Adaptive Learning Technologies Affective Computing
  Wearable Technology Visual Assistants (**) Het internet der dingen Robotics

Adaptive learning (blz 38) is: sophisticated, data-driven, and in some cases, nonlinear approach to instruction and remediation, adjusting to a learner’s interactions and demonstrated performance level, and subsequently anticipating what types of content and resources learners need at a specific point in time to make progress.’

Het uitreiken van dit rapport wordt tot het laatst gewaard, alhoewel de inhoud al niet meer geheim was. De conferentie stond dit jaar in het teken van Learning Analytics and Adaptive Learning. Deze twee liggen in elkaars verlengde. Adaptief leren past Learning Analytics methodes toe: het gaat over het verzamelen van data over een student ten aanzien van leren om profielen te maken en gerichter feedback te kunnen geven of content of bronnen aan te reiken die een student op dat moment nodig heeft.
Het gaat dus om het monitoren van studenten in online en blended leeromgevingen. Je tracked als het ware de studievoortgang van de student (inlogtijden, online aanwezigheid, de activiteiten zelf, uitwerking van de activiteiten etc).

Adaptief leren is een ontwikkeling in het licht van gepersonaliseerd leren. Gepersonaliseerd leren wordt als een ‘moeilijke’ uitdaging, in het rapport, bestempeld (blz 28). Reden die de schrijvers aangeven is dat (*) de technologieën en platforms bij adaptief leren en LA nog sterk in ontwikkeling zijn. Ook is men  (*) rondom de toepassing in didactiek en inrichting van onderwijs nog zoekende. En, niet echt gehoord tijdens ELI, maar wel in acht nemende (*) hoe betrouwbaar zijn de data en de daaruit afgeleide profielen.  Er is nog een weg te gaan.
En verder:

  • Een aantal hot thema’s van de vorige jaren niet terugkeren in het 2016- rijtje: Game-based learning en flipped Classroom (is al geadopteerd).
  • Het valt mij op dat over verdere ontwikkeling van MOOCs en Open Educational Resources niet meer zo uitgebreid wordt geschreven. Tijdens ELI ben ik hierover ook weindig sessies tegengekomen.

En bovendien viel mij op dat dit jaar (het rapport en discussie op ELI) de ontwikkelingen rondom educational technologie in het licht worden geplaatst van ‘rethinking eduction’. Zie één van de hoofdstuk met betrekking de langere termijn impact ‘Rethinking How Institutionals work’. Bij aspecten die we gewoon zijn, worden vragen gesteld (waarom 4jarig programma?). Maar ook bij het doel van onderwijs: is dat studenten opleiden tot professionals of tot burgers of beide?

Johnson, L., Adams Becker, S., Cummins, M., Estrada, V., and Freeman, A., and Hall, C (2016). NMC Horizon Report: 2016 Higher Education Edition. Austin, Texas: The New Media Consortium.

Advertenties

Over Ria Jacobi

Als ervaren onderwijskundig ontwerper, -adviseur en projectmanager houd ik mij bezig met het ontwikkelen en verbeteren van onderwijs. Mijn ambitie is goed doordacht onderwijs te realiseren, dat aansluit bij de behoefte van individuen en hun organisaties en daarmee een stimulerend effect heeft.
Dit bericht werd geplaatst in e-learning, Rapporten, Trends en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

4 reacties op Horizon report 2016

  1. Pedro zegt:

    Dit is op X, Y of Einstein? herblogden reageerde:
    Leuk, hoef ik zelf niet te bloggen over het nieuwe Horizon rapport. Wilfred Rubens maakte wel de relevante opmerking op twitter dat het overzicht in deze post toont hoe de voorspellingen zo toch vaak nattevingerwerk lijken.

  2. Norbert zegt:

    Dit is op Uitdagend Ontwerpen herblogden reageerde:
    Voor hen die nieuwsgierig zijn naar de trends kun je in onderstaand artikel ook een mooi overzicht krijgen van de veranderingen van de laatste jaren. Veel leesplezier!!

  3. Pingback: Horizon Report 2016 | 2 BE JAMMED

  4. Pingback: Horizon Report 2017 | Mobiliteit&OpenOnderwijs

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s