Eli 2016 keynote Randall Bass: Education is designed for the whole person

whole person‘The great tension of our time in education is between integration and dis-integration’: zegt Randall Bass, vice-provost van Georgetown University in zijn keynote op ELI 2016. De twee belangrijkste paradigma’s waar het onderwijs voor staat.
En bij des-integratie gaat het om unbundling: learning analytics als instrument voor studiesucces en prestaties van docenten, het denken in componenten, competency-based-leren, ontkennen van differentiatie. Maar ook het gericht zijn op externe factoren zoals de financiering van onderwijs, procedures of rendementen.
En integratie gaat om de rebundling: streven naar co-curriculum (programma’s samenstellen in co-creatie met werkveld-opleiding-student), erkennen van differentatie, community-based-leren, connectie in en tussen praktijken, betrokkenheid en verbinding, learning design voor de gehele mens.

Kern van zijn boodschap is het aanspreken ‘van de gehele mens’. Het gaat niet alleen om kennis en vaardigheden maar ook om dispositions zoals ‘leren te leren’, kritisch denken, nieuwsgierigheid, empathie en ethisch oordelen. Het gaat om onderwijs ontwikkelen en ontwerpen voor de context (de wereld) en niet voor de content (het vak). Daarmee reikt het doel van onderwijs veel verder dan ‘de instelling/de opleiding’ op zich. Het gaat om ‘life-long-learning’ in de brede zin van het woord. Of zoals hij aangeeft: ‘We believe that an education that is designed for the whole person – developing knowledge and skills within the wider traits that characterize learning, engagement, reflection, and integration – prepares students for a lifetime of success in a rapidly changing, complex and uncertain world’

Voor Bass is het onderwijs niet alleen een instrument om je voor te bereiden op ‘de arbeidsmarkt’ en/of ‘een baan’. Voor hem heeft onderwijs een toegevoegde waarde om je voor te bereiden op de (snel veranderde) wereld. Studenten leren omgaan met complexe problemen en taken en/of met veel en nieuwe informatie&communicatie en/of met onzekerheden. Daarnaast begeeft het onderwijs zelf zich in een nieuw landschap: andere type diploma’s en certificeringen, data-analyses en adaptief leren, overvloed van informatie en online cursussen. Het herijken van onderwijs is dan ook noodzakelijk, stelt Bass.

Het hoger onderwijs kan die toegevoegde waarde oppakken door een kompas te zijn in de verschuiving naar integratief onderwijs. Het kompas bestaat in ieder geval uit de volgende drie elementen, het bevorderen van: (1) Engagement: ‘We can now use networked systems and granular learning analytics to scaffold inquiry processes, engaging all students and building complex thinking capacities’; (2) Community en begeleiding: het leren in gemeenschappen in de instelling maar ook daarbuiten (social learning across boundaries); en (3) Integratie van binnenuit: we kunnen steeds krachtigere (reflectie) tools ter beschikking stellen die studenten helpen zichzelf te volgen, inzicht geven in wat ze wel en (nog niet) beheersen.

Hieruit volgen, volgens Bass, vier onderwijs-ontwerpprincipes:
1. Student gerichtheid/ student centraal: engagement en empowerment
Ondersteunt de krachtige leeromgeving de betrokkenheid van student in de context van empowerment en eigenaarschap? Bass bedoelt dat studenten de mogelijkheid krijgen zelf beslissingen te kunnen maken ten aanzien van hun leren. Data is dan ook niet van de instelling, maar van de student.
2. Netwerk leren: community en mentorship
Ondersteunen de systemen en praktijken het community-gevoel (zowel in de instelling als daarbuiten) en maken ze begeleiding mogelijk?
3. Integratief leren: connectie en verbondenheid (integratie van binnenuit)
Zijn de systemen en praktijken in dienst van connecties en coherentie? Begrijpen de studenten de relaties tussen vakken of onderdelen van vakken? Worden tools ingezet die studenten helpen beter inzicht te krijgen in hun leren en ontwikkelen?
4. Adaptief leren: institutional learning
Zijn de systemen en praktijken in dienst van constante verbetering en innovatie van de instelling?

De keynote van Randy Bass is niet opgenomen. Maar ik vond wel een vergelijkbare presentatie op zijn website: Designing the Future(s) of the University.
En te beluisteren via : What is next generation learning?
Artikel: Disrupting ourselves: The problem of learning in Higher Edcuation.

 

Advertenties

Over Ria Jacobi

Als ervaren onderwijskundig ontwerper, -adviseur en projectmanager houd ik mij bezig met het ontwikkelen en verbeteren van onderwijs. Mijn ambitie is goed doordacht onderwijs te realiseren, dat aansluit bij de behoefte van individuen en hun organisaties en daarmee een stimulerend effect heeft.
Dit bericht werd geplaatst in conferentie, e-learning, gepersonaliseerd-onderwijs en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s