Trendrapportage Open en Online Onderwijs 2015

selectie3De vierde trendrapportage van de Special Interest Group Open Education al weer. Gepubliceerd en gepresenteerd tijdens een masterclass op de Onderwijsdagen van SURF 2015.
Natuurlijk zijn we trots als Special Interest Group Open Education op deze versie. Net als de voorgaande jaren beschrijft het trendrapport OER 2015 de trends op het gebied van OER en open onderwijs in binnen- en buitenland, geschreven vanuit de context van het Nederlandse hoger onderwijs. Dat gebeurt aan de hand van negen artikelen van Nederlandse professionals op het gebied van open en online onderwijs. Ook bevat het negen kort intermezzo’s met spraakmakende voorbeelden.

Open en Online Onderwijs is inmiddels omarmd. In de strategische agenda Hoger Onderwijs en Onderzoek van het ministerie van OCW schets Jet Bussemaker een toekomstbeeld waar Open en Online Onderwijs niet ontbreekt. We zijn de pioniersfase voorbij. Vanuit verschillende perspectieven worden vragen die bij een volgende fase passen aangestipt.

De negen artikelen met de hoofdvragen:

  • Pioniersfase voorbij: Hoe verder met adoptie van Open Onderwijs?
  • Welke kansen zijn er voor inbedding open en online onderwijs in campusonderwijs?
  • Hoe kunnen we nieuwe doelgroepen bereiken met open en online onderwijs
  • Online onderwijsaanbod vraagt om valide toetsing: is online proctoring het antwoord?
  • Waar is de OER librarian in Nederland?
  • Hoe komen we van docentprofessionalisering naar onderwijsontwikkeling?
  • Het verbinden van verschillende vormen van Open: hoe komen we tot een sterkere waardepropositie?
  • Welke toegevoegde waarde biedt een meer geïntegreerde benadering van openheid: naar een sterkere waardepropositie?
  • Welke uitdagingen liggen er voor Learning Anatytics en open en Online Onderwijs?

De inleiders blikken terug op ‘open en online’. Wat zien we voor ontwikkeling en zijn de redenen voor  open en online onderwijs verschoven?
Er is een verschuiving te constateren in de reden waarom open en online onderwijs wordt ingezet. Waren de motieven eerste ideologisch gedreven: zoals het toegankelijke maken van hoger onderwijs voor nieuwe doelgroepen. Tegenwoordig zijn de motieven meer economisch gedreven: zoals kostenbesparing en versnelde programmering. Dit wijst op versmalling van denken, namelijk dat de discussie in het denken gaat over het versterken van Human Capital (de kwalificatie en de socialisatie). Terwijl de aandacht ook zou moeten gaan over de persoonlijke ontwikkeling (persoonsvorming). In de huidige discussie over flexibilisering van onderwijs (onderwijs op maat) past bij die verbreding. Daar ligt toch het accent op de eigen ontwikkeling (bijv. het zelf samenstellen van een leerroute). Niet alleen tempo-differentatie (een versnelde leerroute) maar ook voor mogelijkheden voor een brede ontwikkeling (brede leerroute). Open en Online Onderwijs zijn uitermate geschikt voor de versnelling maar ook voor de verbreding. Het grijpt terug naar de ideologische reden van open en online onderwijs. Die zouden we niet uit het oog moeten verliezen. Een instelling zou dit te volste moeten faciliteren. Starten bij Open Educational Resources als no-regret-optie.

Trendrapportage 2012: 2012
Trendrapportage 2013: 2013
Trendrapportage 2014: 2014

Via SURFnet is de vierde trendrapportage te download: Open Onderwijs de pioniersfase voorbij. Zowel de Nederlandse versie als de Engelstalige.

Andere blogs over de vierde trendrapportage:
Robert Schuwer
Wilfred Rubens
Willem van Valkenburg

 

Advertenties

Over Ria Jacobi

Als ervaren onderwijskundig ontwerper, -adviseur en projectmanager houd ik mij bezig met het ontwikkelen en verbeteren van onderwijs. Mijn ambitie is goed doordacht onderwijs te realiseren, dat aansluit bij de behoefte van individuen en hun organisaties en daarmee een stimulerend effect heeft.
Dit bericht werd geplaatst in flexibilisering, gepersonaliseerd-onderwijs, Levenlang Leren, Open Online Onderwijs, Rapporten en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s