ISO on Tour

DSC00191Al weer een tijdje geleden (14 oktober 2015) ben ik met een collega naar de bijeenkomst ISO on Tour geweest. Deze ging over Flexibel Hoger Onderwijs. Interessant genoeg om aandacht aan te besteden. Ook als input weer voor de komende Onderwijsdagen die ook gaan over ‘Onderwijs op Maat‘. Dus mijn opmaat….

De  bijeenkomst op 14 oktober 2015
Alexander Rinnooy Kan, Joyce Sombroek (keepster van het NL hockey elftal én student) en Karl Dittrich van de VSNU waren te gast op de bijeenkomst. Zij vertelden over hun ervaringen met en deelden hun mening over flexibel onderwijs.

De gesprekken werden afgewisseld met video’s waarin studenten en docenten werden ondervraagd over wat hun visie op flexibel onderwijs is. De filmpjes gaven een gedifferentieerd beeld weer van de verschillende soorten studenten en daarmee de verschillen in wensen en denkrichtingen. Hieronder zijn alle links te vinden naar deze filmpjes.

Enkel suggesties die werden gegeven:

  • Flexibel onderwijs is studeren wat je wilt, waar je wilt, en wanneer je wilt (Rinnoy Kan). Haal dus alles eruit wat erin zit;
  • Flexibilisering vraagt een cultuuromslag: draag bij aan deze discussie en de paradigma-change;
  • Flexibilisering vraagt om gepassioneerde docenten en studenten: de meerwaarde zit in de ontmoeting;
  • Kies de studie die bij je past; laat je niet belemmeren door wet- en regelgeving; volg vakken die je leuk vindt en kijk verder dan alleen de vakken van je opleiding;
  • Sluit, als instelling aan, bij de behoefte van studenten; experimenteer als instelling met andere vormen van onderwijs; integreer werken en leren;
  • Wees als instelling (of als opleiding) transparant in wat je als onderwijsconcept hebt zodat studenten weten wat ze kiezen (bijv. Universiteit Maastricht kenmerkt zich door ProbleemGestuurdOnderwijs).

De vier filmpjes bij ISO on Tour:
Deel 1: Flexibel studeren <> Deel 2 over: plaats, tijd, tempo <> Deel 3 over: Ervaringen
Deel 4 over: Toekomstdroom

Publicatie Studeren op maat: Flexibilisering in het Hoger Onderwijs.
Bij de ISO on tour hoorde ook een publicatie met de titel: Studeren op maat: Flexibilisering van het Hoger Onderwijs. In het rapport beschrijft ISO haar visie op flexibilisering in het hoger onderwijs en doet zij aanbevelingen voor meer ruimte en keuzevrijheid in het onderwijs.

Aan de hand van vijf dimensies van openheid brengt het ISO in kaart hoe het nu is gesteld in het onderwijs en hoe het er idealiter uit zou zien: welke barrières moeten overwonnen worden en welke kansen liggen er voor flexibeler onderwijs?

De vijf dimensies:

  1. Open in toelating: iedereen die dat wil en kan zou moeten kunnen deelnemen aan een opleiding (meer flexibiliteit in instroommomenten; toelatingseisen moetne geen belemmering zijn voor stapelaars);
  2. Open in tijd: een student zou elk moment in het jaar moeten kunne beginnen met een cursus of opleiding (verruim starttijden);
  3. Open in tempo: studeren in eigen tempo en snelheid (meer tempo-differentiatie)
  4. Open in plaats: studeren met verschillende lesmaterialen op elk gewenste plek (minder plaatsgebonden; meer online tentaminering; meer gebrik maken van online kennisoverdracht)
  5. Open in programmering: vrijheid in inhoud en volgorde (keuzeruimte in programmering; werken met modules; werk met EVC’s; werk met leeruitkomsten)

Drie randvoorwaarden zijn van belang: (1) de student-docent interactie; (2) begeleiding van de student en (3) bekostiging systeem aanpassen op een flexibel onderwijssysteem.

Kortom: Het ISO vindt het belangrijk dat iedere student kan studeren op een manier die bij hem of haar past. Dit betekent enerzijds meer flexibilisering van het onderwijs en anderzijds meer verantwoordelijkheid van de student om de mogelijkheden aan te grijpen voor individuele ontplooiing

Advertenties

Over Ria Jacobi

Als ervaren onderwijskundig ontwerper, -adviseur en projectmanager houd ik mij bezig met het ontwikkelen en verbeteren van onderwijs. Mijn ambitie is goed doordacht onderwijs te realiseren, dat aansluit bij de behoefte van individuen en hun organisaties en daarmee een stimulerend effect heeft.
Dit bericht werd geplaatst in artikel, gepersonaliseerd-onderwijs, onderwijsinnovatie, Rapporten en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s