Ondernemingszin en Onderwijsvernieuwing

ondernemen‘Ondernemingszin staat voor kansen zien, creatief zijn en ideeën hebben om de omgeving te verbeteren’ was een belangrijke boodschap van  Huib de Jong en Annemarie van Gaal tijdens de opening van het HvA-hogeschooljaar. Annemarie van Gaal stelde dat ondernemingszin gaat over veranderkracht. En de kern van veranderkracht is vertrouwen. Met vertrouwen de toekomst tegemoet treden: durven aanpassen aan andere omgevingen en tijden. Vertrouwen in jezelf, in de markt en in de ander.

Deze woorden deden me denken aan wat het lezen van de Strategische Agenda Hoger Onderwijs en Onderzoek 2015-2015 van het ministerie OCW ‘De waarde(n) van weten‘ bij mij opriep. Een ambitieuze en toekomstgerichte agenda die ambitieus. Een agenda die oproept tot ondernemen en vernieuwen: kansen zien, creatief zijn en de (onderwijs)omgeving verbeteren. Een agenda die ruimte biedt voor (talent)ontwikkeling en zelfontplooiing en ‘op maat’. En dat via co-creatie: binnen de instelling, tussen instellingen en met de regio. In verbinding staan en dialoog: met elkaar het onderwijs toekomstgericht vormgeven. Maar dat betekent ook dat we uitgedaagd worden om over onze ‘eigen en bekende grenzen’ (als instelling, opleiding, docent, student) heen te kijken. Ondernemingszin bij onderwijsvernieuwing.

Ambitie voor onderwijsvernieuwing
De agenda ademt veel ambitie uit. Ook op het terrein van onderwijsvernieuwing. En dit is beschreven via de thema’s kleinschalige leergemeenschappen, rijke leeromgeving (met open en online onderwijs), toegankelijkheid-talentontwikkeling en diversiteit, studiesucces, verwevenheid onderwijs en onderzoek, maar ook een flexibel stelsel voor Leven Lang Leren. Vernieuwen zit in het verlengde van leren: via uitproberen en onderzoeken en volgende stappen zetten. Met een sensitiviteit voor ontwikkeling en verandering.

Of zoals op blz 2 van de strategische agenda staat: ‘’ Hoger onderwijs gaat niet alleen over wat studenten willen leren, maar ook over wat de hogeschool of universiteit vindt dat studenten zouden moeten wíllen leren. Over uit je comfort zone gehaald worden en uitgedaagd worden om voorbij de grenzen te kijken van je individuele ‘timeline’.’’

Voor de minister is: ‘Deze strategische agenda wil een leidraad zijn voor de verbetering van het Nederlands hoger onderwijs voor de komende tien jaar.’’(blz 20). Van belang is steeds de onderwijskwaliteit, de toegankelijkheid, talentontwikkeling en diversiteit, én de verbondenheid van ons onderwijs met de samenleving. Met de ambitie voor: ‘ ..ruim baan geven aan docenten en onderwijsleiders om te werken en te experimenteren met onderwijsvormen en –middelen die optimaal bijdragen aan onderwijs dat uitdaagt, verbindt en meer maatwerk biedt’. Het is aan de professionals om kansen voor vernieuwing en verbetering op te blijven zoeken, maar zij dienen daar wel de ruimte voor te krijgen en die als zodanig te ervaren. Vernieuwing is niet altijd een garantie voor verbetering; maar als vernieuwing uitblijft is verouderd onderwijs verzekerd.’’ (blz 36).
Ambitie volop dus. Daar ga ik wel voor.

Een beeld over wat studeren in 2025 kan zijn is te bekijken in het toelichtend filmpje (van min.OCW): De sprong in de toekomst.

Open en Online Hoger Onderwijs
De minister wil dat Nederland een voortrekkersrol gaat innemen op het gebied van Open Educational Resources. Met die ambitie ben ik blij. Daarmee onderstreept ze het belang van ‘Open’ en bevordert ze de discussie daarover. Want het gaat wat mij betreft niet alleen over ‘delen van materialen’ of ontwikkelen van MOOCs. Het gaat om die open cultuur die gericht is op die vernieuwing: transparantie van en in onderwijs. Een flexibel onderwijsaanbod gaat wat mij betreft samen met transparantie van onderwijsaanbod.

Ten aanzien van Open en Online Onderwijs staan er een aantal concrete ambities op de agenda.
1. Het vrij beschikbaar stellen van onderwijsmaterialen door alle docenten in het ho in 2025.
2. (en volgend uit voorgaande punt) Het verkennen van een (inter)nationaal platform om de onderwijsmateriaal te kunnen delen, bewerken en gebruiken.
3. Het organiseren van een internationaal conferentie Open en Online Onderwijs (tijdens de Open Education week, begin maart 2016);
4. Permanente professionalisering van docenten en onderwijsleiders: niet alleen tav digitalisering maar ook tav het hergebruik van onderwijsmaterialen.
Er komen Comenius-beurzen voor docenten en onderwijsleiders beschikbaar ten behoeve van onderwijsvernieuwing. ((blz 39)

Netwerkdag over Open en Online Onderwijs
Op 9 oktober organiseert de SIG Open Education een netwerkbijeenkomst over de betekenis van deze agenda voor de verdere ontwikkeling van Open en Online Onderwijs HO. Wat pak je op als instelling (en hoe) betreffende de ambitie van de minister ten aanzien van Open en Online HO? Welke stappen kun je als instelling zetten om de oproep tot delen van onderwijsmateriaal te stimuleren? Hoe kun je Open en Online Onderwijs verbinden met de andere ambities uit de agenda (bijvoorbeeld flexibilisering of verwevenheid onderwijs en onderzoek)? Hoe kunnen we als instellingen daarin gezamenlijk optrekken (samen met SURF) bijvoorbeeld mbt het platform?
Lokatie SURF, Utrecht. Tijd: 13.00-16.30 uur.

Een paar reacties op of nav de strategische agenda

Scienceguide: de contouren van de strategie

Scienceguide: ho mag geen groothandel worden

Scienceguide: kamer diept strategische agenda uit

Scienceguid: reactie van Henk Pijlman (Hanze Hogeschool)

Scienceguide: het is écht onderwijsgeld

Scienceguide: 2025 met stapels mooie boeken

SURF: ruimte voor vernieuwing

Vereniging van Hogescholen: minister omarmt met Strategische Agenda visie hogescholen

VSNU: Universiteit onderschrijven onderwijsambities Bussemaker

Trouw: Hoger Onderwijs krijgt 4000 extra docenten

LSVB: student en docent centraal in nieuwe onderwijsvisie

Blog Robert Schuwer: effecten van OER op kwaliteit van onderwijs en platform voor delen van open leermateriaal

Advertenties

Over Ria Jacobi

Als ervaren onderwijskundig ontwerper, -adviseur en projectmanager houd ik mij bezig met het ontwikkelen en verbeteren van onderwijs. Mijn ambitie is goed doordacht onderwijs te realiseren, dat aansluit bij de behoefte van individuen en hun organisaties en daarmee een stimulerend effect heeft.
Dit bericht werd geplaatst in onderwijsinnovatie, Open Online Onderwijs, Rapporten, Trends, Uncategorized en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s