FHICT Lectoraat van Robert Schuwer tbv Open Educational Resources

bosOntzorg docentent behoeve van opener HBO: zij zijn nog steeds de belangrijkste beslissers als het Open Educational Resources (OER) betreft. Eén van de uitspraken die Robert Schuwer deed tijdens zijn lectorale rede. Deze rede mocht ik afgelopen vrijdag 12 juni bijwonen op Fontys Hogescholen. Een rede die inging op het Wat Open Educational Resources zijn (er is veel spraakverwarring)’, wat Open is; het OER-Waarom, de OER-vraagstukken eromheen en de Onderzoeksthema’s van zijn kenniskring.

Wilfred Rubens heeft een korte samenvatting geschreven van de rede. Ga ik niet opnieuw schrijven. Robert zelf blikt terug op ‘Zijn’ dag en beschrijft zijn categoriën van onderzoek. Zijn centrale onderzoeksvraag in het lectoraat is: Hoe OER bij kan dragen aan een betere kwaliteit van het onderwijs?

Enkele aspecten om te onthouden/na te lezen:

  • Actuele stand en groei van aantal MOOCs; scoreboard
  • De spraakverwarringrondom MOOCs in 1 beeld
  • De presentatie (tijdens het voorafgaande symposium) van Fred Mulder die een (hernieuwd) pleidooi hield voor Open Educational Resources. Een belangrijk kenmerk van OER is dat je de bronnen opnieuw kunt gebruiken. Samen met Ben Janssen heeft Fred een framework ontwikkeld: de 5 componenten in twee lijnen:
    *Aanbod: Open Educational Resources (content, bronnen), Open Learning Services (toetsen, communities, begeleiding), Open teaching effort (docenten en andere stafleden die zorgen dat geleerd wordt in ene professionele omgeving).
    *Vraag: Open to learners needs (tempo, vereist diploma, flexibel en een leven lang kunnen leren), Open to employability en capability development (behoeften vanuit de samenleving waaronder ethisch handelen, 21ste eeuw vaardigheden, odnernemerschpa etc).
  • De vraagstukken die er liggen (een paar hier genoemd):
    * Geen strategische visie van de instellingen
    * Een omslag in mentaliteit bij docenten en staf: overgaan van bekende (gesloten omgeving; colleges; houden) naar onbekende (de open online omgeving; delen)
    * Zorgen over copyrights en licenties
    * Onvoldoende digitale vaardigheden en mediawijsheid van docenten en staf
    * Toegankelijk maken van OER (o.a. zoeken en vinden)
    * De kwaliteit van OER
  • Dat docenten een cruciale rol spelen als het gaat om OER; zij zijn de belangrijkste beslissers als het om OER gaat: qua delen en gebruiken

Rede
Boekje: HBOpener: naar een open hbo curriculum (ook te downloaden via de blog van Robert zelf)

Op opname van de rede: HBOpener. (36 min)

Andere bronnen
Storify via Twitter

Advertenties

Over Ria Jacobi

Als ervaren onderwijskundig ontwerper, -adviseur en projectmanager houd ik mij bezig met het ontwikkelen en verbeteren van onderwijs. Mijn ambitie is goed doordacht onderwijs te realiseren, dat aansluit bij de behoefte van individuen en hun organisaties en daarmee een stimulerend effect heeft.
Dit bericht werd geplaatst in mooc, Open Course Ware, Open Online Onderwijs, Rapporten, seminar en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s