Alles is informatie: de competenties van een kennismanager (2)

transitieVervolggedachten op ‘Alles informatie. Informatie is geen kennis.
In deze blog: de competenties van een kennismanager.

De geïnterviewden in het filmpje ‘alles is informatie’ benoemen een paar competenties die nodig zijn bij het beter organiseren en delen van informatie (o.a. min 17.00-20.00)

1. Leren navigeren
Het uitzetten van een koers, maar gedurende de route meebewegen met de (maatschappelijke en technologische) ontwikkelingen. Een weg kunnen vinden in de complexiteit (belangen, krachtenvelden, ontwikkelingen, chaos, onzekerheden).
Iske (o.a. min 17-20) brengt het woord ‘agility’ naar voren: lenigheid die kan worden verkregen als we leren en werken vanuit ‘wirearchie’ (verbondenheid) in plaats van hierarchie(*). Door die verbondenheid kunnen we ons sneller en beter aanpassen. En kunnen we een cultuur van ‘sensitiviteit’ (gevoeligheid) ontwikkelen voor de snelle veranderingen om ons heen (in arbeidsmarkt, door technologie).
Ik herinner me meteen de presentatie van mijn HvA-collega Marco Snoek die eigenijk precies hetzelfde opperde in een HvA-bijeenkomst over Future Proof Onderwijs. Als onderwijsinstelling zouden we niet moeten spreken over de maakbaarheid van Future Proof Onderwijs maar over Future Proof Sensitivity: gevoeligheid ten aanzien van ontwikkelingen (min 12.07). Want het gaat steeds over een onzekere en veranderende context waar je als docent/student/medewerkers mee te maken hebt en waar je je voortdurend op moet kunnen aanpassen.

2. Leren filteren
Aslander (o.a. min 17-20): Er is zoveel informatie. Een kenniswerker moet kunnen filteren van de informatie.
De docent als curator in de betekenis van de informatie voor studenten behapbaar en overzichtelijk te maken. En daarbij gaat het ook om dat de docent studenten leert verbanden te leggen tussen allerlei stukken informatie (betekenis geven aan). Of anders gezegd: in eerste instantie gids zijn in het museum of education maar daarna ook studenten uitnodigen zelf nieuwe collecties aan te leggen. De student als kennismanager die zelf kan filteren en cureren en verbanden benoemt.

4. Houding: open mind
Het open staan en het kunnen omgaan met vernieuwing (Floridi; o.a. min 17-20). Onszelf steeds willen verbeteren en niet vast blijven houden bij wat al helemaal is (bedacht/gemaakt). Leren werken met halffabrikaten in plaats van het pas openbaar maken van volledig uitgedachte (schrijf)producten, daar gaat het om. Leren omgaan met het idee dat de producten niet goed hoeven te zijn zodat, door dialoog-het geven van feedback-de interactie, je de producten kunt verbeteren. Dit is de basis is voor vernieuwing (Bavink; min 29). Eigenlijk maak je met elkaar het product en heb je elkaar nodig (in co-creatie) om tot nieuwe kennis te komen.

6. Netwerken en Verbintenissen maken
Het slim maken van verbintenissen: dat is essentieel voor een organisatie om tot vernieuwing te komen. Over grenzen heen stappen. Met anderen samenwerken (Kregting; min 25-27) in een netwerkorganisatie: je bent een netwerkplayer (is anders dan een teamplayer).
Misschien zouden we als onderwijsinstelling dit meer kunnen toepassen door over grenzen heen van opleidingen en zelfs faculteiten verbintenissen te maken. Uitgaan van netwerken in plaats van teams. En de rijkdom aan kennis(werkers) en informatie(managers) binnen de netwerken benutten, zichtbaar maken, delen en verbinden.

Als ik hiermee bezig ben denk ik dat het steeds meer gaat om veel meer uit die verbondenheid te halen: werken en leren en denken vanuit een netwerkorganisatie. En dat betekent dat je als kennismanager een netwerkplayer bent. Jij bent en geeft toegang tot jouw kennis en deelt dit om daardoor te kunnen leren en creëren. Of ook: vernieuwing mogelijk maken.

Eerder deel: Alles is informatie.
(*) naar een artikel van Ger Driessen over VUCA-wereld)

Advertenties

Over Ria Jacobi

Als ervaren onderwijskundig ontwerper, -adviseur en projectmanager houd ik mij bezig met het ontwikkelen en verbeteren van onderwijs. Mijn ambitie is goed doordacht onderwijs te realiseren, dat aansluit bij de behoefte van individuen en hun organisaties en daarmee een stimulerend effect heeft.
Dit bericht werd geplaatst in informatiemanagement, onderwijsinnovatie en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s