koerswijziging in het onderwijs

DSCN6738De HvA conferentie ging dit jaar over Future Proof Onderwijs (FPO). Er werd geen definitie gegeven. Maar inkijkjes kregen we wel te zien en horen. Het idee was om met elkaar een aanzet te geven tot een dialoog over vragen zoals:

  • Hoe kunnen wij er als Hogeschool van Amsterdam voor zorgen dat ons onderwijs toekomstbestendig is, en effectief opleidt voor de arbeidsmarkt van morgen?
  • Welke nieuwe ontwikkelingen en innovaties zijn er allemaal in het onderwijs en de beroepspraktijk en hoe kunnen die snel en vanzelfsprekend een plek krijgen in ons curriculum?
  • Wat vraagt dat van de organisatie van ons curriculum en van de dienstverlening door onze organisatie?

Een dialoog die, na deze onderwijsconferentie, het komende jaar wordt voortgezet binnen de HvA. Ter input voor de dialoog op de conferentie lieten we een filmpje maken. Enkele hoofdgedachten van de vier geïnterviewden (en bekijk het filmpje (6 min)): HvA Future Proof Onderwijs.

Derk Loorbach (Erasmus Universiteit): leren omgaan met onzekerheden.
Op dit moment zitten we in een transitieperiode: een grote verandering in de maatschappelijk systemen (op langere termijn gaande). Transitie is niet lineair maar disruptief een gaat gepaard met onzekerheden, conflicten, onverspelbaarheden, chaos. De toegevoegde waarde van onderwijs is mensen te leren hoe om te gaan met onzekerheden. En dat gaat ver buiten het aanleren van een vak of discipline. Het gaat om een andere mindset.
Hij ziet dat mensen, in samenwerking, steeds meer in staat zijn zelf hun oplossingen kunnen genereren. Meer co-operatieve vormen van organiseren. Kenmerken zijn diversiteit en flexibiliteit. Nieuwe evenwicht is eentje van heel veel diversiteit. Verschillende vormen die tegelijkertijd en naast elkaar kunnen bestaan.

Ineke Dezentjé Hamming-Bleumink (FME-CMWM/Smart Industry): ontwikkelen van een adaptief vermogen
Het gaat in deze digitale samenleving niet om de slimste of de sterkste te zijn maar dat je het beste aanpassingsvermogen hebt. Van onderwijs vraagt dit jongeren een adaptief vermogen te ontwikkelen.
Leven lang leren is in haar ogen leren zonder onderbreking: je kunt niet volstaan met 1x je opleiding afronden en de rest van je leven daarmee voldoen. Daarvoor verandert de samenleving door technology. Een instelling moet dan ook bijvoorbeeld 52 weken 7 dagen in die week open zijn. Bovendien kan het HO veel meer gebruik maken van opleiden in en met het bedrijfsleven.

Lucien Engelen (Radboud Universiteit): Lestraject terug naar de huizen van mensen.
Honderd jaar geleden hebben we de gezondheidszorg uit de huizen van mensen gehaald en in grote instellingen gestopt, die komt er door de digitalisering weer in. In onderwijs zien we die ontwikkeling ook: de kennis en kunde hoeft niet langer aangeboden te worden door de instelling. Er zijn allerlei andere kanalen ter beschikking zoals de instructiefilmpjes op Youtube en Khan Academy.

Julietta Walma van der Molen (Universiteit Twente): student als eigenaar van eigen leren
De werkelijke vernieuwing zit in de activering van de studenten. Meer eigenaar laten zijn  van het eigen leren. Dit betekent onderwijsvormen en toetsvormen ontwerpen en aanreiken waarbij meerdere oplossingen mogelijk zijn in plaats van te werken naar 1 antwoord. Daarbij ook nadenken het binnenhalen van een andere studentenpopulatie. Niet alleen studenten die net van het VO komen, maar ook mensen die een paar vakken willen volgen.
De menselijke factor blijft belangrijk in het onderwijs. De docent blijft een belangrijke rol vervullen: iemand die  inspireert, begeleidt, uitwisseling-de discussie-het debat begeleidt.

Een koerswijziging in het onderwijs is dus onvermijdelijk. Vanwege de transitieperiode waarin we zitten. Beroepen zijn minder homogeen; instromende studenten veranderen en zijn divers; mensen organiseren zichzelf in netwerken en zoeken zelf oplossingen; de impact van de digitalisering van de samenleving.

Ook HvA-input voor deze koerswijziging:
– De Keynote van Jelmer Evers (start bij minuut 35.00 – 56.00): zie de gehele registratie van de conferentie
– Blog van Huib de Jong (al in december): betrouwbare bakens.
Onderwijsinnovatie HvA (met artikel personaliseren van leren)

Advertenties

Over Ria Jacobi

Als ervaren onderwijskundig ontwerper, -adviseur en projectmanager houd ik mij bezig met het ontwikkelen en verbeteren van onderwijs. Mijn ambitie is goed doordacht onderwijs te realiseren, dat aansluit bij de behoefte van individuen en hun organisaties en daarmee een stimulerend effect heeft.
Dit bericht werd geplaatst in conferentie, HvA, Trends en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s