Hoe zien studenten het onderwijs in 2030: hun toekomstdroom

DSCN6519Onderwijs in 2030
Met zo het Maagdenhuis naast mijn werkplek, waar studenten volop in actie zijn en de nieuwe universiteit hebben uitgeroepen, is het des te interessanter te lezen wat hun beelden zijn over de inrichting en vormgeving van het onderwijs. Jet Bussemaker was ook nieuwsgierig, en heeft een tijdje geleden een essay wedstrijd uitgeschreven (via NRC-Next). Zij vroeg studenten hun toekomstdroom te beschrijven met daarin een antwoord op vragen als: wat kunnen we doen om het onderwijs nog beter te maken, hoe zorgen we ervoor dat studenten nóg meer uit hun studie halen, en ook waar kan het geld dat vrijkomt door het in te voeren Leenstelsel, het beste in worden geïnvesteerd?

Aanbevelingen die naar voren komen (zie jury rapport: Hoe ziet het hoger onderwijs eruit in 2030?
1. Het onderwijs beter aansluiten op de grote diversiteit aan studenten. Bijvoorbeeld door gevarieerd onderwijsvormen.
2. De student wil meedenken over de invulling van het onderwijs en wil daar graag serieus bij worden genomen. Eigen verantwoordelijkheid.
3. Het onderwijs breder maken door het te verbinden aan maatschappelijke vraagstukken.
4. De mogelijkheid om internationaal onderwijs te volgen.
5. Het onderwijs moet beter aansluiten studie op de arbeidsmarkt.

Drie essays vallen in de prijzen
*Karlijn Ligtenberg: Toekomstdroom (nr 1)
Kernboodschap: combineer leren en werken. Geeft een pleidooi voor flexibeler maken van onderwijs om de weg naar een diploma persoonlijk te maken.
Mooie zin: ‘Ik hoop en droom ten slotte, maar niet ten laatste, dat er ruimte wordt gemaakt om studierichtingen bij elkaar te brengen. Dat zie ik nu al gebeuren bij honoursprogramma’s, waar studenten van allerlei studies samen een probleem kunnen aanpakken in denktanks of een ander interdisciplinair onderzoek. Waarom is die ontmoeting van werelden slechts weggelegd voor de excellent few? De dynamiek die de samenleving rijk is, mag wel wat meer terugkomen in het onderwijs.’
*Tom Bolsius: Geen product van het systeem (nr 2)
Kernboodschap: maak van onderwijs een ontdekkingsreis en ontmoetingsplaats.
Mooie zin: ‘Een laatste hoop spreek ik uit voor een universiteit en hogeschool die meer zijn dan plekken waar de student zijn getuigschrift in aanloop naar het ‘echte’ leven komt ophalen. Het doorgeefluik moet een draaideur worden, zodat er ook instroom is vanaf de andere kant. Maak van de gebouwen een ontmoetingsplek met meer dan alleen ruimtes die gericht zijn op de interactie met wetenschappelijke theorieën en boeken. Creëer een plek waar studenten, zakenlieden, verpleegsters en kunstenaars uit zichzelf bij elkaar willen komen, zonder verplichting. Laat ze de levensmentor worden van de student.
*Roel Meijvis: De snelweg richting onze negen-tot-vijf-baan (nr 3)
Kernboodschap: Het moet gaan over Zijn, niet over worden. Stelt de vraag: waarom studeren?
Mooie zin: ‘Te veel mensen doen een studie om iets te worden, maar alleen door te Zijn kun je echt iets betekenen.’ en ‘Er wordt ons niets anders gevraagd. Het onderwijs creëert op deze manier zelf de vraag voor haar aanbod, iets wat economisch gezien zeer tactisch is.

Advertenties

Over Ria Jacobi

Als ervaren onderwijskundig ontwerper, -adviseur en projectmanager houd ik mij bezig met het ontwikkelen en verbeteren van onderwijs. Mijn ambitie is goed doordacht onderwijs te realiseren, dat aansluit bij de behoefte van individuen en hun organisaties en daarmee een stimulerend effect heeft.
Dit bericht werd geplaatst in artikel, flexibilisering, gepersonaliseerd-onderwijs, Levenlang Leren, onderwijsinnovatie, Trends en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s