Didactische principes met een nieuw jasje

innnovating pedagogyWelke innovatieve didactische benaderingen worden mogelijk gemaakt dankzij nieuwe technologieën? Die vraag staat centraal in een rapport van de Britse Open University (november 2014 uitgebracht; was even blijven liggen bij mij)): editie 2014 van het Innovating Pedagogy report. Bart Rienties, een gewaardeerde collega in een project, stuurde mij de link. Hij is zelf mede-auteur van dit rapport. Voor mij is het een interessante vraag aangezien het uiteindelijk niet om te tools gaat, maar om de hoe het leren met die tools kan worden versterkt. Op deze innovaties gaan zij in:

  1. Massive open social learning:
    Het gaat hier om het vormgeven van open online cursussen zodanig dat het lerenden helpt te participeren in communities met het doel om daar ook daadwerkelijk aan kennisontwikkeling te doen.
  2. Learning design informed by analytics:
    Het gaat hierbij om het ontwerpen van onderwijs. Dit helpt om: de leeruitkomsten helder te beschrijven; manieren(routes) om de leeruitkomsten te halen te expliciteren; en de beoordeling. Er is een samenhang van de leeractiviteiten ondersteunt via de ingezette digitale middelen. Het gebruik van data, verzameld via de uitgevoerde online leeractiviteiten, kan ingezet worden om te kijken of het ontwerp daadwerkelijk een samenhangend geheel heeft. Een soort PDCA cyclus op vaknivo. Centraal staat effectief leren.
  3. Flipped classroom:
    Het gaat om een kanteling in doceren en leren. Directe instructie voorafgaand aan de les, begeleiding in de les. Blended leren binnen en buiten de les.
  4. Bring your own devices:
    Lerenden gebruiken hun persoonlijke tools om het leren te versterken in de les.
  5. Learning to learn:
    Leren om een zelfsturende lerende te worden. ‘Double-loop learning’ is een belangrijke term hier: het gaat niet alleen om leren hoe een probleem op te lossen of een doel te bereiken maar ook over het nadenken over dat proces als geheel, vooronderstelling bevragen en afwegen hoe je dit effectiever kan oppakken.
  6. Dynamic assessment:
    Hier gaat het over de voortgang in leren. In het proces zijn beoordeling en interventie onlosmakelijk verbonden. Beoordelaar en lerende interacteren. Assessment is een momentopname, om daarna een volgende stap te kunnen maken obv reflectie. Het gaat om ‘leermoeilijkheden’ te overwinnen (en weten hoe je dat doet).
  7. Event-based learning:
    Dat appeleert aan de maker-spaces: tijdgebonden leeractiviteiten in een speciale setting , zoals leer-labs. Het geeft lerenden iets concreets om aan te werken (te experimenteren) en daarna op te reflecteren. Het geeft de lerende een gevoel van persoonlijke betrokkenheid en motivatie.
  8. Learning through storytelling:
    Accent ligt op de narratieve benadering van leren: het creëren van verhalen biedt lerenden de mogelijkheid zelf structuur te geven aan verschillende leerervarigen. Samenhang, betrokkenheid. Persoonlijke inkleuring.
  9. Threshold concepts (vb: juxtalearn):
    Lerenden over grenzen heen helpen. Iets voorleggen dat net weer even lastiger is. En als je dit hebt geleerd biedt dit kansen voor nieuwe ideeen, een nieuwe manier van denken over een probleem/een vraagstuk.
  10. Bricolage:
    Eigenlijk gaat het hier om ‘spelend leren’. Met materialen, tools, media iets anders doen dan waar ze voor bedoeld waren. Het impliceert voortdurende transformatie en steeds nieuwe constructies.

Wat mij betreft zijn de didactische principes die hier worden benadrukt niet zo nieuw, wel de manier waarop dit vorm gegeven kan worden via de inzet van digitale middelen. Digitale middelen bieden de mogelijkheid:

  • om het leren te versterken door het geven van snellere feedback of interventies (2-6-5)
  • tot aanschouwelijk maken /voordoen /instructie (3)
  • tot differentieren (10-9-8-4)
  • tot motiveren (7-8-9-10)
  • tot activeren en zelfsturing (een uitdagende leeromgeving) (nr 3-7-1-9)
  • tot samen leren (1-7)
  • tot integreren (10-9-7-5)
  • voor herhaald oefenen (3-9)

Sharples, M., Adams, A., Ferguson, R., Gaved, M., McAndrew, P., Rienties, B., Weller, M., & Whitelock, D. (2014). Innovating Pedagogy 2014: Open University Innovation Report 3. Milton Keynes: The Open University

Advertenties

Over Ria Jacobi

Als ervaren onderwijskundig ontwerper, -adviseur en projectmanager houd ik mij bezig met het ontwikkelen en verbeteren van onderwijs. Mijn ambitie is goed doordacht onderwijs te realiseren, dat aansluit bij de behoefte van individuen en hun organisaties en daarmee een stimulerend effect heeft.
Dit bericht werd geplaatst in didactiek, nieuwe media tools, onderwijsinnovatie, Rapporten, Trends en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s