Future Proof Onderwijs begint nu

toekomst begint hierBinnen de HvA zal ook Future Proof Onderwijs een belangrijk thema zijn voor 2015. Een belangrijke vraag is dan: Welke aspecten heeft het toekomstig onderwijs en hoe vertalen we dat in de vormgeving van opleidingen/curricula? Tijdens een bijeenkomst eind januari jl. stonden zo rond de honderd HvA collega’s daar even bij stil.

Inspirerende HvA-practices zijn verzameld op de website Onderwijsinnovatie HvA en geven een inkijkje op Future Proof Onderwijs.

De hoofdlijnen die uit de practices en de bijeenkomst naar voren komen:

  1. Meer regie voor de student
    Dat kan via flexibilisering op tempo, tijd, locatie, inhoud, werkvormen, toetsing, begeleiding, groep. Flexibilisering kan worden vormgegeven via modulair onderwijs dat weer vormgegeven kan worden via digitaal onderwijs (op afstand, blended). Reden hiertoe: we krijgen te maken met een verschuivende vraag van de student. Zij zullen meer en meer zélf regisseur worden van het opleidingstraject.
  2. Meer samenwerken
    Denken vanuit de student vraagt om over de grenzen van opleiding, domein, instelling heen te kijken, en ook over de nationale grenzen. Werken en leren in multidisciplinaire teams. Zowel student als docent als medewerker. Elkaars expertise veel meer benutten. Bij samenwerken ook denken aan de veranderende arbeidsmarkt. Het bedrijfsleven is niet alleen de plaats waar afgestudeerden terechtkomen, het bedrijfsleven wordt in het onderwijs geïntegreerd, is partner en klant. Op die manier kan het onderwijs aansluiting houden bij de snelle veranderingen in het bedrijfsleven.
  3. Actief en geïntegreerd werken en leren
    Denken vanuit het perspectief ‘de student’ zal de rol van de docent doen veranderen. Meer begeleiden, de rol als coach (begeleidt proces en geeft feedback), faciliteren en stimuleren, verbinder met netwerk. Accent op leren en werken combineren en van elkaar leren. Dit vraagt om transparantie: laten zien wat je doet en hoe je dat doet. De mogelijkheden van blended learning gebruiken om het leren te ondersteunen en beter inzicht te verschaffen op het leerresultaat.
  4. Professioneel vakmanschap
    Denken vanuit het perspectief ‘de student’ appelleert aan: ruimte geven en verantwoordelijkheid leggen bij de student: eigen feedback organiseren, onderzoekende houding, initiatieven nemen en regie houden over werk, leven en eigen ontwikkeling (persoonlijk meesterschap). Student heeft eigen verantwoordelijkheid over leerproces: toewerken naar het eigen professioneel vakmanschap.
    De docent maakt daarbij gebruik van zijn/haar professionele ruimte. De organisatie geeft die ruimte en verantwoordelijkheid aan de docent om, dedicated, op gelijkwaardig niveau met student dialoog aangaan, en de student te ondersteunen in het leerproces. Van zowel de student als van de docent vraagt dit een onderzoekende houding.

Lees ook het artikel over ‘de trends in de arbeidsmarkt’, ‘digitalisering‘en daaraan vastgekoppeld het ‘personaliseren‘ op de website

Advertenties

Over Ria Jacobi

Als ervaren onderwijskundig ontwerper, -adviseur en projectmanager houd ik mij bezig met het ontwikkelen en verbeteren van onderwijs. Mijn ambitie is goed doordacht onderwijs te realiseren, dat aansluit bij de behoefte van individuen en hun organisaties en daarmee een stimulerend effect heeft.
Dit bericht werd geplaatst in conferentie, flexibilisering, gepersonaliseerd-onderwijs, HvA, onderwijsinnovatie en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s