Horizon report 2015

horizon report 2015Alweer een nieuwe uitgave van het Horizon report, nu 2015. Want net als in voorgaande jaren brengt het New Media Consortium samen met het EDUCAUSE Learning Initiative een editie van het Horizon Report (HR) uit. Dit zal net als in voorgaande jaren begin februari zijn.

De blogs van het Horizon Report van de voorgaande jaren: 2012 en 2013 en 2014. Aangevuld met de technology trends in 2015.

Tijdshorizon 2011 2012 2013 2014 2015
Nu-1 jaar Mobile devices Mobile apps Tablet Computing Flipped Classroom Bring Your Own Device (BYOD)
Nu-1 jaar E-books gebruik tablet PC MOOC Learning Analytics Flipped Classroom
2-3 jr Augmented Reality Game Based Learning Game based Learning 3D Printing Makerspaces
(bijv fablabs)
2-3 jr Game based Learning Learning Analytics Big Data & Learning Analytics Games en Gamification Waerable Technology
           
4-5 jr Gesture Based Computing Gesture based computing 3D printing Qualified Self (*) Adaptive Learning Technologies
  Learning Analytics Het internet der dingen Wearable Technology Visual Assistants (**) Het internet der dingen

Met de belangrijkste trends: dat op korte termijn, en daar zijn we nu al mee bezig, onderwijs ontwerpen met blended learning en ook ontwerpen van leerruimtes die passen bij de discussie van nu over flexibilisering en actief leren (in NL vindt ik het gebouw van STOAS-Vilentium daarvan een voorbeeld); op middellange termijn meer focus op het meten van leren (bijvoorbeeld door learning analytics (was nog technology trend in 2014) en meer verspreiding van Open Educational Resources (is o.a. via MOOCs, een steeds bekender verschijnsel); en op lange termijn vergroten van cross-institutionele samenwerking en verbeteren van cultuur voor veranderingen en innovatie.

Ook al is het een lange termijn trend, toch zie ik nu al het besef van cultuur voor verandering en innovatie plaatsvinden. Bijvoorbeeld de dialoog die we nu voeren over gepersonaliseerd leren door bijvoorbeeld flexibilisering&digitalisering. In het rapport staat op blz 26 een beschrijvende alinea:

‘’The goal of personalized learning is to enable students to determine the strategy and pace at which they learn. Though effective personalized learning strategies focus on the learner and not the technology, personalized learning may significantly draw on enabling technologies and tools. The underlying technologies needed to support personalized learning are relatively straightforward and readily available.’’

De technologie is dienend, niet leidend. Maar techniek maakt wel werkvormen mogelijk die hiervoor niet konden. Opkomend zijn de ‘makerspaces’. In Nederland hebben we daar al voorbeelden in het onderwijs: Ixperium, medialab, innovatielab. Labs waar lerenden zelf producten maken, vraagstukken co-creatief oplossen. Eigen initiatief, zelfsturing, creativiteit, regie-bij-de-doelgroep zijn kernwoorden.

Lijkt me een goed idee om in deze tijd, waarin we volop op zoek zijn naar hoe we beter kunnen aansluiten met ons onderwijs bij de veranderingen die gaande zijn, de doelgroep voor wie we dat onderwerp ontwerpen in dat proces te betrekken.
Onderwijs vernieuwen met i.p.v. over……

Drie blog over het Horizon Report met elk een eigen accent. Die van
Robert Schuwer (Accent MOOCs, die langzamerhand opgenomen is in onderwijs-vormgevings-land)
Wilfred Rubens (over makerspaces, als belangrijke trend)
Stephen Downes: (met een overzicht van de verschuivende trends)

Het filmpje behorende bij het rapport: 2015 Horizon Report

En het rapport zelf: Johnson, L., Adams Becker, S., Estrada, V., and Freeman, A. (2015). NMC Horizon Report: 2015 Higher Education Edition. Austin, Texas: The New Media Consortium.

Advertenties

Over Ria Jacobi

Als ervaren onderwijskundig ontwerper, -adviseur en projectmanager houd ik mij bezig met het ontwikkelen en verbeteren van onderwijs. Mijn ambitie is goed doordacht onderwijs te realiseren, dat aansluit bij de behoefte van individuen en hun organisaties en daarmee een stimulerend effect heeft.
Dit bericht werd geplaatst in Rapporten, Trends en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Horizon report 2015

  1. Pingback: Horizon report 2016 | Mobiliteit&OpenOnderwijs

  2. Pingback: Horizon Report 2017 | Mobiliteit&OpenOnderwijs

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s