Meet Up met onderwijsinnovatie

DSCN6458In Nederland is de discussie over Future Proof Onderwijs (in welk jaartal dan ook 2025, 2032) volop gaande. Zo was ik vorige week woensdag bij Tegenlicht Meet up. In tegenstelling tot de uitzending van zondag (vond ik iets te eenzijdig belicht oftewel geen kritisch geluid) was de Meet Up interessant.
Wat ik uit de avond heb gehaald zijn een paar denkrichtingen (lerende=leerling, student):

* Ruimte en verantwoordelijkheid voor de lerende
Lerenden ruimte bieden en verantworodelijkheid geven. Dat waren de kernwoorden in de drie voorbeelden van tegenlicht. Ruimte in het leerproces (kiezen van inhoud, opdrachten etc). Verantwoordelijkheid nemen in het leerproces (plannen, leerresultaat). Het gaat om het zelfsturing.
* Niet gelijk maar ongelijk onderwijs.
Als we uitgaan van de diversiteit in het onderwijs spreken we eigenlijk van ‘ongelijk’ onderwijs.
We kunnen variëren op: doel (iedere lerend heeft een andere leervraag), tijd (startpunt); tempo (versnellen, vertragen); inhoud (onderwerpen, vraagstukken, vakken); ruimte (om te kiezen); manier van toetsen; en relatie docent-lerende (docent en lerende zijn partners en dus in gesprek en niet zoals nu dat de rollen verdeeld zijn).
* Er is een kanteling in denken: we gaan anders naar lerenden kijken
Wat moet ik mijn leerlingen bieden om het beste resultaat te halen i.p.v. het curriculum (of het instructiemodel als algemeen model in het onderwijs) centraal stellen. Dus de vraag te stellen ‘Wat hebben jullie nodig om te kunnen leren?’ en daardoor weet je wat je als docent of organisatie wat je te doen staat.  En niet zozeer meer: jullie hebben nodig…!..
* De lerende is partner in het proces van onderwijsvernieuwing.
Bij onderwijsvernieuwing ontwikkelen we onderwijs voor de lerende en niet met de lerende. Die neiging zit in onze cultuur. De lerende is echter onze partner in leren: docent en student vormen een eenheid.

Het gaat steeds om: differentiatie, flexibiliteit, ruimte bieden en verantwoordelijkheid geven, ontmoeting: de lerende centraal stellen.

Deze heb ik afgeleid van de drie (Hyperion, De school, Agora) gefilmde practices en wat Luc Stevens uiteenzette (fragment 1.17 – 1.25 van de opname van de Meet Up avond). Bekijk: Tegenlicht Meet Up De onderwijzer aan de macht.

Tegenstelling hoe tegen onderwijs kan worden aangekeken (eerder uitzending): aangeven wat leerlingen moeten leren <> wat de samenleving van lerenden verwacht.
En nog leestips: boeken

Advertenties

Over Ria Jacobi

Als ervaren onderwijskundig ontwerper, -adviseur en projectmanager houd ik mij bezig met het ontwikkelen en verbeteren van onderwijs. Mijn ambitie is goed doordacht onderwijs te realiseren, dat aansluit bij de behoefte van individuen en hun organisaties en daarmee een stimulerend effect heeft.
Dit bericht werd geplaatst in flexibilisering, gepersonaliseerd-onderwijs, onderwijsinnovatie en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s