De kwaliteit van het instructie-ontwerp bij MOOCs

instructieEen artikel dat ik in mijn ‘collectie’ van blogs wil bewaren. Een artikel van Anoush Margaryan, Manuela Bianco, en Allison Littlejohn in Computers & Education: Instructional Quality of Massive Open Online Courses (MOOCs).

Zij hebben onderzoek gedaan naar de kwaliteit van het instructie-ontwerp van totaal 76 xMOOCs en cMOOCs. De eerste vijf instructie-principes van Merrill en nog 5 algemeen theoretische instructie-principes (zie hieronder).

Enkele uitkomsten:

  • De meeste MOOCs scoorden hoog op de organisatie en presentatie van onderwijsleermaterialen.
  • Hoewel de meeste MOOCs er qua structuur en ‘uiterlijk’ goed uitzien, is de kwaliteit van het instructie ontwerp laag.
  • Op de 10 instructie-ontwerpregels scoorden de meeste MOOCs laag bijvoorbeeld:
    – De meeste MOOCs zijn niet ‘problem-centered’;
    – In 68 van de 76 MOOCs relateerden de gevraagde leeractiviteiten niet aan de voorkennis van de lerenden;
    – Van de 68 van de 76 MOOCs werd er geen samenwerkingsactiviteiten van de deelnemers verwacht.

Hun pleidooi aan het einde van het artikel is dat ontwerpers van MOOCs nog veel kunnen leren van de toepassing van instructie-ontwerp principes. Studenten komen veelal af op de ‘brand’ van de universiteit dit de MOOC aanbiedt. Maar als het om de kwaliteit van onderwijs (instructieperspectief) komen ze er bekaaid af (tenminste in die 76 MOOCs die zijn geanalyseerd). De schrijvers geven aan dat zij de redenen voor de lage kwaliteit niet hebben onderzocht en dus alleen kunnen gissen: of onwetendheid van de docenten; of wel kunnen toepassen in f2f-onderwijs maar dit niet kunnen vertalen naar een MOOC-design.
Er is nog veel te verbeteren bij het ontwerpen van MOOCs. Jarenlange ervaring op het gebied van instructie-ontwerp kan daarbij worden ingezet. Zie ook het artikel van Peter Sloep in de thema uitgave van Open en Online Onderwijs: didactiek.

Merrill’s instructie-principes (de eerste 5)
1. Problem-centred; 2. Activation; 3. Demonstration; 4. Application; 5. Integration.
Algemene theoretische instructie-principes
6. Collective Knowledge; 7. Collaboration; 8. Differentiation; 9. Authentic Resources; 10. Feedback.

Advertenties

Over Ria Jacobi

Als ervaren onderwijskundig ontwerper, -adviseur en projectmanager houd ik mij bezig met het ontwikkelen en verbeteren van onderwijs. Mijn ambitie is goed doordacht onderwijs te realiseren, dat aansluit bij de behoefte van individuen en hun organisaties en daarmee een stimulerend effect heeft.
Dit bericht werd geplaatst in artikel, mooc en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s