SURF thema uitgave. Online en Open Onderwijs: kansen voor campusonderwijs

imagesCATI6HDNAltijd weer trots. SURF heeft net, in nauwe samenwerking met de special interest group Open Education (waar ik lid van het kernteam ben) een tweede thema-uitgave gepubliceerd. Deze uitgave betreft het thema Online en Open Onderwijs; kansen voor campusonderwijs. De eerste uitgave ging over didactiek.

De editie gaat over wat de impact die open en online onderwijs heeft op het
campusonderwijs. Blended learning is nu al een leervorm die breed wordt ingezet. De
doorontwikkeling van open en online onderwijs voegt daar nog meer mogelijkheden aan toe. Enkele artikelen en intermezzo’s zijn beschreven.

De vier artikelen
1.Marjolein van Trigt beschrijft de belangrijkste uitkomsten van een ‘pressure-cooksessie’ met experts over dit thema, en er zijn 3 pitches uit de pressure-cooksessie opgenomen.

2.Yvonne Rouwhorst en Sanne de Jager (Interstedelijk Studenten Overleg) beschrijven hoe de ‘plofstudent’ weer een ‘scharrelstudent’ kan worden.

3.Twee docenten, Annemarie Zand Scholten (UvA) en Harold van Rijen (UMCU), beschrijven hoe zij MOOC’s hebben ingezet binnen het campusonderwijs.

4.Samen met mijn collega Veronica Bruijns beschrijven we in een vierde artikel onze visie op gepersonaliseerd onderwijs van de toekomst. Gepersonaliseerd onderwijs beschrijven we aan de hand van 4 kenmerken. Gepersonaliseerd onderwijs:

– is persoonlijk: eigen keuzes maken voor je eigen leerroute;
– doe je samen met anderen: in learning communities;
– doe je vanuit nieuwsgierigheid en onderzoekend: opleiden tot creatieve, innovatieve professionals;
– levert effect op: bereiken van gestelde doelen.

Open en Online Onderwijs biedt kansen voor Gepersonaliseerd onderwijs omdat hierdoor de student invloed heeft op en ruimte heeft voor het inrichten van een eigen individuele leerroute. Zo heeft een student keuze in waar te leren en de vorm waarin te leren (open in plaats), wat te leren (open toegankelijk), wanneer te leren (open in tempo en tijd), met wie te leren (open toegankelijk).

Zo komen we tot drie scenario’s: de pro-sumer, de co-creator en de self-learner. Deze scenario’s kennen verschillende gradaties waarin de student invloed heeft op en ruimte heeft voor:
– de inhoud van het leertraject (wat);
– de leerpartners in het leertraject (wie);
– de vorm van het leertraject (wanneer en waar);
– de leeropbrengst (waartoe).

Bij de scenario’s gaat het om typeringen en niet om doelgroepen. Het gaat om de student als vertrekpunt nemen. Een leeromgeving volgens een pro-sumer scenario past het beste bij de onderwijsomgeving die we nu kennen.Wij stellen dat, als we die student als vertrekpunt willen nemen dit meer vraagt dan alleen het uitwerken van het pro-sumer scenario. Daarbij is het van belang dat hij/zij steeds meer zijn/haar leerproces inzichtelijk maakt en verbinding zoekt met mede lerenden, docenten en begeleiders. Open en Online Onderwijs biedt die mogelijkheden voor een gepersonaliseerde leeromgeving.

Advertenties

Over Ria Jacobi

Als ervaren onderwijskundig ontwerper, -adviseur en projectmanager houd ik mij bezig met het ontwikkelen en verbeteren van onderwijs. Mijn ambitie is goed doordacht onderwijs te realiseren, dat aansluit bij de behoefte van individuen en hun organisaties en daarmee een stimulerend effect heeft.
Dit bericht werd geplaatst in mooc, onderwijsinnovatie, Open Online Onderwijs, Rapporten, Trends en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s