We kunnen meer dan we denken

DSCN5465Met regelmaat verzorgd het Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding bij het Domein Onderwijs en Opvoeding van de HvA een lezing. Op 26 oktober jl. was Robert Jan Simons uitgenodigd. Zijn lezing ging over ‘Mindshifts van onderwijzen naar leren’.
Mindsets zijn “samenhangende, meestal impliciete, voor mensen zelf vanzelfsprekende, assumpties, opvattingen en kennisonderdelen, van individuen of groepen, vaak rondom een kernidee, basisassumptie, die het gedrag van deze mensen blijvend bepalen”. Bijvoorbeeld: Sinterklaas bestaat.
Mindshifts zijn veranderingen in de mindset van individuen en groepen. Robert-Jan Simons focussed op de mindshifts over leren. Hij verwees naar Dweck die twee mindsets onderscheidt: een fixed mindset waarbij de erfelijkheid bepaalt wat je wel/niet kunt leren. En een groeimindset waarbij wat je wel/niet kunt leren voor een deel wordt bepaalt door de erfelijkheid maar ook een deel door door bezig te zijn met kennis. Intelligentie of algemene kwaliteiten van mensen is ontwikkelbaar.
Uit onderzoek blijkt dat kinderen met een fixed mindset minder leren dan kinderen met een groeimindset.

Simons geeft zijn voorkeur aan de groeimindset (overigens de meeste bezoekers, van deze lezing, ook). Zijn kernboodschap is: je kunt alles leren. Zie ‘You Can learn Anything van de KhanAcademy’.
Hierachter zitten een paar kernuitgangspunten voor voorspellen van succes:
Denken vanuit succes: Iedereen kan veel meer dan we zelf geloven: succes voor iedereen. Als we denken dat we die halen, dan brengt het ons verder (ik moest meteen denken aan een uitzending van ‘kennis van nu’ waarbij de presentator na 4 maanden training een marathon uitloopt.. had hij niet gedacht van zichzelf).
Formatief toetsen gerelateerd met het geven van positieve feedback (Simons verwijst naar het Finse onderwijs systeem).
Betekenisvol leren: het gaat om hoe we leren ipv wat we leren (reproductief).
Zelf ervaring opdoen: voordoen en leren in een setting waarin je al doende leert.

Simons stelt (en geeft ook voorbeelden (uit onderzoek)) dat we studenten nog vaak benaderen met  ‘denken vanuit beperking en niet-kunnen’; geen feedback maar beoordeling en het reproductie leren. Uit gesprekken met studenten hoort hij dat studenten bijvoorbeeld zeggen: leren is uit-boeken-leren. Hij wil een mindshift van onderwijzen naar leren. Stappen die je kunt zetten voor deze verandering zijn o.a.:

  • Maak transparant wat de mindsets, kernideeën en handelingsperspectieven zijn, ga de dialoog aan hierover.
  • Doe ervaring op met verandering van de mindset door hands-on experiment: geef voorbeeld hoe (het nieuwe/de innovatie) te doen; zorg voor begeleiding van het experiment en geef feedback op het gedane (product en proces).

We kunnen veel meer dan we denken. Dat is ook natuurlijk ook een mindset. Ik wil het experiment hierover wel aan.

Om verder te lezen:
Mindshifts:1. Geïntegreerd leren; 2. Geleid leren; 3. Zelfgestuurd leren

Dweck: a study on praise and mindsets

Advertenties

Over Ria Jacobi

Als ervaren onderwijskundig ontwerper, -adviseur en projectmanager houd ik mij bezig met het ontwikkelen en verbeteren van onderwijs. Mijn ambitie is goed doordacht onderwijs te realiseren, dat aansluit bij de behoefte van individuen en hun organisaties en daarmee een stimulerend effect heeft.
Dit bericht werd geplaatst in conferentie, seminar en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s