Leren is een persoonlijk reis

reisVorige week kwam ik een oud-collega tegen. Zij is moeder van een 10 jarige zoon (ik noem hem in deze blog ‘Willem’). Het is altijd leuk haar weer te spreken. Van dat gesprek bleef 1 verhaal bij mij ‘hangen’. Haar zoon had eens het volgende tegen haar verzucht. Er zijn twee periode’s in het leven leuk: voor je zesde en als je met pensioen gaat. Want dan kun je kiezen wat je wilt doen en wat je leuk vindt. Daartussen zijn er alleen maar grenzen en wordt alleen maar gezegd wat je moet doen/wat belangrijk voor je is.

Aan die uitspraak moest ik afgelopen week weer denken tijdens de Summit Excellentie (host HvA). Het manifest dat is uitgegeven gaat over de persoonlijke reis van het leren, talentontwikkeling, uitdagende leeromgeving voor excellente studenten in excellentieprogramma’s

‘’Moedig studenten aan hun persoonlijke ‘drive’ te vinden en help hen om hun passie te ontdekken en er richting aan te geven. Geef hierbij ruimte aan nieuwsgierigheid en ambitie, maar ook aan het toeval waardoor nieuwe onverwachte inzichten kunnen ontstaan. Bied studenten een community waarin zij met elkaar kunnen samenwerken en waarin zij elkaar kunnen inspireren.’’(blz 14)

Precies dus wat Willem wil tussen 6 en 65 jaar: eigen keuzes maken, eigen talent ontwikkelen: die persoonlijk reis. Maar ook in verbinding met anderen. Persoonlijk leren is namelijk niet ‘alleen’ leren.

Maar wat als Willem nu net buiten dat excellentieprogramma valt, want die richt zich toch voornamelijk op excellente studenten? Hoe kunnen we die drive vanuit dat excellentieprogramma’s, en de vrijheid die studenten daar krijgen, vormgeven in reguliere programma’s (voor alle ‘Willem’s)?

Ik haal een paar voorbeelden uit een andere bijeenkomst waar ik ook vorige week ben geweest: united4education. Tijdens deze bijeenkomst kwamen wat mij betreft al prachtige ‘pareltjes’ naar voren waarin het gedachtegoed van het manifest van summit-excellentie concreet (en eigenlijk ook van Willem) wordt vormgegeven. En ik combineer die met voorbeelden die ik al eens eerder was tegengekomen:

In het reguliere onderwijs zelf:
– Co-creatie platform: Knowmads; specifiek in onderwijs: knowmadsprojecten of Knowmadic Learning Lab als minor in de HvA;
– Learning community waar het ontwikkelen van persoonlijke talenten centraal staat: the Dutch innovation school
– Leren, onderzoeken, ontwerpen in communities: The Learning Lab
– Chaordisch onderwijs (Rapport 2012 Wetenschappelijke Technische Raad, hst 6/ presentatie): er is geen vaststaand leertraject/onderwijsprogramma. Er is wel een kader/structuur, door de docent aangegeven, waarbinnen de student zelf z’n leertraject kan bepalen (chaos); een combinatie van orde en chaos.
– Democratisch onderwijs waarbij de lerende samen met de docent het onderwijs inricht. Een voorbeeld in het BO is Iederwijs.
Ixperium: samenwerkingsverband van scholen, HAN, experts mbt leren met ICT. Kern: bedenken, onderzoeken en professionaliseren.

Voorbeelden van nieuwe vormen van onderwijs. Elementen misschien om te integreren in of juiste te combineren met het regulier onderwijs:
– Begeleiding bij het volgen van MOOCs: Anybody Newton Academy
– Nieuwe vormen van organiseren van onderwijs: Minerva te San Francisco: geen f2f onderwijs maar geheel online onderwijs met de beste docenten uit de gehele wereld.
– Nieuwe vormen van flexibel en online leren: All You Can Learn
– Extra onderwijs of herhaling van vakken via al die MOOCsplatforms zoals Coursera, Edx, Iversity, Futurelearn, …

Summitexcellentie of united4education en zo heb je nog wel meer initiatieven, wat mij betreft gaat dit allemaal over ruimte creëren in het onderwijs voor talentontwikkeling en leren vanuit je eigen motivatie (en dus niet het programma geheel vastleggen). Het gaat dus ook over opnieuw vormgeven van onderwijs (met inzet van ICT), flexibiliteit, diversiteit erkennen (instroom, belangstelling, talent etc). En misschien ook: niet denken vanuit doelgroepen maar vanuit eigen talent en motivatie en ook misschien denken vanuit unbundling ipv alles zelf ‘in huis’ hebben/kunnen/doen.

@Willem: ik hoop dat als je 17 bent de parels en initiatieven uitgegroeid en/of geïntegreerd zijn in het (reguliere) onderwijs. En dat het onderwijs wat opener is geworden waardoor een nog sterkere verbinding ontstaat met ontwikkelingen in de samenleving. Want hoe ondersteunen we talent die zelf in staat is zichzelf van informatie (via online communities, online cursussen etc ) te voorzien?
Bijvoorbeeld de getalenteerde Puck: zij zoekt het ook op internet waar van alles te vinden en te volgen is en creëert haar eigen weg (een ongebaand pad). Wellicht een uitweg voor nu. Ik hoop dat we ons onderwijs zo kunnen vormgeven dat we alle talenten (welk nivo dan ook) een platform kunnen bieden om ze goed te begeleiden op hun persoonlijke reis en hen te verbinden met degenen die ze op die reis nodig hebben.

Advertenties

Over Ria Jacobi

Als ervaren onderwijskundig ontwerper, -adviseur en projectmanager houd ik mij bezig met het ontwikkelen en verbeteren van onderwijs. Mijn ambitie is goed doordacht onderwijs te realiseren, dat aansluit bij de behoefte van individuen en hun organisaties en daarmee een stimulerend effect heeft.
Dit bericht werd geplaatst in conferentie, diversiteit, Levenlang Leren, mooc, onderwijsinnovatie, Open Online Onderwijs, seminar en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s