Beter Kijken

brilIk krijg altijd een glimlach als ik Hans Aarsman weer eens ‘ontmoet’. Weliswaar op TV of als keynote in 2011 op een SURF Onderwijsdag of een theateravond in Paradiso. Zijn motto: meer zien = beter kijken. En kijk zonder verwachting , dan zie je van alles: vooral dingen die je anders niet ziet. En er vált veel te ontdekken!

Soms denk ik wel eens dat we ten aanzien van Open en Online Onderwijs veel meer de mogelijkheden kunnen ontdekken voor het reguliere onderwijs. De ontwikkelingen rondom Open Onderwijs zijn al enkele jaren gaande maar richten zich toch vooral op MOOCs. Begrijpelijk want MOOCs genereren (bestuurlijke) aandacht en belangstelling. Laatst kwam een collega langs die een HvA-MOOC wil ontwikkelen en stelde de vraag: ‘Ben ik de eerste?’ En als MOOCs worden ontwikkeld, vraagt het een behoorlijke organisatie (platforms, teamwork) en investering (bijv. voor goed AV-voorzieningen). De meeste MOOCs worden om het reguliere onderwijs heen ontwikkeld en niet an sich in het reguliere onderwijs ingezet.

Naast de vraag ‘Waarom zou je een MOOC willen ontwikkelen?’ doemt de vraag op: kunnen we het ‘dichterbij’ zoeken om onderwijsinnovatie te bewerkstelligen? Zijn er kansen van Open en Online Onderwijs voor het reguliere (campus)onderwijs? Die vraag stond centraal op een bijeenkomst georganiseerd door SURF en de SIG Open Education afgelopen 26 september (*). Met een aantal collega’s vanuit diverse HO-instellingen en vertegenwoordigers van ISO en LSVB zochten we antwoorden, voorbeelden (en ook bijbehorende vraagstukken). Een paar:

– Hergebruik van reeds ontwikkelde instructiefilmpjes voor feedback bij digitaal toetsen.
– Activerende leren met Flipping the Classroom .
– Bij die instructiefilmpjes, of bij webcolleges of ander materiaal zoals PDF’s kun je als docent opdrachten toevoegen, anotaties (laten) maken of discussiefora koppelen. Hierdoor heb je veel inzicht in wat studenten bestuderen en waar ze vragen hebben. Daar kun je gebruik van maken als docent.
– Studenten die hun eigen blogs schrijven bij een vak. Zij maken open content maken waar weer reacties (docenten, mede-studenten, externen, onbekenden) op komen.
– Studenten onderzoek laten doen (dus reguliere onderzoeksopdrachten uitzetten) gedurende de uitvoering van een MOOC.
MOOC as a BOOK principe: materialen vanuit een MOOC inzetten (hergebruiken) in het reguliere onderwijs.
– Stimuleer digitalisering van eigen ontwikkelde onderwijsleermaterialen en zet deze materialen eerst open binnen je instelling. Zorg dat het zoek en vindbaar is. Een volgende stap is het open zetten voor iedereen.
– Maar ook als schakel-/doorstroom-/bijspijker open online cursussen: met eigen ontwikkelde onderwijsmaterialen of reeds ontwikkelde video’s van allerlei sites (Khan, MOOCs op EDx etc…)

Mijn conclusie was aan het einde van de middag dat we (a) direct aan de slag kunnen met Open Onderwijs en (b) steeds voorbeelden aanreikten die gaan over het leren versterken van studenten. Je zet niet voor niets ICT , of specifieker Open Onderwijs(leermaterialen), in. Steeds hebben we de student voor ogen: hoe richten we een leeromgeving in waarin de student effectief-efficiënt-toegankelijk-flexibel-samenwerkend kunnen leren.

Terugkomend op Hans Aarsman. We hoeven het dus niet ver te zoeken (zoals het ontwikkelen van MOOCs) om Open Onderwijs op te pakken in het reguliere onderwijs. Of nog beter: het leren versterken van studenten door de inzet van open onderwijsleermaterialen. Er is al veel content op het internet beschikbaar, en er komt steeds meer gezien de ontwikkelingen van Flipping the classroom/webcolleges etc ect.. Meer zien van de mogelijkheden =  beter kijken = veel ontdekken = meer (laten)(her)gebruiken.

(*) n.b. Eind november volgt de publicatie op SURFspace over Open en Online Onderwijs als kans voor het Reguliere Onderwijs. Het is het tweede thema van een serie van drie. Eerste thema was Open en Online Onderwijs en didactiek’.

 

Advertenties

Over Ria Jacobi

Als ervaren onderwijskundig ontwerper, -adviseur en projectmanager houd ik mij bezig met het ontwikkelen en verbeteren van onderwijs. Mijn ambitie is goed doordacht onderwijs te realiseren, dat aansluit bij de behoefte van individuen en hun organisaties en daarmee een stimulerend effect heeft.
Dit bericht werd geplaatst in mooc, onderwijsinnovatie, Open Online Onderwijs en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s