Toekomstenbeelden onderwijs

toekomstHoe verandert de inzet van technologie ons onderwijs?  Hoe ziet ons onderwijs eruit over 25 jaar?  Zitten we op een kantelpunt? Discussies zijn volop georganiseerd afgelopen maanden. Zo organiseerde de Verenigde Hogescholen afgelopen voorjaar een denktank-meerdaagse: HBO2025. Zo verschenen diverse rapporten, zoals het WRRrapport over ‘naar een lerende economie’, over de richting waarop onze economie, maatschappij, en onderwijs zich ontwikkelt. En zo heeft Stanford haar collega’s en studenten in ‘een tijdmachine’ gezet om ‘het onderwijs 2100’ te schetsen. Het toekomstig onderwijs is beschreven en in filmpjes uitgewerkt. Leuk om te bekijken!

1. Purpose learning.
Hierbij gaat het om de vraag ‘Waarom leer je?’ ipv om de vraag ‘Wat leer je?’.

2. Open Loop
De instelling is voor de student niet meer een tijdelijk onderdeel van het leven (time in life), maar een continue onderdel van het leven (Life time) . Werken en leren zijn geïntegreerd.

3. Paces Education
Hierbij is de focus op onderwijs dat rekening houdt met de diversiteit in de klas. Dit betekent dus: differentieren. Onderwijs niet meer inrichten voor groepen maar voor individuen. Dus het personaliseren van leren. Dit kan gaan om de inhoud, de leerroute, het starttijd en de plaats van leren.

4. Axis Flip
Van Gebouwen naar Bouwstenen. Leren vindt niet meer plaats in gebouwen maar in communities (teaching hubs: georganiseerd rondom competenties ipv disciplines). Oude leerpaden en manier van onderwijs programeren voldoen niet meer. De focus is op herontwerp, heruitvinden en remixen van onderwijs. Het gaat niet om wat je weet maar hoe je het inzet/toepast.

Terugkerende concepten in die filmpjes, gesprekken, rapporten zijn, volgens mij: flexibiliteit van en in onderwijs, hybride leren, het personaliseren van leren, betekenisvol leren, open leren&onderwijs, community leren.
Achterliggende vraag is steeds: waarom richten we ons onderwijs in zoals we dat nu doen? Kan dat nog in deze tijd (met de mogelijkheden die technologie ons geeft)? Is het onderwijs toekomstbestendig?

Advertenties

Over Ria Jacobi

Als ervaren onderwijskundig ontwerper, -adviseur en projectmanager houd ik mij bezig met het ontwikkelen en verbeteren van onderwijs. Mijn ambitie is goed doordacht onderwijs te realiseren, dat aansluit bij de behoefte van individuen en hun organisaties en daarmee een stimulerend effect heeft.
Dit bericht werd geplaatst in Levenlang Leren, onderwijsinnovatie, Trends en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s