moocs & 21ste eeuw ogen

21ste eeuwAfgelopen woensdag 25 juni mocht ik een bijeenkomst bijwonen over MOOCs, georganiseerd door de UvA. Na een succesvolle lancering van de eerste MOOC in het HO (Communicatiewetenschappen / Rutger de Graaf en Arie den Boon) is de UvA druk bezig met het ontwikkelen van de volgende MOOCs. De bijeenkomst was belegd vanwege het bezoek van Daphne Koller (Coursera) aan Nederland. Dus o.a. ook de UvA aangezien zij hun MOOCs op Coursera zetten. Een samenvatting is op Scienceguide te vinden.

Wat mij opviel in het verhaal van Koller is dat zij nu ook bezig zijn MOOCs te lanceren die flexibeler kunnen worden in gezet: On-Demand Learning. Wellicht wel met een vast periode van ‘open’ zetten maar dan direct alle content in 1 keer. Je kunt dus die onderdelen eruit halen die je graag wilt doornemen. Naast deze nog paar ontwikkelingen uit de presentatie van Koller: waar MOOC-docenten/-ontwikkelaars mee bezig zijn :

  • de kwaliteit van de content verbetert: doordat de lerenden erop reageren, bijdrages leveren, content toevoegen. Dit verhoogt weer de waarde van de HO-instelling;
  • de ontwikkeling van tools die automatische feedback genereren (dit is wat lerenden graag willen) ;
  • de ontwikkeling van real-labs voor online modules;
  • de stimulering van automatisch becijfering (autograded assignments). Dit is wel bij MC’s of vragen met eenduidige antwoorden (Wie ontwikkelde de relativiteitstheorie?);
  • de ontwikkeling van peer-grading: werkt stimulerend (wellicht dat de peers meer leren dan de ontvangers: je denkt na over de criteria/normen waarmee je feedback geeft);
  • door de MOOC koppel je studenten vanuit vele culturen; zij kunnen veel van elkaar leren;
  • universiteiten zijn zichtbaar geworden voor vele studenten en trekken nieuwe studenten aan en ook: door MOOCs te ontwikkelen en geven verbeterd het onderwijs; bijv. het heeft effect op het reguliere onderwijs (n.b. Rutger de Graaf gaf dit ook aan bijv het inzetten van zijn opgenomen instructiefilmpjes als flipping the classroom) of het inzetten van online feedbacktools door het gebruik van big data;
  • er ontwikkelen zich communities rondom de MOOCs; en deze blijven zelfs na afronding van de MOOC soms bestaan.

Wat mij trof waren de persoonlijke verhalen: dat mensen door het volgen van een MOOC (of MOOCs) de mogelijkheid kregen zich te ontwikkelen en daardoor hun leven geheel te veranderen; ze kregen toegang tot kennis waar ze anders geen toegang toe hadden en kwamen met peers in contact die hen hielpen.

Ik beschrijf deze UvA-bijeenkomst omdat in de afgelopen zaterdageditie (Economiebijlage) van de NRC Ben Tiggelaar zijn column schreef over MOOCs: ‘Iedereen een Harvard-diploma. De aanleiding was, toevallig of niet juist deze week, een gesprek met Rutger de Graaf en Arie den Boon. Zij lieten zien wat er zoal op dat gebied te ‘halen’ is en wat de lessons-learned zijn. Tiggelaar maakte kanttekeningen. Zoals:

  • Het verdienmodel
    MOOCs zijn gratis: gaan adverteerder de data en de aandacht betalen die MOOCs  genereren?
  • Competitie
    Ontstaat er concurrentie tussen docenten (zie ratemyprofessors)
  • Didactiek/Onderwijskundig
    Kijken is nog geen leren. Hoeveel kennis vindt zijn weg naar toepassing?
  • Te veel hoger opgeleiden
    Iedereen een Harvard-diploma? Verdringen werkzoekende academici straks laag betaalde banen?
  • Emancipatie
    MOOCs geven toegang tot onderwijs. Maar je ziet dat het wel bepaalde doelgroepen zijn die de MOOCs volgen.

Natuurlijk moet je de ontwikkelingen rondom MOOCs kritisch bekijken. Maar het is een ontwikkeling die gaande is, en niet te stoppen. Wat mij opvalt is dat we vaak met 20ste eeuw ogen naar 21ste eeuw ontwikkelingen kijken. En onze eerste neiging is om de negatieve kant te benadrukken i.p.v. de mogelijkheden te bespreken. Een soort ouderwetse reflex. Bijvoorbeeld het onderwijskundige argument: kijken is geen leren. Maar MOOCs volgen is niet alleen maar ‘kijken’. Er vormen zich ook communities rondom/n.a.v. MOOCs (zie opmerking Koller). MOOCs kunnen een aanleiding zijn in regulier onderwijs om leerstof te bespreken in kleine werkcolleges (UNI leiden noemt dit een MOOC as a BOOK). MOOCs zijn experimenten waardoor allerlei nieuwe vormen van feedback, toetsing, begeleiding ontstaan. Vormen waarvan we denken dat deze alleen f2f kunnen, worden zelfs gedigitaliseerd. MOOCs staan in een grotere beweging namelijk die van Open en Online Onderwijs. Een beweging die bijv. delen, co-creatie, netwerkleren, levenlang leren, leren&werken, nieuwe didactiek in onderwijs benadrukt.

De wereld verandert door technologie. Of we het willen of niet. En dus ook de onderwijswereld. Hoeveel discussies zijn hierover al niet gaande (zie bijv. HBO2025): iedereen zoekt naar hoe die toekomst er uit zal zien. Volgens mij staan we nog maar in het begin van deze transformatie. We zijn er zelf bij. En door de keuzes die we maken, kunnen we die toekomst zelf maken.

En de generatie die deze transformatie zeker zal beïnvloeden zijn de komende instromers van ons onderwijs. Wat voor ervaring en ideeën en discussie nemen zij mee. Zie bijvoorbeeld Nizar el Azouri mee!! Lees dit artikel…..

Advertenties

Over Ria Jacobi

Als ervaren onderwijskundig ontwerper, -adviseur en projectmanager houd ik mij bezig met het ontwikkelen en verbeteren van onderwijs. Mijn ambitie is goed doordacht onderwijs te realiseren, dat aansluit bij de behoefte van individuen en hun organisaties en daarmee een stimulerend effect heeft.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Een reactie op moocs & 21ste eeuw ogen

  1. hanswisbrun zegt:

    Dag Ria,

    Aardig om zo, via jouw blog, op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen rond MOOC’s!

    Wel even een opmerking/correctie; vermoedelijk moet het (eenduidige?) antwoord op de vraag: ‘Wie ontdekte de relativiteitstheorie’ Einstein zijn. Maar dat ontkent een wezenskenmerk van de (bèta)wetenschappen: dat alle theorie op alle vorige voortbouwt! Zo waren ‘Einsteins’ formules van de speciale relativiteitstheorie al bekend. De Nederlandse natuurkundige Lorentz gebruikte deze al. Einstein voegde daar vooral zijn interpretatie daarvan aan toe. Zie bijvoorbeeld: http://nl.wikipedia.org/wiki/Hendrik_Lorentz

    Dit milde protest moet ik wel toevoegen, omdat ik zelf mijn bul haalde aan het Instituut Lorentz 😉

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s