De student aan het woord over de kwaliteit van onderwijs

speechEn nu even de student aan het woord.

Waar ik in mijn dagelijkse werk mee bezig ben, is het zorgdragen voor de kwaliteit van onderwijs. Dit doe ik niet alleen, dit doen vele collega’s met mij: ieder vanuit een bepaald perspectief.  Met z’n allen zetten we ons als instelling in om te garanderen dat die student een waardevol diploma haalt.
En die student uit zich over die kwaliteit van het hoger onderwijs. Dit is te lezen in twee rapportages die dit jaar zijn uitgebracht. Die stem van de student is voor mij belangrijk: zij zijn tenslotte de klant.

A. De net (23 juni 2014) uitgekomen rapportage gaat over de herdefiniëring van het begrip studiesucces: ‘Studiesucces: een nieuwe definitie’.

In deze notitie geven de studenten (ISO/LSVB/LKvV) aan dat het accent teveel ligt op de rendementsmaatregelen in het hoger onderwijs en niet op de kwaliteit van onderwijs. De druk wordt steeds groter om zo snel mogelijk af te studeren.  Wat betreft de studenten staat in de nieuwe definitie van studiesucces persoonlijke ontwikkeling van de student en de betrokkenheid bij de studie centraal.  Ze geven suggesties aan hoe dit o.a. kan:

  • communityvorming: zorgdragen voor sociale integratie c.q. betrokkenheid student-opleiding;
  • zorgdragen voor een betere overgang (schakel- of bijspijkerpogramma’s o.a. in de vorm van online cursussen zoals MOOCs);
  • begeleiding: bijv. bij de overgang van VO naar HO; bij de studieplanning als je extra-curriculaire vakken wilt volgen; planning bij internationale studieactiviteiten etc.;
  • onderwijskwaliteit: studenten willen uitdaging; maatregelen die effectief studiegedrag bevorderen; activerende onderwijsvormen; inspirerende docenten; meer invloed op het programma; meer flexibiliteit.

De studenten stellen dat generieke maatregelen vaak focussen op die rendementen i.p.v. de kwaliteit.  Met opteert voor persoonsgebonden maatregelen en dat is dus ‘maatwerk’.

B. En een rapportage die in maart 2014 is uitgekomen:
Het nieuwe leren is flexstuderen

Ook al gaat dit rapport met name over het deeltijd onderwijs (als reactie op de rapportage van Rinnooy Kan). Het geeft wat mij betreft welke accenten studenten leggen. Hoofdaccent is: het moet flexibeler en zich meer richten op de wensen van de student. Uit de conclusies een aantal aanbevelingen:

  • de introductie van de flexstudent, waardoor de student weer baas over zijn eigen studietempo wordt;
  • meer integratie van digitaal onderwijs, waardoor er bijvoorbeeld meerdere instapmomenten voor vakken mogelijk zijn en studenten dus meer op hun eigen tempo onderwijs kunnen volgen;
  • erkenning van EVC’s, waardoor onderwijs aansluit bij de kennis en kunde die deeltijdstudenten al hebben opgedaan en een programma op maat mogelijk is;
  • als overheid: maak een duidelijke keuze voor deeltijdonderwijs;
  • pak de kansen die de Ad biedt voor deeltijdonderwijs, een kortere opleiding sluit goed aan bij de behoefte van werkenden.

Kwaliteit van deeltijdonderwijs gaat uit van keuze, tempo, instapwensen, voorkennis van de student, combineren leren&werken. Kortom: het nieuwe leren is flexstuderen.

n.b. Vraag: geldt dat ‘nieuwe leren is flexstuderen’ ook voor voltijdonderwijs? Zie:

kwaliteit

Advertenties

Over Ria Jacobi

Als ervaren onderwijskundig ontwerper, -adviseur en projectmanager houd ik mij bezig met het ontwikkelen en verbeteren van onderwijs. Mijn ambitie is goed doordacht onderwijs te realiseren, dat aansluit bij de behoefte van individuen en hun organisaties en daarmee een stimulerend effect heeft.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s