NVAO en online HO: een verkenningsrapportage

verkennenKwaliteit van Online Onderwijs: hoe versterk je dat en hoe beoordeel je dat? De NVAO heeft in haar notitie MOOCs en online HO  de mogelijkheden van blended learning (inclusief MOOCs, online onderwijs). Daarbij formuleren zij over hun positie, ten aanzien van online onderwijs in HO,  drie uitgangspunten:

  • de beoordelingskaders van de NVAO, waarin online onderwijs niet expliciet wordt genoemd, kunnen – dankzij hun open karakter – input inzake online onderwijs heel wel accommoderen;
  • de NVAO acht het cruciaal en ziet erop toe dat expertise op het gebied van online onderwijs aanwezig is in beoordelingspanels;
  • de NVAO rekent het zich tot taak, expertise op het gebied van online onderwijs in huis te hebben, deze bij te houden en te delen.

In de notitie wordt een beschrijving gegeven van de huidige stand van zaken en doet een poging de betekenis van de komende ontwikkeling te beschrijven. De notitie beschrijft vijf scenario’s waarin een universiteit of hogeschool in Nederland of Vlaanderen:

  • een weg zoekt in het erkennen van online onderwijs – een MOOC of anderszins – dat studenten elders gevolgd hebben;
  • kwaliteitseisen stelt aan online onderwijs uit het aanbod van een andere instelling dat zij als (deel van een) onderwijseenheid inbrengt in een eigen bachelor of master;
  • kwaliteitseisen stelt aan online en blended onderwijs dat zij zelf ontwikkelt.

De volgende vijf scenario’s beschreven op wat dit betekent voor de interne en externe kwaliteitszorg.

  1. Het aanvragen van een vrijstelling door een student voor het gevolgd hebben van online onderwijs bij een andere instelling dan waar de student ingeschreven staat (bijv. een EVC-verzoek).
  2. Een HO-instelling hergebruikt online onderwijs van een andere instelling in het eigen portfolio.
  3. Een HO-instelling ontwikkelt online onderwijs en gebruikt dit in één of meerdere Ba-/Ma-programma’s
  4. Een HO-instelling ontwikkelt een volledige online onderwijs (Ba/ Ma)  en biedt dit aan.
  5. Een HO-instelling ontwikkelt een online onderwijseenheid en biedt deze aan externe partijen aan.

De NVAO geeft aan niet in de toekomst te kunnen kijken. Maar over twee punten durven ze zich wel te uiten.

  • Aandacht voor online en blended onderwijs op instellingsniveau
    De NVAO geeft aan dat als online c.q. blended onderwijs op instellingsniveau een rol speelt de de instellingstoets kwaliteitszorg daar recht aan dient te doen.
  • MOOCs accrediteren?
    De NVAO verwacht dat MOOCs niet op afzienbare termijn object van accreditatie wordt. Mochten er ontwikkelingen zijn dat wil zij daar graag een rol in spelen bij bijv. het verzamelen en disseminren van good practices.

Naast bovenstaande uitgangspunten neemt de NVAO nog een paar standpunten in zoals:

  • De NVAO richt aan aandacht voor online en blended onderwijs op opleidingsniveau maar waar en wanneer nodig wordt het instellingsviveau erbij betrokken.
  • Waar en wanneer nodig en mogelijk wil de NVAO de wet- en regelgeving ter discussie stellen wanneer deze implicaties hebben voor wat kan en mag op het gebied van online hoger onderwijs.

Een mooie eerste verkenning. Ik zie de kans hierbij dat er tijdens accreditaties gedegen naar ontwikkelingen, kwaliteit van online en blended learning wordt gevraagd. Het is ook een stimulans om op instellingsniveau dit onderwerp (nu eens) beleidsmatig op te pakken (omdat er door externen straks naar wordt gevraagd). Aan de andere kant: ik hoop dat er ook vaart achter wordt gezet en het niet alleen bij een verkenning blijft. Enkele ontwikkelingen bij online en blended learning zijn allang gaande, dus het is niet een kwestie van ‘verwachting’ maar van ‘realiteit’.

Advertenties

Over Ria Jacobi

Als ervaren onderwijskundig ontwerper, -adviseur en projectmanager houd ik mij bezig met het ontwikkelen en verbeteren van onderwijs. Mijn ambitie is goed doordacht onderwijs te realiseren, dat aansluit bij de behoefte van individuen en hun organisaties en daarmee een stimulerend effect heeft.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

3 reacties op NVAO en online HO: een verkenningsrapportage

  1. Pingback: Erkenning van non-formeel leren in een MOOC | Open Education

  2. Ha Ria,
    Goed blog, dank je. Het is een interessante verkenning over accreditatie van MOOCs. Daar waar het gaat over accreditatie van bestaand online en blended onderwijs, lijkt de NVAO achter de troepen aan te lopen. Eens met jouw analyse: hier is allang sprake van realiteit en niet meer van verwachting.
    Groeten,
    Renée

  3. Pingback: MOOCs en online HO. Een verkenning van de NVAO | MOOC Zuyd Innoveert

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s