Is hoger onderwijs future proof?

toekomstIn de voorbereiding op een bijeenkomst die ik heb binnen de HvA over ‘Future Proof HvA-Onderwijs’ stuitte ik op een essay van Prof. Dr. Van Damme. Het is een essay speciaal geschreven voor de opmaat naar het nieuwe strategisch plan 2025 van de Verenigde Hogescholen. Of zoals ze dat schrijven op hun website HBO2025:

’Hogescholen spelen in op die maatschappelijke veranderingen. Hoe zij dat doen, staat centraal in het strategieproject #hbo2025 over de toekomst van het hoger beroepsonderwijs. Eindresultaat is een nieuwe strategische agenda voor het hbo.’’

Titel van het essay is: Hoger Onderwijs: een systeem met wankele grondvesten.

Voor van Damme zijn drie punten essentieel voor de hervormingsagenda van het HO:

  1. Andere inhouden (micro)
    Vragen die het HO zichzelf zou moet stellen:
    – Leiden we genoeg mensen op voor hooggeschoolde beroepen van de toekomst?
    – Leiden we studenten op die kunnen omgaan met grote onvoorspelbaarheid en onzekerheid?
    – Definiëren we eindcompetenties en curricula niet in functie van achterhaalde modellen?
  2. Andere onderwijsvormen (meso)
    – ICT zal de spelregels van het HO gaan veranderen.
    – Inzet van technologie zal participatievormen veranderen (bijv deeltijdtrajecten).
    – De constatering is te maken dat wettelijke hindernissen innovatie in de weg staan.
    – Meer flexibiliteit. Is de opdeling voltijd en deeltijd niet achterhaald?
    – Het HO moet haar publieke rol steviger oppakken: vanwege de weinige flexibiliteit en geen mogelijkheid tot leven lang leren moeten werkenden die willen leren wel marktgericht onderwijs volgen.
  3. Andere structuren (macro)
    – Flexibele vormen van onderwijs zullen een zekere mate van de-institutionalisering bewerkstelligen (denk aan de nieuwe samenwerkingsverbanden die via communicatietechnologie mogelijk zijn of het steeds groter wordende aanbod van online onderwijsvormen)
    – Wellicht de discussie voeren over de-institutionaliseren: terug naar het realiseren van de kerntaken van onderzoek, onderwijs, innovatie en kennisontwikkeling in een instelling. En veel meer autonomie voor de uitvoerders van kernprocessen.

Het essay past heel goed in onze lopende discussie. Wij zitten op de denklijn ‘Naar Gepersonaliseerd Opleiden’. Het lastige is bij ‘meer flexibiliteit-uitgaan van pluriformiteit c.q. diversiteit- van instroomeis is leidend naar eindkwalificatie is leidend-levenlangleren-de fundamentele verandering in HO-etc’: hoe ziet het er dan concreet uit? Hoe creëer je flexibiliteit in een vierjarig bekostigd onderwijsprogramma?…..

Ik zal nog over onze ideeën uit de discussie berichten.

Advertenties

Over Ria Jacobi

Als ervaren onderwijskundig ontwerper, -adviseur en projectmanager houd ik mij bezig met het ontwikkelen en verbeteren van onderwijs. Mijn ambitie is goed doordacht onderwijs te realiseren, dat aansluit bij de behoefte van individuen en hun organisaties en daarmee een stimulerend effect heeft.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s