Tips bij het indelen, ontwerpen, en evalueren van MOOCs: ervaringen van Conole

tipZo tijdens mijn vrije dagen ben ik wat aan het bijlezen van blogs e.a. artikelen over Open Education, Blended Learning etc… Wat ik voor mezelf wil ‘vasthouden’ zijn de tips die ik las op de blog e4innovation.com van Gráinne Conole.

 

Een eerste blog gaat over : a new classification for MOOCs
Een vervolgblog daarop: a 12 dimensional classification scheme for MOOCs
En een derde blog over: Tips for designing MOOCs

BLOG 1 en 2
In de eerste twee blogs spraken me aan vanwege haar nieuwe indeling van MOOCs. De indeling xMOOCs of cMOOCs vindt ze te simpel.  Haar indeling is gemaakt op basis van twaalf belangrijke kenmerken. In haar visie geeft dit meer aan wat voor type MOOC het is. Maar kan tevens dienen als checklijst bij het ontwerpen of het evalueren van een MOOC.

  • de mate van openheid
  • de omvang van de participatie
  • de mate waarin multimedia wordt gebruikt
  • de mate waarin communicatie plaatsvindt
  • de mate waarin samenwerking deel uit maakt van de cursus
  • de mate waarin een cursus student- danwel docent-gecentreerd en gestructureerd is
  • het niveau van kwaliteitszorg
  • de mate waarin reflectie wordt aangemoedigd
  • de manier van beoordelen
  • de mate van formaliteit
  • autonomie
  • diversiteit

De hoofdpunten uit de conclusie. De drivers voor hoger onderwijs zijn volgens haar:
1. HO-instellingen breiden hun portolio uit. Nieuwe vormen van onderwijs worden opgezte gebruik makend van technologie.
2. De vraag naar hoger onderwijs groeit: hoger aantal studenten die HO-modules wil volgen en meer diversiteit in de populatie studenten
3. Er is behoefte aan het ontwikkelen van vaardigheden mbt het effectiever zoeken. Vinden, en op waarde schatten van informatie: het ontwikkelen van ‘ 21st Century digital literacy skills’.
4. Het gaat niet om de MOOC zelf maar waar ze voor staan: er is behoefte aan ‘anders denken over HO’ en nieuwe business modellen.

BLOG 3
De derde blog gaat op de ontwerpkant en didactische werkvormen. Handig voor de MOOC ontwikkeling. Maar volgens mij ook handig voor alle type van onderwijs met inzet van technologie. Bijvoorbeeld tips over: structuur, begeleider, instructie, inzet multimedia, bijhouden leerproces etc.. De tips zijn gebaseerd op een evaluatieronde van 2 uitgevoerde MOOCs.

n.b. Wilfred Rubens had ook al over haar blog geblogd: een classificatie voor MOOCs

Advertenties

Over Ria Jacobi

Als ervaren onderwijskundig ontwerper, -adviseur en projectmanager houd ik mij bezig met het ontwikkelen en verbeteren van onderwijs. Mijn ambitie is goed doordacht onderwijs te realiseren, dat aansluit bij de behoefte van individuen en hun organisaties en daarmee een stimulerend effect heeft.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s