Wiebe Draijer op jaarcongres VH: onderzoekende houding

????????Er is veel te schrijven over de interesaante sessies van afgelopen donderdag 17 april tijdens het jaarcongres van de Verenigde Hogescholen. Ik wilde het volgende voor mijzelf in ieder geval onthouden. De keynote van Wiebe Draijer (nu nog voorzitter van de Sociaal-Economische Raad).

Kern van zijn boodschap (beluister het audio fragment bijv. vanaf min 17.00)

  1. De beroepen waar we voor opleiden zijn aan fundamentele verandering onderhevig
  2. Arbeidsmarkt wordt gevraagd (nog meer dan voorheen) zich te richten op waar kansen liggen. De dynamiek neemt alleen maar toe.
    Dit vraagt o.a. ook iets van opleidingen: doorlopende leergangen; dat mensen lerende houding verwerven ipv opleiding volgen en aan het werk gaan; dit vraagt een andere houding en gedrag
  3. Dit vraagt de vereiste om langer te werken en ook de vaardigheid om langer te werken. Je kunt niet meer voor 1 type functie opgeleid worden/zijn en dat je leven lang. Wat doe je met je laatste fase van je professionele leven? Je bent beschikbaar voor de arbeidsmarkt maar kunt niet meer alles. Dat betekent nadenken over het teruggeven van je opgedane kennis en vaardigheden aan de jeugd: nog meer dan ‘vroeger’ (een lerende teruggevende fase). Als HO kun je dit oppakken

Wiebe Draijer noemt de onderzoekende houding dan ook erg belangrijk. Daarbij vier dimensies waar je die onderzoekende houding steeds terug zou mogen zien.

  • Student: hoe leren we de student een houding aan om te leren; want je leert niet meer voor een vak voor het leven of blijft in dienst van één bedrijf.
  • Docent: een onderzoekende houding begint ook met de docent die bereid is continue te leren en in gesprek is met anderen om zichzelf te verbeteren.
  • Instelling: een instelling die een onderzoekende houding uitdraagt, ziet kansen liggen. De instelling sluit aan bij waar de beweging en ontwikkeling is in de arbeidsmarkt.De zoektocht voor een passende opleiding voor de zoon van Draijer spreekt boekdelen: hetgeen hij wilde zat bij verschillende opleidingen maar pas aan het einde: eerst de propedeuse/aantal (verplichte) vakken doorlopen.
    Een lerende en onderzoekende vraag: Hoe ontwikkel je een opleiding die midden in die beweging/ontwikkeling zit en dat in vakken en curriculum integreert (dynamisch)?
  • HBO-sector: Onderzoek als sector als geheel: hoe kun je als HBO-sector inspelen op de steeds nieuwe maatschappelijke bewegingen? En de impuls die in de wereld waar te nemen is, gebruiken om hier het onderwijs nog beter te maken. Zorgen dat je in de internationale vergelijking excellent bent en blijft. Een vergelijkingsmaat blijkt lastig, ondervond Draijer.

De boodschap van Wiebe Draijer raakt de boodschap uit het WRR-rapport:

Blz 264-265: ‘’Kernopdracht is om onderwijs te transformeren  naar een postindustriële opzet. Vertrekpunt vormen dan de individuele mogelijkheden, niet het klassikale lesmodel. Er moet gelden een individueel gericht dienstverleningsconcept. Het halen van doelstellingen staat dan centraal en niet het uitgangspunt dat iedereen per se even lang op school moet zijn en als dat laatste wel gewenst is een betere differentiatie naar niveau een minimale vereiste. Onderwijs moet geen grote disciplineringsoefening zijn om mensen geschikt te maken om te werken in grote bedrijven. In een kennis- en dienstensamenleving zijn differentiatie en creativiteit veel belangrijker. Vanuit het perspectief van innovatie valt zelfs goed te verdedigen dat het primaire doel van onderwijs zou moeten liggen in het leren zien van kansen. Innovatief vermogen is in essentie immers het vermogen om te zien hoe iets beter, sneller, of goedkoper kan.’’

Maar hoe?

Wat mij betreft zit het in die veranderende houding en gedrag (die Draijer aangaf). Ik zit op dit moment (met HvA-collega’s) in de dialoog over ‘gepersonaliseerd opleiden’. We lieten ons daarbij o.a. inspireren door Leren in Eindhoven 2030. Misschien ook ter input voor de vraag van Draijer.

  • Opleiden waarbij het individu het vertrekpunt is ipv het aanbod (autonomie)
  • Opleiden waarbij de leervraag centraal staat (onderzoekende houding)
  • Opleiden waarbij de eindkwalificaties centraal staan en niet de weg ernaar toe (diversiteit & open)
  • Opleiden waarbij hybride leren uitgangspunt is: over grenzen /zuilen heen
  • Opleiden community’s en netwerken

Foto

 

 

Advertenties

Over Ria Jacobi

Als ervaren onderwijskundig ontwerper, -adviseur en projectmanager houd ik mij bezig met het ontwikkelen en verbeteren van onderwijs. Mijn ambitie is goed doordacht onderwijs te realiseren, dat aansluit bij de behoefte van individuen en hun organisaties en daarmee een stimulerend effect heeft.
Dit bericht werd geplaatst in conferentie, Levenlang Leren en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s