Kantelen van onderwijs is hoognodig

verandering kantelingAangezien mijn blog mede een soort archivering is van allerlei interessante sites, gedachten en ontwikkelingen, wil ik deze niet laten ontbreken: Prof. dr. ir. Jan Rotmans over transitie (in zorg, onderwijs e.a. sectoren). En graag deel ik ‘mijn archief’ met anderen.

Ik volg Jan Rotmans zo af en toe na het zien van een interview met hem in Tegenlicht. Zijn gedachtengoed kan ik erg goed gebruiken voor een presentatie over ‘Onderwijs en ICT’ eind april. Daar wil ik het hebben over onze HvA-interne-discussie over hybride leren/ blended leren/gepersonaliseerd leren en het verband daartussen. Het inzetten van ICT is daarbij ‘vanzelfsprekend’.

Kernboodschap van Jan Rotmans ten aanzien van onderwijs is: we zitten in een fase van transitie. Het tijdperk waar we in zitten is uitzonderlijk: (1) een fundamentele verandering waarop we ons als maatschappij organiseren;(2) een fundamentele verandering waarop de economie zich re-organiseert; en (3) een tijdperk van machtswisseling. Zijn blog (column op joop.nl) lezend wordt 2014 een kanteljaar:
Maatschappelijke stelsels als zorg, welzijn, onderwijs, energie, bouw en de financiële sector gaan op de schop en moeten worden vernieuwd. Gemeenschappelijke deler in al deze domeinen is dat de mens niet meer centraal staat, maar in dienst van de structuren. Hervorming van deze stelsels houdt in dat de mens weer centraal komt te staan en de structuren in dienst van de mens. Dat kost tijd en geduld.’’

Ook onderwijs, geeft hij aan, moet grondig worden herzien/bezien. Als we dat niet doen lopen we vast in het systeem. Ook hier staan mensen in dienst van de structuur (denk aan: prestatieafspraken, financieringsstelsel; toetssystemen) i.p.v. de dat de structuur is ten dienste van de mensen. Begrippen: massaliteit van onderwijs (onderwijsfabrieken), devaluatie van diploma, ondermaatse kwaliteit ect.. Een transitie van onderwijs is noodzakelijk namelijk van: standaard naar diversiteit; van bureaucratisch naar flexibel; van rendement naar kwaliteit&ruimte. Dit betekent een fundamentele omslag van denken, organiseren, en handelen.

Wat mij ook aansprak is dat hij aangeeft dat in het onderwijs het niet gaat om kennis is macht, maar kennis is delen: dat is de machtsfactor. Een leeromgeving kenmerkt zich door tegemoet te komen aan: personaliseren (maatwerk/persoonsgericht), samenwerken (leren in kleine groepen/netwerk leren/leren van elkaar) en hybride leren (haal schotten weg, werk over zuilen&grenzen heen). Delen en sociaal leren is cruciaal vandaar ook het leren en werken met open leerplatforms.
(n.b. zijn ook de uitgangspunten voor het HvA-learning Tomorrow programma)

Een presentatie van Jan Rotmans op 6 maart 2014: Verandering van tijdperk: transities van leerprocessen. De hele presentatie duurt 52 minuten. Als je die niet hebt, beluister: slide 5 / slide 7 / onderwijs vanaf slide 27 (conclusie vanaf slide 46). En een andere presentatie: Onderwijs in transitie.

Advertenties

Over Ria Jacobi

Als ervaren onderwijskundig ontwerper, -adviseur en projectmanager houd ik mij bezig met het ontwikkelen en verbeteren van onderwijs. Mijn ambitie is goed doordacht onderwijs te realiseren, dat aansluit bij de behoefte van individuen en hun organisaties en daarmee een stimulerend effect heeft.
Dit bericht werd geplaatst in Levenlang Leren, onderwijsinnovatie, Trends en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Kantelen van onderwijs is hoognodig

  1. Pingback: Kantelen van het onderwijs in nieuwe school- en studiejaar

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s